В този блог: На 3 октомври 2017 г. Toshiba обяви разработката на следващото поколение SCiB батерии.
Подобрената технология използва нов материал за удвояване капацитета на анода. Тази и още новини за батерии показват качествено ново развитие...
Защо това е важно? Toshiba започна да разработва SCiB технологията за бързо зареждане на литиево-йонни батерии през 2008 г. След почти десет години на подобрения налице е нова усъвършенствана батерия, която според компанията позволява истински бързо зареждане – например за 320 км пробег с компактен електромобил в рамките на 6 минути. Да се осигури мощност за целта е друга работа!
Компанията е разработила нов химически състав с titanium niobium oxide материал за анода, с който се постига по-висока енергийна плътност и супер бързо зареждане. В същото време според Toshiba с този химичен състав има много по-малко отлагане на литий по време на зареждане в студено време, което по принцип е предпоставка за деградация на батериите и вътрешни къси съединения.
Новата технология на Toshiba съхранява по-ефективно литиевите йони в кристалната решетка, което е в основата на удвояване на капацитета на анода спрямо сегашните батерии.
По-скоро ни изглежда като голяма промяна, отколкото като малка стъпка напред, но реално, за да я обявят, са правили малки стъпки с години. От плана за реализация обаче става ясно, че има още работа за вършене – компанията очаква новите батерии да влязат в практическа употреба през фискалната 2019 г., което е друг начин да кажеш началото на 2020 г. или след около две години и половина отсега.
В симулиращи тестове новите батерии запазват над 90% от първоначалния си капацитет след 5,000 цикъла на зареждане/разреждане. Много е интересно и това, че е възможно супер бързо зареждане и при -10°C.
Има и още. От други компании.
През 2018 г., SK innovation и LG Chem ще започнат производство на първото поколение NCM 811 батерийни клетки, които ще се използват в електромобили. Следващата стъпка е да се замени графитният анод с литиев, което компании като Solid Power или SolidEnergy Systems обещават да направят скоро.
И тук говорим за още около две години нужно време за доразработване, защото и NCM 811 клетките се очаква да излязат на пазара през 2020 г. Те ще бъдат изработени с нови тънки литиеви аноди, но също така и полутвърди или твърди електролити, което ще спомогне за удължаване на живота и повишаване на нивото на безопасност. Липсата на течен електролит най-вероятно ще направи излишно и добавянето на термална система за управление.
В SolidEnergy Systems са убедени, че ще започнат да произвеждат такива клетки през 2018 г., но приложението им в електромобилни батерии най-вероятно ще започне да се случва от 2020 г. Говорят за 1,200 Wh/L енергийна плътност, което е нечувано сега. При такива параметри Renault ZOE би се сдобил с нова 115 кВтч батерия за около 700 км реален пробег или пък 90 кВт модул за Nissan LEAF, за над 550 км пробег. И това без да се увеличава обема на настоящите батерии.
С всичко изложено дотук имаме ясни сигнали, че следващото поколение значително усъвършенствани батерии вече е много близо до реализация. Втората електромобилна вълна ще е далеч по-голяма от първата.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин