Неделя, 28 Август 2011 12:30

Nissan LEAF – модификация на показателя за заряда на батерията

От
Нивото на заряд в батерията на Nissan LEAF се отчита чрез сегменти

Нямаме дори и един електрически Nissan LEAF в България още (или поне ние не знаем за такъв), но там, където си имат, вече си правят и модификации. То си е нормално, какво като е електрическа кола, пипнем ли нещо, хората, гледаме да го подобрим.

Наричаме го тунинг, най-вече, и като че ли няма части и системи от колите, които да не са подложени на унищожителни промени. Електро колите тепърва ще стават обект на тунинговане и нещата определено няма да са същите - няма двигател и няма ауспух, но 100% ще се намерят достатъчно 'места за пипане' и всъщност някои хора вече работят по въпроса.

Nissan LEAF е на пазара в САЩ от има няма 8 месеца, но те са напълно достатъчни за оформяне на общества около модела и хората в тях вече са добили солидна представа за производителността на колата. Съответно, за този кратък период от време вече са намерени места за подобрение и в случая едно от тях е показателят за заряда на батерията, който, както се оказва, всеки може да модифицира сам с помощта на любителско устройство...

Разработено и кодирано от група LEAF почитатели от вече популярния MyNissanLeaf форум, създаден от собственици на модела, устройството се закача за бордовия диагностичен порт на колата и показва точното състояние на заряда в батерията в проценти.

Какво става с оригиналния показател за заряда на батерията?

При разработката на LEAF, Nissan избира вариант на показател с дванадесет сегмента за нивото на заряд в батерията. Подобно на датчика за гориво в конвенционалните коли, той спада постепенно с изтощаване на батерията.

Със сегашното ниво на технологията обаче Nissan LEAF има по-малък пробег от този на бензиновите и далече по-малък от дизеловите коли и с изгасването на всяка поредна част от индикатора се увеличава притеснението да не останете без енергия в батерията - всеки сегмент отговаря на около 15 км пробег, но това може да спадне до само 5, ако 'натискате' здраво педала (за ускорение).

Как LEAF изчислява пробега?

Всеки собственик на LEAF, който вече е запознат добре с колата, ще ви каже, че изчисляването на пробега се променя постоянно по време на движени и всъщност дава груба представа за километрите, които може да изминете, преди да се наложи да презаредите батерията.

Ако си карате с около 100 км/ч по равен път, вашият LEAF вероятно ще показва, че имате да речем 60 км пробег. Когато обаче започнете да изкачвате някоя стръмнина, този показател може да спадне наполовина и да предизвика сериозни притеснения.

Това е така, защото LEAF може да предвижда оставащия пробег само на база моментното натоварване (или много ограничено като време) на батерията. Колата не може да предвиди пробега в зависимост от терена, по който ще минете по-късно, което я прави малко безполезна за пътувания с променлив терен и типове път.

Проценти, вместо сегменти

Значи решили хората - направили го - датчик, показващ проценти за заряда на батерията, вместо сегменти.

Приемайки, че батерията никога не е пълна и никога изцяло празна, показателят на модифицирания датчик отговаря на около километър и половина за 1% според условията на {tooltip}EPA{end-link}Environmental Protection Agency{end-tooltip} - или повече, за опитен шофьор.

Иначе казано, опитен LEAF шофьор може да използва процентния показател, за да определи разстоянието, което колата може да измине преди нужда от презареждане.

Някои правят и такива модификации в коли за 60,000 лв...
Някои правят и такива модификации в коли за 60,000 лв...

Недостатъците

Все пак става дума за любителско устройство, което си има някои недостатъци. Да ги наречем по-скоро нужди, защото, за да се справите с изработката, трябва да имате познания по електроника и да сте наясно как се запоява.

Другото нещо е, че новият трябва да намерите място за новия датчик, а това означава още кабели и не особено 'заводски' вид.

Ако нямате притеснения от тези неща, в mynissanleaf форумите има повече.

От: Green Car Reports

Прочетено 2023 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 12:09
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.