Ще има ли успех 'кола в брой, батерия на лизинг' схемата?
От Маргарита НиколоваВсички технологии за зареждане на електромобили определено ни интересуват живо, но зареждането е едно нещо, а смяната на батерии, съвсем друго. Better Place е компанията, която поде този пионерен подход към изграждане на инфраструктура за електромобили с наскоро откритата си първа станция в Дания, в която изтощената батерия на вашия електромобил може да бъде подменена от робот за няколко минути, без дори да слизате от колата. Ние успяхме само да разгледаме електрическото Renault Fluence Z.E. по време на Автосалон София 2011, но колегата Брад Берман от Plugin Cars е имал възможността да провери лично как батерията на Fluence Z.E. се подменя в станцията на Better Place извън Копенхаген...
Според сервизния план на Better Place, си купувате Renault Fluence Z.E. (Zero Emission), но батерията, услугите за подмяна, домашното зарядно устройство, обществените зарядни станции и денонощната поддръжка са на лизинг. Според Джули Мулинс, говорител на Better Place, идеята е да се преодолеят две сериозни препятствия пред възприемането на електрическите коли: ограниченият пробег и по-високите цени. Възможността за зареждане в къщи, достъпа до обществено зареждане и станциите за подмяна могат да неутрализират проблема с пробега. Ами цената?
Better Place изчислява, че ползвайки Fluence Z.E., ще спестите 10 до 20 процента от общите разходи по притежанието на колата, в сравнение с подобна дизелова кола в разстояние на четири години (при изминаване на около 20,000 километра годишно). Спестяването идва най-вече не заради услугите на Better Place, а просто защото карате кола с нулеви емисии, без значение откъде и колко зареждате (говорим за самата кола; как е произведена електроенергията е съвсем друг въпрос). Дания си е поставила най-агресивните цели в света за намаляване на въглеродните емисии и в резултат, всеки, който иска да си купи кола там, трябва да плати 100% данък. Данъкът стига и до 180% при по-скъпите коли. Електро колите обаче са освободени, което прави електрическото Fluence Z.E. много по-евтино от дизелов седан.
Както се вижда от следната таблица на Better Place, изчисляваната цена за Fluence-ниво дизелов седан е 370,000 датски крони (DKK) - или над 97,000 лв в наши пари. Упс! Тази разплакваща най-вече заради солените такси цена обяснява защо в Дания броят на велосипедите е по-голям от този на колите.
Ако обаче не се начислява данък, както ще бъде с Renault Fluence Z.E., цената спада драстично (според Better Place) до 208,680 датски крони - или около 55,000 лв. Вероятно тази по-ниска цена се дължи отчасти на факта, че реално не купувате най-скъпата част от електро колата - батерията. Но е наистина трудно да се направи разбор на покупната цена на батериите в сегашната вълна на електрически коли, тъй като автопроизводителите ще продължат да продават на загуба, докато не се постигнат икономии от мащаба. Дори при реалистичните $500 кВтч за 24 кВтч батерия на Fluence, цената на батерията би била 16,000 лв.
Плащаш на километър
Цената на батерията е извадена от тази на колата при покупка, но все така трябва да плащате за нея с месечните вноски по пакета услуги, закупен от Better Place, който включва всички подмени и зареждания на батерии, които ще направите за тези 20,000 километра годишно.
Цената на този абонамент е 90,960 DKK за четири години, което е около 490 лв на месец! Цената на литър дизел е близо 3 лева, отново заради данъчната политика на страната. Без значение накъде отива цената на горивото в следващите четири години, а е вероятно да се покачва, вие си имате фиксиран план от 490 лв на месец и цените на течните горива не влияят.
Сметката показва, че зареждането на батерията излиза около 30 ст. на километър. Това си е скъпичко дори по датските стандарти. Ако го докарвате до около 6/100 с дизелова кола, ще ви излиза по 17 ст. на километър. (Разбира се много по-евтино е просто да зареждате колата в гаража си, ако 150 км пробег не ви притесняват и не виждате смисъл в услуги, като предлаганите от Better Place, които имат за цел да ви спестят неприятностите с ограничения пробег.)
Няма причина за съмнение в изчисленията на Better Place за 10-20% спестяване за период от четири години, но това се дължи до голяма степен на освобождаването от данък при покупка на електромобил в Дания, която разбира се е валидна за всички купувачи, не само за клиенти на Better Place.
Така и инак след своето Better Place преживяване в Копенхаген, Брад вече не подценява Better Place. Компанията иска да промени нещата и е сериозна в осигуряването на супер обслужване за собственици на електрически коли на конкурентна цена.
[Източник: Plugin Cars]