Разпространението на електромобилите в България все още предстои и нямаме така да се каже, електромобилна култура, но наскоро попаднахме на интересна случка, от която можем да се поучим много и да си направим съответните заключения. Става дума за едно неприятна ситуация със зареждане на електромобили някъде в САЩ, при която останал почти без ток собственик на Nissan LEAF включва своя електромобил в електро колонка, след което спокоен отива да свърши работа, със съзнанието, че при връщането си колата ще е заредена и готова за обратния 100-километров път то дома. Да, ама не. Човекът намерил кабела на електро колонката включен в паркирал на съседното място електромобил от същата марка и модел, а индикаторът показвал, че другата електро кола е 'пълна', докато неговата била с малко повече заряд, отколкото когато я включил да се зарежда.
По форумите настава сериозна шумотевица и 'виновният' собственик на LEAF е надлежно издирен, а цялото местно (и не само) електромобилно общество изказва дълбокото си възмущение от нарушението на неписания електромобилен кодекс за зареждане, който всички стриктно спазват. Е, само можем да се надяваме, че у нас няма да има такива случки и верния на позитивната мисъл наистина ще работим усилено за създаването на такъв кодекс и отношения в България, докато нещата в инфраструктурно отношение гарантират възможност за зареждане на всеки без притеснение. Хубаво е отсега да започнем да свикваме с новия тип зареждане, да проявяваме уважение, да се съобразяваме и да бъдем толерантни. Това само ще ни помогне да свикнем по-бързо с новите условия и технологии...
Едно разклонение на темата е така нареченото притеснение от не особено задоволителния пробег на сегашните електромобили. Всъщност все по-често се появяват индикации, идващи от реални допитвания и тестове сред първата вълна от собственици на електромобили и потенциални скорошни такива, че митът с късия пробег очевидно е преувеличен.
Учудващо, но цели 95 процента от участниците в тест с електромобили, проведен от английския Technology Strategy Board казват, че не са намерили употребата на електромобил за по-сложна от тази на конвенционална кола с ДВГ.
Все пак говорим за пробега тук и за да бъдем по-конкретни, оказва се, че макар при старта на тестовете всички участници да отбелязват притесненията си за пробега, след три месеца на шофиране на електрически коли, 'показателят на притеснението' спада с 35 процента.
Вчера бордът публикува резултатите от събраните данни от всички демонстрационни програми, извършени на Острова, в които са участвали общо 340 електрически коли. Представени на вчерашния стартов ден на Low Carbon Vehicles събитието на пистата Рокингам, резултатите са доста окуражаващи.
Преди тестовете, в които участват различни коли, от малки градски, до по-мощни модели, само 16 процента от шофьорите и 14 от управляващите служебни коли са очаквали техните електромобили да се представят по-добре от конвенционална кола. В рамките на три месеца обаче тези параметри се подобряват съответно с 24 и 26 процента.
Отново към пробега, притесненията от който спадат отчасти заради по-доброто познаване на способностите на електромобилите, на техниките за тяхното управление и планирането на маршрутите. Данните за зареждани също показват, че потребителите набират повече увереност за изминаваните разстояния след месеците на тестове, с 8 процента увеличение на тестващите, 'дръзнали' да оставят заряда в батерията да спадне под 50% преди да заредят.
След тестовете обаче всички участници казват, че им е необходим пробег от 150-195 км дневно и въпреки доверието в способностите на колите желанието за увеличението на пробега съвсем естествено остава.
В интервю, един от участниците казва: "Всъщност беше доста изненадващо. Мислех, че ще ми трябва повече време да свикна, но като изключим малките чудатости на тези нови коли, за които реално знаем, няма кой знае каква разлика от конвенционален модел и преходът определено беше гладък за мен".
Английският бизнес министър Марк Приск също намира, че "тези предварителни резултати изпращат ясен сигнал към електромобилния сектор, че се движим в правилната посока".
Нашият екип също работи в това направление с изграждане на специализирана информационна платформа, която да ангажира и вниманието на държавата, за ефективно и информирано развитие на електромобилния сектор в България.
Не е като да има огромно изобилие на електромобили на пазара, но все пак вече има не малко такива и в тестовете са участвали електрически коли, предоставени от Smart, BMW, Mini, Liberty Electric Cars, Nissan и Mitsubishi. Направени са малко под 20,000 зареждане за над 110,000 индивидуални пътувания, на общо разстояние около 1.1 милиона км.
Сериозни тестови програми, не ще и дума, и макар да сме далеч от тях, данните и информацията е ценна за всички пазари и най-доброто, което можем да направим, е да се възползваме максимално ефективно от нея.
eCars.bg