В този блог: Зимни обиколки из България с новия ни Hyundai Ioniq и още инсталации на зарядни станции.
Още в първите работни дни след Нова година се пускаме по страната и не ни хвана "оранжев код" (каквито прогнози имаше), но решени да действаме, без да губим време, се бяхме подготвили да свършим работата дори да ни застигне някоя и друга обилна веявица.
Редовно се стрелкаме по различни маршрути, обаче напоследък (декември и сега от началото на януари) се наредиха няколко пътувания до Бургас. И нали по пътя шаваме насам натам, та си ни трябва зареждане. То и на всички, които имат и ще имат електромобили, разбира се – полека слагаме по още една и по още една и още една зарядна станция на разни места и се раздвижват нещата.
Това последното пътуване се заформи пак с Hyundai Ioniq. Добавихме един такъв бял електрически лебед към нашата разширяваща се флота и веднага го впрегнахме да работи по предназначение.
Първа спирка по маршрута – Пловдив. Среща там да направим консултация за зарядна инфраструктура, след като заредихме на DC станцията на ЕКО-то на магистралата.
И оттам напред към Нова Загора. Към следващото ЕКО. То ни е втора спирка по маршрута. Все минавахме лекинко покрай тази бензиностанция – на 125 км от Пловдив към Бургас – реално по средата между двата града по магистралата. Но на едно от предните пътувания спряхме да хапнем на ресторанта и като стана приказка с управителя – ето му предложение да се сдобие със зареждачки.
Превъртаме напред и ето ни в петък 4 януари късен следобед там. Уж някакви оранжеви кодове за областта, ветрове, снегове посока Бургас, а то слънчево даже, пък и около нулата така, не е някакъв мраз.
Всичко подготвено, че сме изпратили технически подсказки как да си направят нещата хората и нареждаме монтаж, тест и активация на една семпла зарядна станция АЯ. Бързо стана, та по светло влязохме да се стоплим и да хапваме. Извъртяха ни разни гозби да позаредим и ние телата с енергия, пък йоника го включихме веднага след като вдигнахме предпазителя на станцията, та да пълни докато хапваме.
Сега, има ги тези неща, че не е бързо това специално. Станцията е AC 22 кВт, колата има бордово зарядно, та си взе два часа да напълним до 85%, за да имаме достатъчно до Бургас. С една от другите ни електрички, Renault ZOE, понеже има 22 кВт бордово зарядно, става по-бързо – 40 минути до час (след зареждане на предното ЕКО).
Реално сега станциите са малко по пътя от София към Бургас и обратно. Момент, обаче. Една важна скоба тук. София <> Бургас не е основният ни фокус – имаме си цяла страна, с много пътища и много маршрути. Работим колкото може повече от тях да покриваме, защото това с магистрала Тракия, ОК основен коридор е, но е банално само за това да се говори и работи.
За новата станция
Намира се на територията на ЕКО бензиностанция на 243-ти километър на магистрала Тракия посока Бургас, на паркинга на ресторант Фелъни отстрани до бензиностанцията.
На паркинга има достатъчно места и сега можеш да спреш с електромобил и да заредиш безплатно. Както винаги, нашият призив е да влезеш да хапнеш - ето, домакините осигуряват зареждане, готино е да ги уважиш за едно кафе, салата или супичка с нещо от обедното меню. Вечер също, разбира се, хапване ще извъртят на спокойно така за час докато си понапълниш батерията. Има и WiFi, ако мобилните данни ги домързи.
За новия ни електромобил
Редно си е да разширяваме електро парка и бидейки широк и комфортен вътре, пък и шампион по разход, наред с други предимства, дойде време да се сдобием с Hyundai Ioniq. Със същия този, чисто нов, преди седмица направихме пътуванка до Бургас да направим ъпгрейд на ИДА зарядната станция пред бургаския салон на компанията – вече е отвън на тротоара. Вижда се от скоростния път отпред, както свети с голямото Hyundai лого на нея и на идване ни зарадва с познатите светлини.
Hyundai Ioniq сега е с 28 кВтч батерия. Защо ни е, като имаме Renault ZOE с 41 кВтч и BMW i3 с 33 кВтч? Че е и по-голям, а с по-малка батерия. Отговорът е, че всяка електро кола си е по своему използваема, със съответните удобства и недостатъци.
Йоникът, питаш се, колко е използваем на дълъг път с тази сравнително малка батерия и още повече в студеното зимно време? А сега дори не е супер студено. Толкова, че набързо му навъртяхме близо 3 хиляди километра, а сме го взимали веднъж за дълго пътуване и сега е при нас от три дена. Това не е достатъчно като информация и затова ето повече.
Натоварен със стойка, зарядна станция, сервизна зарядна станция, куфари с инструменти, багаж и трима (както правим и с Renault ZOE) и с пълна батерия, ни закарва комфортно от базата в Овча Купел до ЕКО Пловдив. С двайсетина процента остатък го мушваме в DC зареждачката за 40 минути, хем че можехме да спрем зареждането след 25-30 минути и да потеглим. В първата отсечка карахме малко по-леко преди тунела, след това със 100-110 към Пловдив.
От Пловдив към Нова Загора не бързаме, 90-100, температура малко под или нула, час и нещо и спираме на ресторанта, пред който ще монтираме. Както споменах, всичко подготвено, но тук 2 часа зареждане, че бордовото AC зарядно на йоника дава 6-7 кВт мощност в зависимост от времето и степента на заряд.
И после още една такава отсечка 125 км до ОЗК Парк Арена Бургас, пак с 90-95 км/ч.
Да, не е бързо, много хора се смеят "Ти луд ли си? Това не е за мене" и всякакви такива. Факт, не е като да перкаш със 120-150. Упс. 140. Или 180-200, някой?!?
Няма и нужда да обясняваме, че е готино, не е супер компромис, дори е по-спокойно. Всеки си преценява, кара си както си иска и си има право на избор.
В eCars обикновено сме много пестеливи на хвалби, защото за нас са важни реалните възможности. Факт е, че Hyundai Ioniq е използваем и комфортен електромобил и може да се кара на дълъг път. Не като 1500 км и да спираш 8-10 пъти. Говорим за това, че определено не е само градска кола и може да се пътува из България по различни маршрути. Наистина, иска планиране и повече внимание, както и умерено шофиране, като с всички други електрички.
Колко използваема е на свой ред малката АЯ на ресторант Фелъни, особено предвид, че по магистралата ще се множат DC станциите с времето? Ние смятаме да монтираме всякакви станции, включително DC, както и да продължаваме с AC и то по магистралата. Колеги също, а ще се и множат. Ако, например, си с Tesla Model S, можеш за час докато хапваш в ресторанта да вземеш 16 кВтч енергия (това е за моделите след 2016 г.; преди това 10 или 20 кВтч в зависимост от бордовото зарядно и говорим за европейските модели с Тип 2).
При разход 20 кВтч/100 км това са си едни 80 км пробег. Ако караш бързо ще ти стигнат по-скоро като за 60 км, но си е енергия, стига да я искаш тази като добавка по път. Ако пък бързаш, значи не е за теб.
В Бургас използвахме да заредим на станцията, която миналата есен монтирахме пред феноменалния ОЗК Парк Арена и направихме чудесна работна среща в местно заведение. Хапнахме вкусно, свършихме ползотворна работа и едно преспиване в малък хотел на брега на морето ни дойде добре.
На сутринта към единия от бургаските молове, като преди това оставихме колата да се зареди на Кауфланд. Коста кафе ни сгря приятно в сутрешния студ и оттам се пуснахме обратно към Нова Загора. Завъртяхме да хапнем пак във Фелъни и след 40 мин зареждане потеглихме към Кауфланд Стара Загора. По пътя минахме покрай DC станцията на Елдрайв на Шел Ямбол, което ни подсети да си вземем карта и да можем да ползваме.
Явно беше деня на Кауфланд, защото след 40 мин на старозагорския, стигайки до ЕКО Пловдив видяхме нашия "приятел" от Пловдив с дежурно включения там Model X като на абонамент и тъй като се сърдел като му се откачва колата (о, а, у...) решихме да не си разваляме настроението и се метнахме до единия пловдивски Кауфланд. Трети пазар за деня в хипермаркета и с 99% в батерията потеглихме към София.
Важно е да кажем, че при Hyundai Ioniq има ограничение - от DC се зарежда макс. до 94%. Допълнихме още 5% през AC-то на ABB станцията и готово.
От Пловдив към София винаги е различно. С 92 км/ч вървяхме нормално предвид климатичните условия, натоварването на колата и външната температура. Около Вакарел обаче падна на -9 и по баирите от Пазарджик и Ихтиман натам посмалихме. Налагаше се да караме бавно. После на спускаме амфибията ни се плъзгаше много добре на неутрал и стигнахме до кв. Борово с 5% енергия. Такива неща правим ние, но не е супер притеснително, случва се и ще се случва на много хора. При нас винаги е преценено и този случай не беше изключение.
Нас, йоникът ни грабна още повече и ще го използваме много интензивно – и с тази батерия е вълшебен, а нашият е и натоварен с всякакви екстри, хем че по-простичкият в това отношение Renault ZOE си има предимства точно с улесняваща си простота. Французите се са справили много добре със семплото удобно разположение на сентенция от необходими функции. Йонко, обаче, покрай куп други ценни добавки, има отопление и на задните седалки, за леко вкочанени при монтаж на зарядни станции (или други дейности на открито) дупета :).
Новата зареждачка е на разположение на всички и че е на удобно място пред ресторант след доста каране е предимство с няколко плюса. Задължително си я вкарахме и във ВсичкоТок, където всеки да може да я намира и да разчита. Ако е заето когато стигнеш, не се яди - може да се заприказваш с приятел електромобилист, ще се смените по някое време, а междувременно хапване, отморяване и напред. Да, напред!