Ключови параметри изтекли след срещата на германското правителството с автоиндустрията дават яснота за обсъжданите ангажименти в подкрепа на развитието на електрическата мобилност в Германия.
Колегите от electrive публикуват подробен материал, според който по време на срещата са договорени нови мерки, които предстои да бъдат обявени официално, но вече има предварителни параметри:
- Увеличение на субсидията от €4,000 на €6,000
- Увеличение от прага за финансиране от €60,000 на €65,000
- Удължаване на срока за субсидиране до края на 2025 г.
Ето стойностите подредени в табличка:
Настояща субсидия |
Увеличена субсидия | |
Електромобили до €40,000 | €4,000 | €6,000 |
Плъгин хибриди до €40,000 | €3,000 | €4,500 |
Електромобили €40,000-€65,000 | €5,000 | |
Плъгин хибриди €40,000-€65,000 | €4,000 |
Така, ключовите промени се изразяват в 50% увеличение на субсидията за електромобили на стойност до €40,000, което според нас е по-важната промяна от другата основна – вдигане на прага за максимална стойност на субсидиране от 60 на 65 хиляди евро.
Шест хиляди евро субсидия звучат по-солидно от четири хиляди и очакваме това да провокира автопроизводителите да започнат да предлагат повече електромобили на цени под границата от €40,000 в Германия. С информацията, че срокът за субсидиране се удължава до края на 2025 г. правителството смята планирате за отпускане средства да стигнат за субсидиране покупките на още 650,000 до 700,000 електромобила.
Но колите са само едната страна на нещата. Другата е мрежата за зареждане – важният въпрос също обсъждан по време на срещата.
За зарядната инфраструктура също има нови параметри в плана на правителството за подкрепа на електрическата мобилност. Сред акцентите са предоставяне на субсидии в размер на 3.5 милиарда евро и инсталиране на 50,000 обществени зарядни станции в следващите 2 години, като автоиндустрията трябва да допринесе с 15,000 устройства до 2022 г. Повечето от тях, обаче, ще са монтирани на обекти на самите автопроизводители или техни доставчици. Целта като цяло е до 2030 г. да бъдат инсталирани 100,000 зареждачки.
Тук е мястото да кажем, че тези дни канцлерът Ангела Меркел обяви, че иска до 2030 г. в Германия да има 1 милион зарядни станции. Сегашната информация за 100 хиляди и разминаването си обясняваме с това, че Меркел най-вероятно има предвид общия брой станции, не само обществените.
Това дори ме провокира като дългогодишен автор на eCars блогове да напиша нов със заглавие "Меркел иска 1 милион станции до 2030 - аз, 100,000 (в България)", но по-добре да работим здраво за осъществяването на тези цели отколкото да искаме и говорим.
Правителството ще продължи да обсъжда новите мерки през ноември и засега не е ясно дали те ще важат от 1 януари 2020 или от 1 януари 2021 г. Причината за неяснотата е изказване по време на церемонията по старта на производството на електрическия VW ID.3 на 4 ноември, според което "федералното правителство ще удължи бонуса за покупка на електромобили до края на 2020 г., след което планира да го увеличи за по-малките електромобили като новия Volkswagen ID.3 от 2021 г."
Енергийната индустрия също се активизира и обяви нови намерения за развитието на електрическата мобилност, за което ще се провеждат отделни срещи със съответните отговорни министри още в рамките на тази година.
Германия е водеща икономика в Европа и нейните действия на държавно ниво в подкрепа на електромобилите може да повлекат вълна от подобни в други държави. Добрият пример често дава положителни резултати и е повод за подражание, а точно желанието за такова подражание би довело до по-сериозно активизиране и други правителства.