В този блог: Прогрес и в един от най-трудните сектори за електрифициране – самолетния транспорт.
Новото в това направление идва от easyJet, чийто изпълнителен директор обяви, че "електрифицирането на полетите се превръща в реалност". В подкрепа на това твърдение компанията ще тества девет-местен електрически самолет през 2019 г.
Миналата година младата компания Wright Electric разкри своите планове за производство на електрически самолети за търговски цели и няколко месеца след като излезе от сянка обяви партньорство с easyJet.
От своя страна ИД на easyJet Йохан Лундгрен каза, че вече има прогрес в начинанието и "електрическите полети се превръщат в реалност и вече виждаме бъдеще, което не е зависимо изцяло от изкопаемите горива".
Плановете на двете компании са тестовете на изработения от Wright Electric електрически самолет да започнат още през 2019 година. Целта на easyJet е да електрифицира полетите на кратки разстояния и тестовете на 9-местния прототип са една от първите стъпки в тази посока.
Стартът с малък самолет е логичен за начинаеща компания, но Wright работи и по много амбициозната цел да създаде 150-местен самолет задвижван с електричество, за да конкурира самолети с размерите на 737 при полетите на къси разстояния (под 500 км).
Пазарът в този сегмент е огромен и доказателство за това е, че миналата година Boeing и Airbus са продали близо 1,000 от този тип самолети за около $90 милиона всеки. Електрическият самолет неминуемо ще е по-скъп, но оперативните му разходи ще са значително по-ниски.
От друга страна, също неминуемо за тази първа фаза на разработки, досега имаше няколко случая на катастрофи с различни електрически самолети. Прототипът на Siemens се запали във въздуха, а наскоро катастрофира и електрическият Pipistrel.
Но нищо няма да спре хората да подобряват и тази технология, колкото и сега да изглежда далечна като масова реализация.