В този блог: Ново споразумение цели да направи водородните коли масови.
Откъдето и да го погледнеш водородът изглежда примамлив да го използваме за гориво – след него остава само вода или топлина, най-разпространеният елемент във вселената е и практически безплатен. Как да не го използваш?...
Но не е толкова просто, нито пък се изявяваме като фенове на водорода за задвижване на електромобили. Проблемът е, че методите за тази употреба са много неефикасни и скъпи. А другият проблем е, че има хора твърдо решени да правят водородни коли въпреки това.
Тези хора работят в Mercedes, BMW и Toyota, които тази седмица в Давос подписаха споразумение да инвестират $10 милиарда в следващите 5 години, за да разширяват водородната инфраструктура и да разработват нови водородни горивни клетки. Заедно с Honda, Hyundai, Shell, AirLiquide, Linde и Total те искат да направят водородните електромобили масови.
Съюзът се нарича Hydrogen Council и според участниците в него водородът "може да играе важна роля в прехода към чиста, ниско въглеродна енергийна система." Организацията също така смята да лобира пред правителствата в световен мащаб да ускорят публичните инвестиции във водородна инфраструктура като част от общото усилие за намаляване на парниковите газове след парижкото споразумение за климата.
Засега броят на водородните електромобили е изключително малък. Toyota, например, е отдала на лизинг 1,034 броя Mirai през 2016 г. Има и малък брой Honda Clarity и по-късно тази година Mercedes планира да пусне в GLC водороден плъгин.
Какво точно му е неефикасното на водорода, в сравнение с електричеството? Да видим:
- Една водородна станция си струва бая пари (отива повече към инвестиция като за бензиностанция)
- За производството на водород се иска много ток, а после на борда на колата обръщаме водорода отново на ток
- Не е ясно какви ще са последиците от изпускането на много водни пари и топлина в атмосферата (да не се окаже нова бомба със закъснител)
Винаги сме смятали, че има една много проста причина определени компании и кръгове да натискат за водорода. С него ще продължават да ни държат зависими като с горивата сега. Защо? Защото можеш да монтираш на покрива на къщата си или на фирмената сграда соларна инсталация и сам да си правиш ток, но водород - цък, не става, ще трябва да зареждаш на станция. Спор няма, че като зареждаме с ток също не сме независими, но има разлика.
Разбира се, далеч не всички ще могат да имат соларни панели и да си правят сами ток, но сравнението е красноречиво. Достатъчно е също така да кажем, че зарядните станции за електромобили (дори DC устройствата) са несравнимо по-евтини от водородните станции, ток имаме навсякъде и инфраструктурата може да се разраства по-лесно. Естествено, ще трябват много промени, модернизиране на мрежите и нови интелигентни управления и балансиране на потреблението.
След всичко казаното дотук, да, важно е да има алтернатива на тока, но не такава изискваща огромни разходи срещу малка ефективност.
Помагай – на теб как ти се вижда идеята да използваме водород за електрическите си автомобили?
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин