В този блог: Успешен опит на BMW, Porsche, Allego, Phoenix Contact и Siemens за зареждане на електромобил с над 400 кВт мощност.
Колегите от electrive са публикували материал показващ как групата от компании демонстрира два прототипа с висока мощност на зареждане като част от FastCharge проекта в средата на декември в Бавария.
В края на 2017 г. петте компании са започнали работа по специфична цел – да установят какви са "техническите и физически ограничения на всички компоненти и системи участващи в зареждането и инфраструктурата при мощности до 450 кВт".
След година работа по проекта виждаме реален резултат – на А8 магистралата между Улм и Аугсбург е изградена зарядна система прототип, на която е възможно зареждане с над 30 км в минута. Казано по другия начин, за около 3 минути зареждаш като за 100 км пробег.
За да поемат мощността подавана от зарядната станция са модифицирани две коли – Porsche Panamera и BMW i3. Това показва, че такова зареждане е възможно още сега, но да разгледаме по-подробно системата.
Разработена от Siemens, тя е оборудвана с CCS кабел за зареждане разработен специално за тестване на ограниченията на супер бързото зареждане на електромобилни батерии. Системата работи с напрежение до 920 V, което е над два пъти по-високо от това при настоящите електромобили. Но въпреки това станцията е отворена за безплатно зареждане, като системата се съобразява с лимитите на закачената кола.
Това е възможно чрез автоматично настройване на контролера на зарядната станция според максимума за всеки електромобил позволяващ DC зареждане. За да работи цялото това чудо е монтиран контейнер с всичките необходими електромеханични компоненти и силова електроника от Siemens.
Рекордът за над 400 кВт зареждане е направен с Porsche прототип, но ето точните данни на двете коли
BMW i3
- Батерия – 57 кВтч
- Зареждане от 10 до 80% – 15 минути с до 175 кВт мощност
Porsche Panamera конверсия
- Батерия – 90 кВтч
- Зареждане за 100 км пробег – 3 мин с мощност над 400 кВт
Според колегите от electrive системата е доста шумна и по-точно охладителната част. Толкова, че е заглушавала шума от двигател на камион на близката бензиностанция.
Това е едно от предизвикателствата при изграждането на толкова мощна електро система, в добавка към осигуряването на самата мощност. Към това се добавя и допълнително натоварване, тъй като едновременно могат да се зареждат 2 коли. Ако искаме 4 коли от типа на излизащия през 2019 г. Porsche Taycan да се зареждат едновременно с максимална мощност, говорим за нещо от рода на 4 х 350 кВт или 4 х 400 кВт. Това е мегават и половина, макар и за кратко време.
За самата инициатива, FastCharge проектът е индустриален консорциум с участието на гореизброените компании финансиран със 7.8 милиона Евро от германското транспортно министерство. По-малките компании изглежда нямат шанс за държавните пари по такива проекти, но ако игнорираме този факт, важен е ефектът от технологичното развитие.