В Европа доминиращият стандарт за бързо зареждане вече е Combined Charging System (CCS 2), но първият бърз DC стандарт, отпреди повече от 10 години, беше японският CHAdeMO. С годините CHAdeMO асоциацията не изостави проекта заради новата силна конкуренция, а точно обратното – продължава да го развива, защото този стандарт доминира в Китай и Япония (и в огромна степен в световен мащаб).
Сега е обявен нов CHAdeMO 3.0 протокол, разработен заедно с China Electricity Council (CEC) и според двете организации с тази нова техника ще е възможно зареждане с мощност над 500 кВт.
Всъщност тук става дума за обединение на японски и китайски технически протоколи, чрез което се разработва това следващо поколение стандарт за бързо зареждане с работно име ChaoJi. И на 500 кВт вече можем абсолютно да си му кажем бързо.
Миналата година двете организации показаха нов заряден конектор и обявиха нова 900 кВт цел, но в настоящото прес съобщение виждаме "над 500 кВт" и макс. 600 ампера, което показва, че вероятно няма готовност за приближаване до мегавата, както беше обявено и вместо това техническият език се смекчава до постижимото понастоящем.
В Китай системата за бързо зареждане работи под техния GB/T комуникационен протокол, но първи превозни средства съвместими с новия "над 500 кВт" стандарт са планирани за 2021 г. При това говорим първо за по-големи транспортни возила и след това за леки коли.
С новата мощност идва и по-малък формат на конектора, което на пръв поглед изглежда странно, но е възможно с добавянето на охлаждаща система. В CHAdeMO 3.0 също така вече няма да има заключващ механизъм. В прес съобщението обаче има една интересна информация – възможна CCS съвместимост, най-вероятно чрез адаптер. Другото е самите зарядни станции в Азия също да имат CCS кабели, както европейските имат CHAdeMO.
В световен мащаб CHAdeMO и GB/T все още доминират почти изцяло – над 90 процента от бързите зарядни станции в света са с тези стандарти и тази доминация идва от азиатските страни. Но CCS има подкрепата и дори беше създаден съвместно с големите автопроизводители и се превръща в сериозна конкуренция. Затова обединяването на азиатските сили е логично и битката на стандартите явно тепърва предстои.
В опит да привлекат повече "съюзници" CHAdeMO асоциацията и China Electricity Council подчертават отворения аспект на новия проект, което е буквална покана за включване към участници от други страни. CAN Bus (Controller Area Network) комуникацията обаче остава (използва се при всичките DC стандарти) и засега няма изгледи да това да се промени.