Гора от ръце и въпроси. В едно българско училище, в което децата вече знаят много повече за електромобилите, отколкото сме си представяли, но питат и за много неща.
- "За колко време се произвежда един електромобил?"
- "А за колко време се зарежда?"
- "Какви са предимствата и недостатъците на електромобилите?"
И още много.
Градът е София, кварталът Драгалевци, училището е Васил Левски и се отзоваваме там по покана на директора и зам. директора на школото, както и на г-жа Никифорова, учител на 4 Б клас. В нейния клас е и едно от нашите деца. И покрай взимането от училище с електромобил, от дума на дума и след това с взаимна организация, стана едно интересно събиране.
Пристигаме в училището с три електромобила. Вкарваме ги на спортната площадка и първо вътре при децата, да им разкажем повече и да отговорим на въпроси за електричките.
И си откарахме точно (учебен) час, та влязохме съвсем в час какво знаят децата за електричките.
Но хайде малко предистория, все едно сме в междучасието, та да използваме да разкажем и за това накратко. Наш Мариян Иванов, който ръководи производството на зарядни станции в eCars, предложил на г-жа Никифорова да направим едно електромобилно представяне на децата от 4-ти клас, тя се ангажирала и с интереса и одобрението на г-жа Макавеева като директор на училището, нещата са подкарани.
Връщаме се обратно в клас, а децата – подготвени. И започнаха едно по едно да казват какво са научили, ние слушаме и ни харесва. За пръв път ни е след толкова години да видим и да участваме в такова нещо в България. Поне на нас.
"Хайде да видим има ли някой въпроси?", подкани децата г-жа Никифорова след като казаха казво знаят. Опаа, сега стана интересно.
Гора от ръце. Малко шах и смях и почваме напосоки, че то няма как – децата ни изумиха. [Нали знаете по семинари и събирания фирмени и по събития... като дойде време за въпроси и често няма такива. Дали защото никой не се престрашава или защото не се сещаме какво да питаме...] А ето че 4-ти клас ни скри шапката.
Ще вземе много редове да изписваме какви въпроси задаваха децата, но в един момент вече много от тях се бяха изредили по няколко пъти да питат. Даже неща като "Колко време отнема производството на един електромобил?", което никой досега не ни беше питал.
Това наистина ни шашна, но има и втора част.
Излизаме на двора при колите. Hyundai IONIQ, Renault ZOE и Renault Twizy. Врява и тотална атака на туизито, нали си е като детска играчка, налазиха го като мравки. Чак опашки се заформиха и къде търпеливо къде не си изчакваха реда да влязат. Влизането обаче не ставаше като при нас възрастните, а на талази.
Вълната засегна и съседния електромобил и в един момент снимка запечата 10 деца в компактния Renault ZOE и още четири в малкия Twizy. Зам. директорът Данчо Йорданов и учителките се опитваха да поддържат ред, но ние пък им казвахме "сега им е паднало на децата, нека да се радват", а г-жа Макавеева се усмихваше отстрани и се включи в снимките.
По-големият IONIQ също не беше пощаден от нашествието и въобще децата бяха много екзалтирани да видят електромобилите, да се качат и да имитират как ги карат, с издаване на познати звуци, но ще мине време тези звуци да се променят в съзнанието им.
Промяната обаче е залегнала в тях. Децата се интересуват много и въпреки че оставихме тази част за последно – тя беше водеща в това, което тяхната учителка им е предала – екологичната част. И всичкото това се пренася вкъщи, разказва се на мама и татко, като по-късно дори имахме възможност да установим изненадата в няколко семейства, разбрали, че сме част от организацията на това малко училищно електромобилно събитие и че произвеждаме зарядни станции в България.
С такъв интерес от децата, от рано, можем да произвеждаме и добри специалисти в сферата на електрическата мобилност, която като заформящия се нов транспортен модел на света ще иска много и добре обучени хора, независимо от посоката ни към роботизация и изкуствен интелект.
Да се развиваме!
https://ecars.bg/blogs/polezno-efektivno-1/3014-predstavqne-elektromobili-uchilishte-vasil-levski-dragalevci#sigProId26c8a1b174
Благодарности към екипа на 50 Основно училище Васил Левски в София за поканата, организацията и ангажираността към електрическата мобилност. Помагаме децата да научат повече и сме готови да участваме в още такива инициативи в България.