Събота, 27 Август 2011 21:50

Национална зарядна мрежа за електромобили – първата е факт

От
Това не е картинка от бъдещето, а истинска електромобилна красота

Макар да има не малко електромобили по своите пътища, Англия, както и всички останали държави все още е твърде далеч от масовото им разпространение. Въпреки това, Обединеното кралство току обяви първата в света национална мрежа за зареждане на електромобили, за което информира местният медиен гранд Guardian. На Острова вече явно са взели много на сериозно нещата по отношение на електрическите коли - съвсем скоро се пръкна и Source London - верига от зарядни станции, която ще покрие цялата столица със стотици електро колонки. Интересното в националната мрежа? Зарядните станции ще се захранват с електроенергия от вятърни паркове и ще бъдат разположени във всяка част на страната. О, да... и зареждането ще бъде безплатно...

Интересното е, че зарядните станции ще бъдат инсталирани по магистралите, а не в градовете:

"Досега големият фокус по отношение на зарядните станции бяха градовете – но според мен там те са най-малко нужни", пише управителят на Ecotricity Дейл Винс в Guardian. "Статистиката за използване на коли го показва…средно колите в Британия изминават около 30 километра дневно, дистанция, с която с общия си пробег с едно зареждане повечето сегашни електро коли се справят в продължение на почти цяла седмица. А и повечето собственици могат да зареждат домашни условия (около 70%) нощем". Упс, това май не е точно така в България. "Повечето коли нямат нужда от зареждане в повечето дни от седмицата. Дългите пътувания са, при които има най-голяма нужда от презареждане."

Реално погледнато, у нас нещата наистина са все още далеч от такива анализи, но макар да не е много, следващата година в края на лятото се очаква вече да имаме завършена магистрала до морето. Това е много хубаво. Наистина, помислете само. Да оставим каквото било в миналото и да гледаме напред. Вчера министър председателят г-н Бойко Борисов каза, че Европа работи по магистрали до 2020 г., след това - железниците. ОК, да се надяваме че дотогава ще имаме (освен Тракия) и магистрала Струма, и Марица, и натам вече колкото се получат - по-добре.

Идеята е, че следващата година на пазара у нас се очакват електромобили като Renault Fluence Z.E. с пробег от, да речем, 150 км с едно зареждане. Е, ако има по магистралата дори на 5-6 места само електро колонки, пътуването с електромобил до морето или от морето към София (и това трасе даваме за пример, защото само то ще е изцяло 'свързано') наистина няма да е притеснително и всеки би могъл да си купи електромобил със спокойствието, че може да го зареди на път. Недостатъците? Само една магистрала и бавно зареждане. Но все от някъде се започва. С магистралите ще е по-бавно и трудно, но електро колонки могат да се монтират на много места, когато, разбира се, най-после, техният статут бъде официално уреден и монтажът и употребата регламентирани.

Винс е на същото мнение - според него зарядната инфраструктура ще окуражи хората да купуват електромобили и ще постави Великобритания на пътя към бъдещето на електромобилите:

"Ще го поеме ли мрежата? Ще има нужда от около 12% увеличение в доставките на електричество към мрежата, което всъщност е много по-малко отколкото повечето хора предполагат. Един от наистина революционните аспекти на електрическите коли е, че всеки може сам да си е 'петролна компания' – можем сами да си произвеждаме електричество – и да захранваме собствените си коли…с което, своевременно, 'тревогите' около електромобилите ще преминат от хората към петролните компании."

Това определено е перспективно решение за Великобритания, по чиито пътища сега се движат около 2,000 електрически коли, от общо 28 милиона... Освен това енергията за зарядните станции ще се осигурява от възобновяеми източници, което осмисля нулевите емисии на електромобилите.

У нас електромобилите все още се броят на пръсти, поне тези, продадени от големи установени автопроизводители, но примерът на други държави, които вече изграждат инфраструктура за зареждане е много полезен и след съответните настройки и ние можем да поемем в тази посока и това само ще помогне за популяризиране на електрическите коли в България.

[eCars.bg с материали от Gas 2.0]

Прочетено 1261 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 12:10
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.