Вторник, 16 Август 2011 15:00

Кога Chevrolet Volt пести пари – да живеят тестовете!

От
Chevrolet Volt под потребителската лупа - сметката излиза само на електроенергия

Очакваме Opel Ampera в България през юни 2012 г. Не е утре, но не е и супер далеч. Далеч са обаче хората от Consumer reports, които вече седем месеца живеят с и тестват Chevrolet Volt, американският братовчед на Ampera. Тестове в студ, в жега, във всякакви условия. Крайните заключения от теста ще бъдат готови през октомври, но сега има 'междинна контрола', пълна с ценна информация за интригуващият електромобил с удължен пробег на GM, до който успяхме да се докоснем за малко по време на Автосалон София 2011. Ето какво разказва 'потребителските репортери за него...

Като цяло, Volt е гениална концепция на задвижвана основно с електричество кола, разполагаща и с удължаващ пробега 1.4-литров бензинов двигател, който се включва при изчерпване на заряда на батерията и задвижва генератор, произвеждащ електричество. Дори в този режим обаче колата не да ва усещането за някаква спъната 1.4 малолитражка с 80 коня, запазвайки моментално наличния въртящ момент, типичен за електромобилите, като освен това двигателят се изключва на празни обороти и 'събира' известно количество енергия при регенериращо спиране и намаляване по инерция.

През зимните месеци, Volt изминаваше средно само по 45 км в електрически режим и само 34 км при много студено време. За намаляването на пробега до голяма степен е 'виновно' отоплението. По-късно успявахме да изцедим 63 км средно, с рекорд от 82 км извън града с изключен климатик. Едно интересно нещо, което открихме е, че избягването на магистралите в полза на по-тесните междуградски пътища, където поддържахме скорост от 65-75 км/ч с нашия тестов Volt, увеличава пробега. Абсолютно средните ни стойности обаче са около 55 км, което съвпада с показателя, посочен от {tooltip}EPA{end-link}Environmental Protection Agency{end-tooltip}.

Невъзможно е да се определи точния бензинов разход на Volt, защото средният разход на 100 км е функция от дължината на пътуването или честотата на зареждането. На кратки разстояния, Volt не използва никакво гориво. Пътувания, които изтощават батерията и предизвикват включване на бензиновия двигател, намаляват предимството на електро задвижването и връщат разхода на гориво близо до - и в някои случаи дори не толкова - някои от най-икономичните конвенционални коли.

В електрически режим постигахме средно 4.72 км/кВтч, което се равнява на около 2.4 л/100 км по формулата на EPA. Зареждането на батерията отнема малко над четири часа с 240-волтово зарядно и около девет часа на 110 волта домакински контакт. Пълно зареждане изразходва около 12.7 кВтч електричество.

За да стигнем до един композитен показател за Volt, приехме за тестово разстояние 80 км, включващо 55 км в електрически режим. На база този сценарий, нашата формула произведе 70% електрическо потребление и така измерихме съотношението електроенергия/гориво. EPA приема 65% електро съотношение, а GM предостави данни от Volt потребители, постигнали 66% шофиране на електричество. Консумацията на електроенергия EPA определя като MPGe, което не всеки приема, но засега това е приетата мярка.

Колкото до разхода на бензин, постигнахме средно 8 л/100 км в режим само на задвижване с гориво, 6.5 л/100 км на магистралата. Но ако средното ви дневно пътуване е в рамките на 65 км и можете 'да допълвате' между пътуванията, рядко ще ви се налага да спирате на бензиностанция.

Направо на въпроса

Ще ви пести ли Volt пари в текущите разходи? Отговорът е ДА, ако използвате Volt на кратки разстояния и НЕ, ако изминавате по-дълги (виж сравнителната таблица отдолу).

Да, за разлика от изцяло електрическите коли като Nissan LEAF, Volt осигурява удължаване на пробега и спокойствието, че няма да останете 'без ток' в полето, макар че при 8/100 не виждаме никаква логика да си купувате Volt, просто защото има удължител на пробега. Всеки съвременен дизел до средния клас се справя доста по-добре. Самото име на Volt подтиква ли ви към мисълта за удължаване на пробег и сипване на бензин. Нас не.

Кога Volt няма да ви спестява пари? Ако електричеството стигне до цена 30 ст кВтч, текущите разходи ще са като тези на Toyota Prius, най-директният конкурент на Volt и колата най-често заменяна за Volt, въпреки че GM поведе открита война с Nissan и неговия LEAF. Ето как изглежда Volt в сравнение с алтернативите:


Разход за 1 км Разход зa 50 км** Разход за 113 км
Chevrolet Volt (4.72 км/кВтч за 56 км,
след това 8.11 л/100 км)
0.032 лв - ЕР* САЩ
0.038 лв - ЕР* БГ д.т.
0.030 лв - ЕР* БГ н.т.
0.12 лв - бенз. САЩ
0.20 лв - бензин БГ
1.60 лв САЩ
1.9 лв БГ дн.тар.
1.5 лв БГ н. тар.
8.47 лв САЩ
Toyota Prius (5.35 л/100 км бензин)
0.074 лв САЩ
0.13 лв БГ
3.70 лв САЩ
6.5 лв БГ
8.36 лв САЩ
14.69 лв БГ
Honda Civic Hybrid (5.88 л/100 км бензин)
0.081 лв САЩ
0.142 лв БГ
4.05 лв САЩ
7.1 лв БГ
9.15 лв САЩ
16.04 лв БГ
Hyundai Elantra (8.11 л/100 км бензин)
0.112 лв САЩ
0.2 лв БГ
5.60 лв САЩ
10.00 лв БГ
12.66 лв САЩ
22.60 лв БГ
(*ЕР = електрически режим; ** - Предполаган изцяло електрически пробег за Volt)

Хипотези: Volt изчисленията са базирани на 56 км електрически пробег и последващо използване на бензин за задвижване; сметките за електричество са при цена 0.15 лв/кВтч в САЩ (средна национална цена) и 0.18 лв/кВтч дневна тарифа (0.14 лв/кВтч нощна) в България; бензин на цена 1.46 лв/литър ($4 за галон) в САЩ и 2.42 лв/литър в БГ към 15.08.2011 г. Без спиране за презареждане с електроенергия.

Цената на нашия добре оборудван Volt беше $43,700. Това не е особено ниска цена за малка кола със само четири места, но новите технологии обикновено са скъпи. С федерален данъчен кредит от $7,500, цената на колата може да слезе на $36,100 - около $3,000 повече от скъп Prius. Вие преценета дали това ви устройва.

Преценката в България обаче ще е друга, с очаквана цена на колата около €40,000 грубо...

Вече сме оценявали подобаващо доброто ускорение и безшумността на Volt. Ако оставим разходът на електричество и гориво настрана, возията е стегната, управлението прецизно, а седалките комфортни. Недостатък са само четирите места, заради тунела на батерията, което ограничава практичността. Видимостта е проблематична, влизането и излизането от сравнително ниската кола може да се окаже предизвикателство за някои, а част от контролните функции са объркващи. GM казва, че отоплението ще бъде по-добро в модел 2012 например.

Volt може да ви пести от текущите разходи, ако се зарежда достатъчно дълго за максимален пробег на електроенергия. Друг плюс е, че моделът не страда от ограничение на пробега като чисти електромобили от типа на Nissan LEAF. За онези, които пътуват на дълги разстояния Toyota Prius е по-доказана кола, но ако искате електромобил и Prius ви е омръзнал, Volt определено е вариант.

Е, конкуренцията се засилва - следващия месец Toyota ще представи своя нов зареждаем Prius във Франкфурт и тогава всичко започва отначало...

chevrolet-volt-2011 chevrolet-volt-2011-1 chevrolet-volt-2011-2 chevrolet-volt-2011-3 chevrolet-volt-2011-4 chevrolet-volt-2011-5 chevrolet-volt-2011-7 chevrolet-volt-2011-8 chevrolet-volt-2011-9 chevrolet-volt-2011-90 chevrolet-volt-2011-91 chevrolet-volt-2011-92

[От: Consumer Reports]

[Основна снимка: Flickr]

Прочетено 1668 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 12:19
Маргарита Николова

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.