1 ноември, 1964 г., хълма Баждар, Габрово – на тази дата и на това място започва да вибрира едно ново българско начинание – Машинно електротехнически институт.
10 декември, 2019 г., пак там, но вече в корпусите на Техническия университет приключва успешно един нов в сегашно време проект – "СЪВРЕМЕННИ ЕНЕРГИЙНО ЕФЕКТИВНИ ПРИЛОЖНИ РЕШЕНИЯ ЗА ИНТЕГРИРАНЕ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛ И ИНФРАСТРУКТУРА ЗА ЗАРЕЖДАНЕ И СЪХРАНЕНИЕ НА ЕНЕРГИЯ В ГРАДСКИ УСЛОВИЯ" (‘CONTEMPORARY ENERGY EFFICIENT APPLICATION SOLUTIONS FOR INTEGRATING ELECTRIC CAR AND INFRASTRUCTURE FOR CHARGING AND STORAGE OF ENERGY IN URBAN CONDITIONS’).
Ако можеш да си представиш "приключва" като старт, значи му виждаш продължението. Ще му добавим детайлите, но първо за "проектантите" – Ръководител е доц. д-р инж. Свилен Рачев от катедра "Електроснабдяване и електрообзавеждане" с научен колектив съставен от 5 преподаватели, 2 изследователи, 1 докторант и 7 студенти.
Някъде по-рано през годината доцент Рачев намина през базата на eCars. Разказа ни какво правят, за проекта и се разговорихме за нашите зарядни станции и че може да участваме с наше предложение по проекта. Както си му е реда – събират се предложения и което се одобри влиза в изпълнението.
Нямаше как да не зачекнем и темата за един друг проект – за участие на колектив от ТУ Габрово в разработка за безжично зареждане за електромобили. Успешен международен проект с произлязла от него технология, която може да се реализира. То си е за отделен блог, че да не мешаме сега нещата, въпреки че тематиката си е една.
Връщаме се на пак на оригиналната тема и разбираме, че основната цел, поставяна и в предходни, успешно реализирани проекти, е Техническият университет – Габрово да се утвърди като изследователски и развоен център на съвременните технологии, свързани с:
- развитие на електромобилност с цел изследователска дейност и приложение в учебния процес;
- системи за зареждане и такива за съхранение на енергия;
- използване на възобновяеми енергийни източници за производство на енергия, с оглед зареждането на електромобили да става по природосъобразен начин.
И някъде насред тези неща напред излиза един важен акцент – завършен е плануван етап от създаването на компактен електромобил за градска среда – закупуване на задвижващ кит, състоящ се от целесъобразно избран трифазен асинхронен двигател с управляващ контролер, програматор и прилежащ софтуер, което е основа за реализация в крайна сметка в Технически университет – Габрово.
Добре. Интересно. Участваме. Даваме оферта за зареждачка.
Идва късна есен, идва и едно телефонно обаждане – "Избрахме ваша станция!". Пак добре, радваме се, ще добавим още едно зарядно точле из България. Викаме си, трябва да свети по университетски и изпичаме логото на ТУ-то на стъклото на една хубава ИДА. Набързо така за нея – както обикновено, 22 кВт трифазна, с Тип 2 контакт – става за всякакви електрички. Кацнахме я на каменната облицовка, лъснахме по една вечерна усмивка и хайде към други места, че ни чакат още монтажи и на Изток, и на Североизток, пък и на Юг. Това засега де, останалите посоки са в плана отвсякъде.
И вече в някакъв момент идеята е Технически университет – Габрово да бъде обявен като достъпна точка за зареждане в съответните национални и международни карти при определени условия. Иначе казано, ако минаваш оттам и доцентът е на кеф – ще да го бъде зареждането :). Предколедно нещо ни идват шеги на чужд гръб, но шегата настрана, когато е готов колективът ще си качи станцията в локаторите и ще се знае как може да се използва.
Еми това е, засега така, пък по-натам ще го вкарваме Баждаря във −> #VsichkoTok.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Имате проект за вашия университет? Ние искаме да участваме. Стига да ни изберете.