Амстердам има за цел да забрани всички бензинови и дизелови превозни средства в града до 2030 г.
Това се споменава в новия Clean Air Action план на града, чието изпълнение ще бъде коментирано от Градският съвет по-късно този месец. След това ще последва шестседмичен период за публично обсъждане с жителите на града.
Стратегията на Амстердам не само предвижда преминаване към електротранспорт на всяко ниво, включително обществен транспорт и лодки, но включва и все още неуточнени субсидии и изключения за улесняване на прехода към електрически превозни средства за гражданите и предприятията.
През миналия ноември бе направено предложение, което включва субсидии до 6,000 евро, но досега няма официално становище по този въпрос.
Освен това градската управа иска да инвестира в мрежата за зареждане на електрически автомобили, която вече е доста обширна и да я разшири допълнително.
Холандската столица иска да приложи новия план за действие стъпка по стъпка, започвайки от затягане на правилата за вътрешната градска екологична зона от следващата година.
От 2025 г., само таксита с нулеви емисии, скутери, автобуси, камиони и микробуси ще бъдат допускани да влизат в зоната на околовръстния път А10, а от 2030 г. планът включва и забраната на леки автомобили и мотоциклети, които вървят на бензин и дизел.
„Искаме по-чист въздух за всички жители на Амстердам. Мръсният въздух продължава да бъде един мълчалив убиец ”, казва Алдерман Шарон Дийксман, който смята, че замърсяването на въздуха е четвъртият най-често срещан риск за здравето на жителите на града. „Жителите на Амстердам живеят средно с една година по-малко поради честото вдишване на мръсен въздух. Ще направим всичко по силите си, за да подобрим ситуацията,” добавя Дийксман.
Подобни инициативи като програмата „Clean Air Action“ в Амстердам са в ход в градове като Париж, Лондон и Мадрид. Всички политици наскоро ускориха преминаването към електротранспорт и инициативи като C40 Climate Group свързват глобално тези градове с промяната на общинско ниво.
Швеция и Дания също си поставят такива цели за 2030 г., а по всичко личи, че единствени норвежците ще успеят да постигнат тези цели през 2025 с все по-нарастващото приемане на електрическите превозни средства в страната.