BMW, Mercedes и Toyota наливат $10 милиарда във водород

Технологии

В този блог: Ново споразумение цели да направи водородните коли масови.

Откъдето и да го погледнеш водородът изглежда примамлив да го използваме за гориво – след него остава само вода или топлина, най-разпространеният елемент във вселената е и практически безплатен. Как да не го използваш?...

Но не е толкова просто, нито пък се изявяваме като фенове на водорода за задвижване на електромобили. Проблемът е, че методите за тази употреба са много неефикасни и скъпи. А другият проблем е, че има хора твърдо решени да правят водородни коли въпреки това.

Тези хора работят в Mercedes, BMW и Toyota, които тази седмица в Давос подписаха споразумение да инвестират $10 милиарда в следващите 5 години, за да разширяват водородната инфраструктура и да разработват нови водородни горивни клетки. Заедно с Honda, Hyundai, Shell, AirLiquide, Linde и Total те искат да направят водородните електромобили масови.

Съюзът се нарича Hydrogen Council и според участниците в него водородът "може да играе важна роля в прехода към чиста, ниско въглеродна енергийна система." Организацията също така смята да лобира пред правителствата в световен мащаб да ускорят публичните инвестиции във водородна инфраструктура като част от общото усилие за намаляване на парниковите газове след парижкото споразумение за климата.

Засега броят на водородните електромобили е изключително малък. Toyota, например, е отдала на лизинг 1,034 броя Mirai през 2016 г. Има и малък брой Honda Clarity и по-късно тази година Mercedes планира да пусне в GLC водороден плъгин.

Какво точно му е неефикасното на водорода, в сравнение с електричеството? Да видим:

  • Една водородна станция си струва бая пари (отива повече към инвестиция като за бензиностанция)
  • За производството на водород се иска много ток, а после на борда на колата обръщаме водорода отново на ток
  • Не е ясно какви ще са последиците от изпускането на много водни пари и топлина в атмосферата (да не се окаже нова бомба със закъснител)

Винаги сме смятали, че има една много проста причина определени компании и кръгове да натискат за водорода. С него ще продължават да ни държат зависими като с горивата сега. Защо? Защото можеш да монтираш на покрива на къщата си или на фирмената сграда соларна инсталация и сам да си правиш ток, но водород - цък, не става, ще трябва да зареждаш на станция. Спор няма, че като зареждаме с ток също не сме независими, но има разлика.

Разбира се, далеч не всички ще могат да имат соларни панели и да си правят сами ток, но сравнението е красноречиво. Достатъчно е също така да кажем, че зарядните станции за електромобили (дори DC устройствата) са несравнимо по-евтини от водородните станции, ток имаме навсякъде и инфраструктурата може да се разраства по-лесно. Естествено, ще трябват много промени, модернизиране на мрежите и нови интелигентни управления и балансиране на потреблението.

След всичко казаното дотук, да, важно е да има алтернатива на тока, но не такава изискваща огромни разходи срещу малка ефективност.

Помагай – на теб как ти се вижда идеята да използваме водород за електрическите си автомобили?


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (8)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Не могат да спрат гората да се разлиства (електромобилите) с тея водородни бомби и ще го осъзнаят надявам се да е на време.

Свилен
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Швабите определено са в паника. Почват да се държат неадекватно

tosho
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

И аз не виждам бъдеще във водорода. Не съм сигурен дали батериите, или това да имаш нещо под 350+ бара налягане под капака е по-безопасно, но бих заложил на батериите. Най-вече акцентирам на зависимостта, ток може да се произведе по много начини, докато всякакъв вид гориво, те прави зависим и дефакто понижава конкуренцията, създава възможност за картели, цените са неадекватни. Тока е универсален, единствено е трудно да го задържиш в кутия за дълго време

Последно редактиран Преди 7 години от Илиян Звездоброев Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Не бих си купил кола на водород. Освен че е много опасно да имаш резервар с водород, не искам да продължавам да гуша такива като лукойл.

асд
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

поредната абсурдна идея - само се учудвам на недалновидността на японците!?!
иначе за части, ремонт, гаранции е златна мина водородната идея! само дето народеца май не е вече тоолкова глупав!
но Бай Ганя е казал "имали бол пари, дали!"

nedi alex
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Малко да вземем да прочетем преди да пишем ли.
Тесла е много хубаво нещо, но това не значи, че трябва да спрем земята да се върти.
Има една купчина неща, които не можеш да направиш на батерии като обядя ти например.
Прогнозите са, че в най добрия случай 30% от тока ще идва от изкопаеми горива.
А водорода може да изхвърли тези 30% защото е ВЪЗОБНОВЯЕМ източник на енергия, който може да се пренася и съхранява за разлика от батериите.
Прочети малко за Hydrogen storage и какво е метални...

Малко да вземем да прочетем преди да пишем ли.
Тесла е много хубаво нещо, но това не значи, че трябва да спрем земята да се върти.
Има една купчина неща, които не можеш да направиш на батерии като обядя ти например.
Прогнозите са, че в най добрия случай 30% от тока ще идва от изкопаеми горива.
А водорода може да изхвърли тези 30% защото е ВЪЗОБНОВЯЕМ източник на енергия, който може да се пренася и съхранява за разлика от батериите.
Прочети малко за Hydrogen storage и какво е метални хидриди и най-важното, защо са забранени със закон, но не защото е опасни или нещо такова.
И се сети, че забраняват в маса щати да се продава Тесла, не 'щото е кофти колата.
Ракетите и на Мъск са на водород - не на батерии.

Виж още
Орлин
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

1. Водородът не е източник на енергия. Източник на енергия е нещо, от което може да получиш повече енергия, отколкото ще вложиш за добиването му. Водородът не отговаря на това условие. Най-ефективният начин да го получиш в момента е от природен газ, като излишният въглерод се изхвърля в атмосферата като CO2. Според Wikipedia ефективността в този случай е 80%.. Ако се добива от вода, ефективността е между 43 и 67%. Тоест в най-добрият от полученият водород може да извлечеш две трети от...

1. Водородът не е източник на енергия. Източник на енергия е нещо, от което може да получиш повече енергия, отколкото ще вложиш за добиването му. Водородът не отговаря на това условие. Най-ефективният начин да го получиш в момента е от природен газ, като излишният въглерод се изхвърля в атмосферата като CO2. Според Wikipedia ефективността в този случай е 80%.. Ако се добива от вода, ефективността е между 43 и 67%. Тоест в най-добрият от полученият водород може да извлечеш две трети от вложената за производство енергия.
2. Tesla не продават в някои щати, защото има местни закони, задължаващи ги да продават през дилър, а те не искат.
3. Ракетите на SpaceX горят специален керосин, не на водород.

Виж още
Васил
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Какво ли щеше да бъде ако тези 10 милиарда бяха вложени в разработки на по добри батерии? Вместо това ще потънат в безумната идея да влагат енергия в добива на енерго носител чието получаване и използване е свързано със загуби!!!!!

Ангел Райковски
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари