В този блог: Зимни обиколки из България с новия ни Hyundai Ioniq и още инсталации на зарядни станции.
Още в първите работни дни след Нова година се пускаме по страната и не ни хвана "оранжев код" (каквито прогнози имаше), но решени да действаме, без да губим време, се бяхме подготвили да свършим работата дори да ни застигне някоя и друга обилна веявица.
Редовно се стрелкаме по различни маршрути, обаче напоследък (декември и сега от началото на януари) се наредиха няколко пътувания до Бургас. И нали по пътя шаваме насам натам, та си ни трябва зареждане. То и на всички, които имат и ще имат електромобили, разбира се – полека слагаме по още една и по още една и още една зарядна станция на разни места и се раздвижват нещата.
Това последното пътуване се заформи пак с Hyundai Ioniq. Добавихме един такъв бял електрически лебед към нашата разширяваща се флота и веднага го впрегнахме да работи по предназначение.
Първа спирка по маршрута – Пловдив. Среща там да направим консултация за зарядна инфраструктура, след като заредихме на DC станцията на ЕКО-то на магистралата.
И оттам напред към Нова Загора. Към следващото ЕКО. То ни е втора спирка по маршрута. Все минавахме лекинко покрай тази бензиностанция – на 125 км от Пловдив към Бургас – реално по средата между двата града по магистралата. Но на едно от предните пътувания спряхме да хапнем на ресторанта и като стана приказка с управителя – ето му предложение да се сдобие със зареждачки.
Превъртаме напред и ето ни в петък 4 януари късен следобед там. Уж някакви оранжеви кодове за областта, ветрове, снегове посока Бургас, а то слънчево даже, пък и около нулата така, не е някакъв мраз.
Всичко подготвено, че сме изпратили технически подсказки как да си направят нещата хората и нареждаме монтаж, тест и активация на една семпла зарядна станция АЯ. Бързо стана, та по светло влязохме да се стоплим и да хапваме. Извъртяха ни разни гозби да позаредим и ние телата с енергия, пък йоника го включихме веднага след като вдигнахме предпазителя на станцията, та да пълни докато хапваме.
Сега, има ги тези неща, че не е бързо това специално. Станцията е AC 22 кВт, колата има бордово зарядно, та си взе два часа да напълним до 85%, за да имаме достатъчно до Бургас. С една от другите ни електрички, Renault ZOE, понеже има 22 кВт бордово зарядно, става по-бързо – 40 минути до час (след зареждане на предното ЕКО).
Реално сега станциите са малко по пътя от София към Бургас и обратно. Момент, обаче. Една важна скоба тук. София <> Бургас не е основният ни фокус – имаме си цяла страна, с много пътища и много маршрути. Работим колкото може повече от тях да покриваме, защото това с магистрала Тракия, ОК основен коридор е, но е банално само за това да се говори и работи.
За новата станция
Намира се на територията на ЕКО бензиностанция на 243-ти километър на магистрала Тракия посока Бургас, на паркинга на ресторант Фелъни отстрани до бензиностанцията.

Новата АЯ зареждачка пред ресторант Фелъни на бенз. ЕКО на 243 км на Тракия – Снимка: eCars
На паркинга има достатъчно места и сега можеш да спреш с електромобил и да заредиш безплатно. Както винаги, нашият призив е да влезеш да хапнеш - ето, домакините осигуряват зареждане, готино е да ги уважиш за едно кафе, салата или супичка с нещо от обедното меню. Вечер също, разбира се, хапване ще извъртят на спокойно така за час докато си понапълниш батерията. Има и WiFi, ако мобилните данни ги домързи.
За новия ни електромобил
Редно си е да разширяваме електро парка и бидейки широк и комфортен вътре, пък и шампион по разход, наред с други предимства, дойде време да се сдобием с Hyundai Ioniq. Със същия този, чисто нов, преди седмица направихме пътуванка до Бургас да направим ъпгрейд на ИДА зарядната станция пред бургаския салон на компанията – вече е отвън на тротоара. Вижда се от скоростния път отпред, както свети с голямото Hyundai лого на нея и на идване ни зарадва с познатите светлини.
Hyundai Ioniq сега е с 28 кВтч батерия. Защо ни е, като имаме Renault ZOE с 41 кВтч и BMW i3 с 33 кВтч? Че е и по-голям, а с по-малка батерия. Отговорът е, че всяка електро кола си е по своему използваема, със съответните удобства и недостатъци.
Йоникът, питаш се, колко е използваем на дълъг път с тази сравнително малка батерия и още повече в студеното зимно време? А сега дори не е супер студено. Толкова, че набързо му навъртяхме близо 3 хиляди километра, а сме го взимали веднъж за дълго пътуване и сега е при нас от три дена. Това не е достатъчно като информация и затова ето повече.

На зарядната станция пред салона на Hyundai в Бургас
Натоварен със стойка, зарядна станция, сервизна зарядна станция, куфари с инструменти, багаж и трима (както правим и с Renault ZOE) и с пълна батерия, ни закарва комфортно от базата в Овча Купел до ЕКО Пловдив. С двайсетина процента остатък го мушваме в DC зареждачката за 40 минути, хем че можехме да спрем зареждането след 25-30 минути и да потеглим. В първата отсечка карахме малко по-леко преди тунела, след това със 100-110 към Пловдив.
От Пловдив към Нова Загора не бързаме, 90-100, температура малко под или нула, час и нещо и спираме на ресторанта, пред който ще монтираме. Както споменах, всичко подготвено, но тук 2 часа зареждане, че бордовото AC зарядно на йоника дава 6-7 кВт мощност в зависимост от времето и степента на заряд.
И после още една такава отсечка 125 км до ОЗК Парк Арена Бургас, пак с 90-95 км/ч.
Да, не е бързо, много хора се смеят "Ти луд ли си? Това не е за мене" и всякакви такива. Факт, не е като да перкаш със 120-150. Упс. 140. Или 180-200, някой?!?
Няма и нужда да обясняваме, че е готино, не е супер компромис, дори е по-спокойно. Всеки си преценява, кара си както си иска и си има право на избор.
В eCars обикновено сме много пестеливи на хвалби, защото за нас са важни реалните възможности. Факт е, че Hyundai Ioniq е използваем и комфортен електромобил и може да се кара на дълъг път. Не като 1500 км и да спираш 8-10 пъти. Говорим за това, че определено не е само градска кола и може да се пътува из България по различни маршрути. Наистина, иска планиране и повече внимание, както и умерено шофиране, като с всички други електрички.
Колко използваема е на свой ред малката АЯ на ресторант Фелъни, особено предвид, че по магистралата ще се множат DC станциите с времето? Ние смятаме да монтираме всякакви станции, включително DC, както и да продължаваме с AC и то по магистралата. Колеги също, а ще се и множат. Ако, например, си с Tesla Model S, можеш за час докато хапваш в ресторанта да вземеш 16 кВтч енергия (това е за моделите след 2016 г.; преди това 10 или 20 кВтч в зависимост от бордовото зарядно и говорим за европейските модели с Тип 2).
При разход 20 кВтч/100 км това са си едни 80 км пробег. Ако караш бързо ще ти стигнат по-скоро като за 60 км, но си е енергия, стига да я искаш тази като добавка по път. Ако пък бързаш, значи не е за теб.
В Бургас използвахме да заредим на станцията, която миналата есен монтирахме пред феноменалния ОЗК Парк Арена и направихме чудесна работна среща в местно заведение. Хапнахме вкусно, свършихме ползотворна работа и едно преспиване в малък хотел на брега на морето ни дойде добре.

Вечерно зареждане на станцията пред ОЗК Парк Арена в Бургас – Снимка: eCars
На сутринта към единия от бургаските молове, като преди това оставихме колата да се зареди на Кауфланд. Коста кафе ни сгря приятно в сутрешния студ и оттам се пуснахме обратно към Нова Загора. Завъртяхме да хапнем пак във Фелъни и след 40 мин зареждане потеглихме към Кауфланд Стара Загора. По пътя минахме покрай DC станцията на Елдрайв на Шел Ямбол, което ни подсети да си вземем карта и да можем да ползваме.
Явно беше деня на Кауфланд, защото след 40 мин на старозагорския, стигайки до ЕКО Пловдив видяхме нашия "приятел" от Пловдив с дежурно включения там Model X като на абонамент и тъй като се сърдел като му се откачва колата (о, а, у...) решихме да не си разваляме настроението и се метнахме до единия пловдивски Кауфланд. Трети пазар за деня в хипермаркета и с 99% в батерията потеглихме към София.
Важно е да кажем, че при Hyundai Ioniq има ограничение - от DC се зарежда макс. до 94%. Допълнихме още 5% през AC-то на ABB станцията и готово.
От Пловдив към София винаги е различно. С 92 км/ч вървяхме нормално предвид климатичните условия, натоварването на колата и външната температура. Около Вакарел обаче падна на -9 и по баирите от Пазарджик и Ихтиман натам посмалихме. Налагаше се да караме бавно. После на спускаме амфибията ни се плъзгаше много добре на неутрал и стигнахме до кв. Борово с 5% енергия. Такива неща правим ние, но не е супер притеснително, случва се и ще се случва на много хора. При нас винаги е преценено и този случай не беше изключение.
Нас, йоникът ни грабна още повече и ще го използваме много интензивно – и с тази батерия е вълшебен, а нашият е и натоварен с всякакви екстри, хем че по-простичкият в това отношение Renault ZOE си има предимства точно с улесняваща си простота. Французите се са справили много добре със семплото удобно разположение на сентенция от необходими функции. Йонко, обаче, покрай куп други ценни добавки, има отопление и на задните седалки, за леко вкочанени при монтаж на зарядни станции (или други дейности на открито) дупета :).
Новата зареждачка е на разположение на всички и че е на удобно място пред ресторант след доста каране е предимство с няколко плюса. Задължително си я вкарахме и във ВсичкоТок, където всеки да може да я намира и да разчита. Ако е заето когато стигнеш, не се яди - може да се заприказваш с приятел електромобилист, ще се смените по някое време, а междувременно хапване, отморяване и напред. Да, напред!




