В този блог: Идея за пътната помощ или зареждане в нужда на електромобили на скорошното настояще.
Не казваме бъдещето, защото тази концепция на Volkswagen ще бъде реализирана през първата половина на 2019 г., за начало като пилотен проект във Волфсбург.
Решението на компанията за огромна батерия, с която да могат да се зареждат електромобили останали без енергия на път или просто за удобно допълване, изглежда пипнато и функционално. Батерията е с капацитет до 360 кВтч и е модулно решение, което може да се доставя с камион.
Според VW, разпръснатите по места мобилни батерии ще могат да бъдат откривани през мобилно приложение, като всяко устройство позволява зареждане с мощност до 100 кВт. Възможно е зареждане на 4 коли едновременно – две през DC и две през AC, както и на електрически велосипеди. Тези 100 кВт са CCS DC максимум за една кола. При DC включване на две коли едновременно, мощността се разпределя (и доразпределя при използване на AC връзките).
Технически тази система за съхранение на енергия е базирана на батериите, които компанията ще вгражда в новите си електромобили с разработената за тях МЕВ платформа.
Разположена на дадено място, мобилната батерия може да зареди до 15 електромобила с 24 кВтч батерия. Тук можем да разгледаме и различните начини за използването на такова устройство.
24 кВтч е капацитет типичен за електромобилите от периода 2011-2017 г. От 2018 г. вече отиваме към диапазона 40-65 кВтч. Електромобилите на Tesla, разбира се, правят изключение от тази тенденция. Така погледнато, сметката 15 коли по 24 кВтч за нас е просто средно онагледяване на възможностите, но не очакваме мобилните станции да се използват по този начин. В единия вариант си ги представяме като решения за аварийни случаи, когато по път можеш да заредиш 10-20 кВтч, за да имаш за 50-100 км до следващо място за зареждане.
В другия вариант на използване тези мобилни батерии могат да бъдат оставяни на места, на които е удобно да се зарежда, но не е изградена инфраструктура или няма достатъчно мощности. Направени са така, че лесно да се натоварят на камион и на място на изтощена батерия да се достави заредена. В този случай, обаче, батерията трябва да е разположена така, че да е достъпна от 4 парко места едновременно, за да се използват максимално възможностите.
Предвидено е обаче и самите мобилни батерии да могат да се зареждат от мрежата на място, с мощност до 30 кВт AC. Това може да става на етапи през денонощието или само нощем или при по-ниски тарифи на електричеството.
Това, че системата е сходна с тази вграждана в предстоящите VW електромобили е ключово, защото означава, че за тези мобилни батерии могат да се използват батерии свалени от електромобили, с вече намалял капацитет. Така се осигурява удължаване на техния живот след демонтирането им от колите, като натоварването им ще е значително по-малко отколкото в кола, където по време на шофиране има много пикове.
Наблюдавайки развитието на пазара на електрическа мобилност очакваме в следващите няколко години да се появят множество подобни технологични решения от различни компании, съобразно увеличаващия се брой електромобили и нуждите от предоставяне на гъвкави възможности за зареждане във всякакви ситуации. Такива мобилни батерии ще са особено важни за отдалечени райони. Остава предизвикателството за тяхното зареждане на такива места, което може да се осигурява от замърсяващи и шумни дизелови генератори, но също и от соларни паркове. Доставката им до труднодостъпни или отдалечени райони също ще е предизвикателство, което може да се решава с конвенционални камиони, но ще се работи и за използването на електрически.
Ситуации бол – работа за инженерите, също.