В този блог: За постигане на огромен ръст в производството на батерии в Европа ще са нужни 30 фабрики като тази на Tesla в Невада.
Германският федерален министър на икономиката и енергията, Петер Алтмайер, иска 30 процента от глобалното производство на батерии да е в Европа до 2030 г. За това вече са направени постъпки, без на този етап да има конкретна информация за такива.
Желанието изглежда гръмко и трудно постижимо, но според Алтмайер вече са създадени няколко консорциума за постигане на тази цел. Или поне такова заключение може да се направи след електромобилната конференция в Берлин с участието на комисаря по енергетика Марош Шевчович. На този етап няма информация за конкретни имена и места (на фабрики), но уверението е, че такава ще бъде оповестена до края на годината.
На конференцията не бяха обсъждани конкретни количества или типове батерии. Но това е ключовата информация, за да се отговори на въпроса колко гигаватчаса капацитет е нужен за достигане на 30% от глобалния пазар, както и колко фабрики ще трябва да бъдат изградени и да работят за постигане на тази цел до 2030 г.
Според изчисления на експерти от индустрията, глобалният батериен капацитет ще достигне 175 гВтч до 2020 г. Това е около пет пъти повече от производствените нива през 2016 г. и оценките на участници във форума в Берлин са, че общият капацитет ще достигне 1200 гВтч през 2025 г. и 3000 гВтч през 2030 г. В случай че тези прогнози се изпълнят, както и целта от 30% на Алтмайер, това би означавало 1000 гВтч производствен капацитет в Европа след десетина години.
Ако вземем гигафабриката на Tesla с нейния капацитет от 35 гВтч за пример, в Европа ще трябва да имаме близо 30 такива фабрики. Или пък повече или по-малко в зависимост от единичния капацитет. Така или иначе за изграждането им ще са необходими солидни инвестиции. За момента няма такива започнати проекти, ако изключим тези на супер бързо ориентиращите се азиатски компании, като Samsung и LG, които имат фабрики в Унгария и Полша.