Трите проблема на новия Автопилот на Tesla

Технологии

В този блог: С версия 2 на автопилота Tesla търси решение на няколко основни проблема.

Най-същественото подобрение в Autopilot системата е по-усъвършенствана обработка на сигнала за създаване на картина на околната обстановка с помощта на бордовия радар...

Радар има във всички Tesla коли произведени след октомври 2014 г. като част от Autopilot хардуера, но първоначално функцията му е само като на спомагателен сензор към основната камера и системата за обработка на изображения.

Оттогава изминаха почти две години и в Tesla са натрупали огромно количество информация от използването на системата. Според блога на компанията за новите функции на автопилота от днес (11 септември), сега радарът може да се използва като основен контролен сензор, без да се налага камерата да потвърждава визуално разпознаване на изображения.

Сегашният радарът "вижда" света по свой начин – лъчите му минават лесно през прах, мъгла, сняг или дъжд, но всичко метално за него е като огледало. Радарът засича също така хора, но му изглеждат полупрозрачни, а всичко от дърво или боядисана пластмаса, което за нас е плътно, за радара е прозрачно като стъкло.

С метала има и друг проблем. Ако е извит като чиния отразява сигнала с многократно по-голяма сила от първоначалната. Ако видиш празно алуминиево кенче от безалкохолна напитка на пътя едва ли ще набиеш спирачки в паника, но радарът ще получи много силен обратен сигнал от вдлъбнатото дъно и може да подаде команда за аварийно спиране.

Затова голямото предизвикателство при използване на радара за спиране на колата е как да се избягват "фалшивите тревоги", защото множество нежелани спирания ще са дразнещи, а може и да предизвикват увреждания.

За Tesla първата част от решаване на проблема е да постигнат по-детайлен облак от точки. С версия 8.0 на софтуера на компанията без промяна в хардуера радарът вече ще вижда до 6 пъти повече радарни обекти с много повече информация за всеки обект.

Втората част от проблема е как радарните снимки, които се правят на всяка десета част от секундата, да бъдат събирани в 3D "картина" на околния свят. От един кадър е трудно да се определи дали даден обект се движи или да се отличат фалшивите отблясъци. Като сравнява няколко последователни кадъра със скоростта на колата и очакваната траектория, системата вече ще може да определя дали нещо е реално и да прецени вероятността от катастрофа.

Третата част обаче е много по-трудна. Когато колата наближава метална конструкция с указателни табели над пътя монтирана на възвишение или мост под който пътят минава, на радара това често изглежда като траектория, която може да доведе до удар. Данните от GPS-а не са достатъчни, за да се определи дали колата ще мине отдолу и когато вече е близо и наклонът на пътя се промени, е твърде късно за спиране.

Тук на помощ идват въпросните събирани 2 години данни. Когато Tesla електромобил мине през ситуация като горната и системата отчете, че всичко с обекта е наред според нея, той се вкарва в базата данни с проверени обекти на Tesla.

По време на конферентния разговор за нововъведенията днес, Елон Мъск поясни още една нова функция – предвиждане на обстановката напред:

"Радарът вижда през дъжд, мъгла, сняг и прах, при това с лекота. Така дори да шофирате при много ниска видимост и някъде пред вас има множество катастрофирали коли, които не можете да видите, радарът ще ги види и ще подаде сигнал за спиране навреме и така вашата кола няма да стане част от купчината отпред.

Всъщност, ето едно допълнително усъвършенстване – ние сме убедени, че можем да използваме радара да виждаме и пред предната кола, като отразяваме сигнала от радара от пътя или около колата. Успяхме да обработим това ехо, като използвахме уникалната сигнатура на всеки радарен пулс, както и времето за полета на фотона, за да потвърдим, че това, което виждаме, всъщност е ехото, идващо отпред на предната кола. Така, дори да има нещо невидимо едновременно за зрението и радара, ние можем да използваме този отскачащ от пътя ефект на радара, за да видим по-напред от предната кола и да спрем навреме. Това е ново ниво на сигурност.

Дори колата отпред да е много ниска, пак ще успеем да засечем ехото, а и сигналът ще опита да я заобиколи. Радарът просто ще сканира за всякакво ехо с оригиналната сигнатура. Колкото и да е слабо, ще го разпознаем по нея."

С нарастване на нивото на увереност на системата, прилагането на спирачно усилие ще се увеличава постепенно до пълно, когато има 99.99% сигурност за удар. С това катастрофите може да не бъдат изцяло предотвратявани, но скоростта ще бъде намалявана значително така че да се минимизира рискът от телесни увреждания.

Блогът на Tesla завършва малко хумористично със заключението, че цялостният ефект от подобренията е в това, че колата би трябвало почти винаги да приложи спирачно усилие правилно дори пред нея да каца летяща чиния на магистрала с нулева видимост.

Нещата с автопилота на Tesla още не са станали извънземни, но очевидно се развиват доста бързо.

Виж списъка с всички подобрения в автопилота като кликнеш линка отдолу.

Източник: Tesla


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (4)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Изглежда този радар е доста висококачествен уред, и почти всичко се върти около него и фината софтуерна обработка на сигнала му. Любопитно, ако има няколко Тесла, движещи се една до друга, няма ли да си пречат радарите им.

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

От графиките и поясненията, които преди съм виждал, по-скоро си помагат обменяйки си данни (предупреждават се), а и сега ми се изяснява, че с тези различни сигнатури явно се отличават една от друга колите.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Интересно! До сега не съм попадал на подобна информация. Били споделил в какво точно се състои тази обмяна на информация и как точно става комуникацията м-у колите. До-колкото те разбирам говориш за директна комуникация м-у две коли, а не за връзка с централна база данни или някакъв сървър.

Последно редактиран Преди 8 години от Веселин Веселин
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

браво, постарал си се.

Атанас Дечев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения