Петък, 09 Септември 2011 21:54

Хърватският супер електромобил Concept_One разплаква с 305 км/ч

От
Rimac Automobili Concept_One

Името Никола Тесла е достатъчно известно и в наши дни, но не толкова известен е фактът, че великият електро инженер е родом от село Смилян, което се намира в днешна Хърватска. Tesla Motors пък е сред съвременните електромобилни пионери, но колко хора знаят за марката у нас? Засега те са наистина малко, но ние продължаваме с 'неизвестните факти' и отново отиваме в Хърватска. Там, един малък екип от млади и както личи доста талантливи спецове прави... електромобили. Един от техните експерименти е конвертирано в електромобил BMW тройка, което компанията използва като тестова кола за задвижването и технологиите в Concept_One.

Моля приветствайте {tooltip}Rimac Automobili{end-link}Римац Аутомобили{end-tooltip} и тяхното ново супер чудо - Concept_One.

След супер успешния проект със старата баварка, младежите скачат направо на най-високото стъпало и ще представят колата, която виждате на снимките в тази статия на собствен щанд на Автошоуто във Франкфурт, което започва на 15-ти септември. Ако смятате да уважите изложението - Римац Аутомобили ще намерите в Зала 4 - Щанд А43. Продължаваме с подробностите за най-новата топ електро кола, родена толкова близо до България...

Всяко нещо си има начало и ето какво казват момчетата от Римац Аутомобили за своята Concept_One идея:

Започнахме на бял лист хартия. Идеята беше да създадем необикновена електрическа кола с нова концепция на електро задвижване. Дори примитивните (DC) електрически мотори могат да надминат по производителност всеки двигател с вътрешно горене в почти всяка сфера. Ефикасност, невероятно бърза реакция, широк диапазон на мощността, регенериращо спиране, висок въртящ момент... Това са само някои от предимствата на новата генерация перманентни магнитни синхронни мотори, която разработихме специално за Concept_One.

Нашето уникално задвижване е разделено на четири подсистеми, всяка състояща се от един мотор, инвертор и редукционна трансмисия. Всяка от тези системи задвижва колело и всички системи са независими. Усъвършенствани контролни модули управляват всяка от тях с помощта на данните, постъпващи от множество прецизни сензори, разположени из цялата кола. Тази архитектура позволява нов подход към динамичните характеристики. Ние наричаме това All Wheel Torque Vectoring (AWTV).

Всяко колело може независимо да ускорява или намалява стотици пъти в секунда, което спомага за осигуряване на желаното (по избора на шофьора) управление. С ниския център на тежестта, изключително високия въртящ момент от нулеви обороти и елиминирането на загуби от превключвания, Concept_One доставя изцяло ново преживяване от шофирането.

Да видим как изглеждат нещата отстрани, особено предвид факта, че не е ясно дали Concept_One ще стигне до масово производство както и каква ще е цената на колата.

Батерия ли е, чудо ли е...
Батерия ли е, чудо ли е...

Ускорение от 0-100 км за 2.8 секунди определено би разплакало собствениците на разни супер ферарита и тем подобни глезотии на четири колела. В момента (на пазара) имаме Tesla Roadster Sport, която ускорява до 100 км/ч за 3.7 секунди. Цената и е малко над $100,000 и показателят определено не е за пренебрегване, макар че в диапазона от 4 сек надолу цяла секунда е като цяла вечност.

Друг важен момент е пробегът. Concept_One има батерия собствено производство с чудовищен 92 кВтч капацитет, от която колата определено има нужда, за да храни тези 1088 коня, които се намират не под капака, а в колелата. Иначе казано - по има няма 270 коня на колело. Ужас, това е двойно повече отколкото по-голямата част от конвенционалните коли имат на разположение и то с цял двигател с вътрешно горене и всичките му там джунджурии. Не знаем колко километра изминава Concept_One с едно зареждане на батерията, но ето колко обичат това свое чедо момчетата на Римац:

Извършихме множество интензивни тестове на различни технологии и химически съединения за батерии. В повечето случаи тествахме единични клетки. Стеснихме избора до 5 прототипа на комплекти батерии, които тествахме многократно в състезателни и градски условия в пробните ни коли. Доста време прекарахме в разработката на Система за управление на батериите ({tooltip}BMS{end-link}Battery Management System{end-tooltip}), топлинния контрол, напреженията и т.н. Сега сме много горди с новото си изобретение - батерийният модул на Римац Аутомобили.

Шик, като в концепт...
Шик, като в концепт...

Засега оставяме батериите и ако конете са много, почакайте - въртящият момент се измерва с нереалните 3,800 Нм. Не виждам какво можем да кажем тук - само си спомняме за едно скорошно видео, в което BMW M3 се пъне по някакви калифорнийски хълмове в опит да настигне на няколко пъти изчезваща напред електрическа Tesla Molel S, а тук говорим за много повече мощ и наистина разплакващата максимална скорост от 305 км/ч, ако не друго, поне за електромобил. Не че има къде човек да кара така по улиците, а пък и би било много скъпо, не заради цената на тока, а заради тази на наказателните постановления...

Едно е ясно, интересът към колата по време на изложението във Франкфурт ще е огромен - просто няма как да не е. Вече има различни (идващи основно от Англия) разработки на супер електромобили, но хърватските момчета просто не оставят шанс на никой с невероятното си изпълнение, засега.

Да се чуди човек, защо името на фирмата не е Римац Електромобили...

Прочетено 4062 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 11:40
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.