В този блог: Колкото по-бавно се зареждат батериите, толкова повече "паразитни" реакции в тях.Обикновено производителите съветват да се избягва бързото зареждане на батериите в електромобилите. Причината е в това, че процесът е много енергийно интензивен и се генерира много топлина. Защо обаче в Tesla Motors не се притесняват от бързото зареждане и зарядните им станции са единствено бързи? Един тест хвърля интересна светлина върху този въпрос...
Казват, че честото бързо зареждане може да скъси живота на батерията. В същото време повечето електромобилни батерии са с гаранция осем (8) години. В момента, в който придобиеш електромобил, как го зареждаш си е вече единствено твоя работа. Можеш да го включваш на бързи зарядни станции колкото си искаш (стига да има такива) и производителят не те ограничава в това. Значи, ако производителите смятаха бързото зареждане за сериозен проблем, щяха изрично да опишат в гаранциите, че при прекаляване с него те може да отпадат, или нещо такова. Те са наясно, че може да "злоупотребиш" и гарантирано са се застраховали.
Някои дори под мустак признават, че всъщност бързият заряд не е чак толкова опасен. Други, като Tesla, очевидно нямат никакви притеснения. Но за това трябва да има обяснение и го намираме в науката.
В станфордския университет са направили проучване по въпроса с бързото зареждане на батерии. В него са ангажирани плеяда институти и учени, затова ще спомена само водещият автор, Уилям Чуе.
Според него, "Фините детайли на това, което се случва в един електрод по време на зареждане и разреждане са само един дейтал, определящ живота на една батерия, но до това проучване тези детайли не бяха правилно разбирани. Ние открихме нов начин да мислим за деградирането на батериите."
Става дума за това, че една от основните причини за стареенето на батериите е раздуването и свиването на положителните и отрицателните електроди, докато те абсорбират и отделят йони от електролита по време на зареждане и разреждане.
Оказва се, че проблемът на бавното зареждане е в това, че колкото по-дълго протича един заряден цикъл, толкова повече време има за "паразитните" реакции, които предизвикват окисляване на отрицателния електрод. С други думи, при бързото зареждане окисляването е по-малко, оттам натрупването на филм по повърхността на отрицателния електрод е по-малко и съответно повече йони преминават през него.
Така, скъсеното време за зареждане и разреждане означава по-малко увреждащи реакции вътре в батерията. Един от студентите (от Университета Далхаузи), проучвал това на нановат ниво, Аарон Амит, сега работи в... Tesla Motors (от 2012 г. е част от Battery Lifetime групата на компанията).
Дали бързото зареждане ще е по-добро за всички батерии няма как да знаем. Различните химически състави най-вероятно ще показват различни резултати. Но ако това, за което става дума отгоре, е сравнително принципен въпрос, значи започва да става ясно защо в Tesla не се притесняват от бързото зареждане и разреждане.
Това се показва и от факта, че Tesla Model S може да се зарежда от AC трифазен източник (с до 20 кВ, ако има съответно 2 бордови зарядни от по 10 кВ), докато BMW i3 и VW e-Golf например, не могат. При тях бързото зареждане е само от DC бърза зарядна станция (25 кВ или 50 кВ). Германците твърдят, че това е от съображения за безопасност, защото при зареждане без зарядна станция липсва контрол на процеса. Дали пък просто са направили така, че бързото зареждане да става само на специализирани (платени) места ;)? Ще разнищим този казус в следващия блог.
П.П. Зареждането на Supercharger станциите на Tesla е не само бързо, но и безплатно завинаги.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.