Домашната електромобилна битка в Германия започва... сега!
От Мартин ХаджистойковПотребителските, нашите, коментари, са един от най-ценните източници на информация за автопроизводителите и сега всеки от тях има невероятната възможност да се възползва от тази огромна вълна от мнения, която се излива всеки ден по форуми и сайтове. Само преди петнайсетина години това нещо почти не съществуваше и живият контакт беше в основата на обратната връзка. Можеха ли, например, в Audi, да разберат какво мисли цял свят за новото Tdi през 1990 г. минути след представянето му пред публика? Ето сега сме в дните на най-голямото автомобилно изложение в света - IAA с 64-то му издание и информацията от Франкфурт залива целия свят постоянно. Ние сме по-ангажирани в електромобилна посока обаче и затова ще се придържаме към това направление.
Шумотевицата от прес дните на шоуто отмина и следейки коментарите по големите специализирани сайтове разбираме какво мислят хората за оформящото се ново направление - електрическото. Първо, водачът на електромобилното хоро в цял свят, Nissan, липсва на автосалона. Няма да разсъждаваме излишно върху това, в Nissan са разсъждавали достатъчно. Тяхна обаче е първата масова съвременна изцяло електрическа кола - LEAF - която вече се продава и в няколко европейски държави, след дебюта през декември 2010 г. в САЩ. Не един път сме коментирали изоставането на голямата германска авто машина в електромобилно отношение и чак сега, на този най-голям авто форум - водещите германски автопроизводители вкупом обявиха своите електрически модели и едва ли някой се учудва, че всички те са в един клас. Хм, какво ще правят иначе журналистите на Аутобилд...
Не залитваме в критични излияния по отношение на Audi, BMW, VW или MB, но няма как да не отбележим коментар в Green Car Reports на потребител, който казва:
Едно от добрите неща при Nissan е, че техният LEAF е победител тук - кой друг може да се похвали с масово произвеждан електромобил, който излезе на пазара още миналата година. И само половин година по-късно се продава в световен мащаб.
Има ли някой в BMW, MB, Audi или VW, който има посвещението на Nissan? Кога най-рано ще мога да си купя една от техните електро коли в Масачузетс?
Хей, ако има хора, които си задават този въпрос в Масачузетс, какво остава за Европа? Съответно за нас в България, където нещата ще се забавят допълнително...
Ако не друго - имаме ясен знак - електрически коли от големите и предпочитани от българските потребители германски авто марки, ще има. Не, че 2013-та е кой знае колко далеч, но все така ни делят (вероятно) поне две (три?) години от продажби на германски електро коли у нас. Да, Peugeot iOn и Citroen C-zero са скъпи, но ги има тук и сега и всеки може да си купи, макар че представите ни за €35,000 масово са други...
ОК, да видим какво представиха германците на родното автоизложение:
И Audi, и BMW показаха своите електрически концепции, които едва ли ще изглеждат на 100% така при излизане от фабриките след 2-3 години, но реално не очакваме кой знае какви различия. Залитналата във водородна посока Mercedes-Benz най-после показа нещо електрическо, макар и с бензинов удължител на пробега - удължена версия на новия B-Class с добавка E-Cell Plus, а най-скромно го дава Volkswagen, с вече познатия ни Golf Blue eMotion.
Всички модели са компактни или субкомпактни хечбек варианти с по пет врати, като при Mercedes и VW става дума за адаптирани модели от гамата с двигатели с вътрешно горене, а BMW и Audi са подходили електромобилно от нулата, с най-голяма засилка при баварците, които създадоха цялата подмарка - BMW i - за своите електромобили.
На този етап в България нямаме дори Nissan LEAF и единственият ни досег с електро коли е при тестваните от нас френски модели, споменати по-горе, та липсата на германските прототипи не пречи да ги сравним на хартия. Ето как изглеждат нещата:
Дизайн
- Audi A2 Concept: Audi A2 Concept не изглежда кой знае колко футуристично (ако това въобще е нужно), макар че обикалящата купето светлинна лента определено се класира за приятен и отличаващ акцент. След супер успешния си и невероятно икономичен предшественик, новата електрическа версия обещава да продължи традицията, вече в топ екологично електро изпълнение, за което като цяло загатва единствено 'плътната решетка', която и в оригинала беше 'стъклена'.
- BMW i3 Concept: Разделението между долната алуминиева част (която съдържа задвижването и седалките) и поставеното върху нея купе от пластмаса с усилени въглеродни влакна отличава до известна степен i3 от останалите. Стъкленият покрив и врати (които няма да намерят място в окончателната версия) в момента привличат допълнително интереса, но липсата на колонка между вратите и отварящите се отпред задни врати отличават най-много BMW i3 от другите концепции.
- Mercedes-Benz B-Class E-Cell Plus: Новият B-Class е по-обтекаем от предшественика си, макар че промените в дизайна на електро версията не са ясни.
- Volkswagen Golf Blue eMotion: Производствената версия на изцяло електрическия VW Golf ще се сглобява на следващата седма платформа на модела, която би трябвало да се появи през 2013 г., а сегашните прототипи са естествено базирани на настоящата платформа. Засега няма яснота как ще изглежда следващото Golf поколение, но електрическата версия едва ли ще се различава особено от останалите, с някой акцент тип 'гладката' решетка на Audi.
Интериор
- Audi A2 Concept: Изчистени линии, лазерни светлини, куп електроника и прилични електро показатели.
- BMW i3 Concept: Просторен, новаторски, с тънки модерни седалки, 'таблет'-тип табло и голям екран.
- Mercedes-Benz B-Class E-Cell Plus: Вероятно ще разполага с адаптиран B-Class интериор
- Volkswagen Golf Blue eMotion: И тук вътрешното оформление вероятно ще бъде леко 'пипнато' спрямо стандартната седма Golf платформа.
Задвижване
- Audi A2 Concept: 31 кВтч литиево-йонна батерия; 85 кВ (116 кс) електромотор, задвижващ предните колела; опционален бензинов двигател за удължаване на пробега, без технически параметри на този етап.
- BMW i3 Concept: 21 или 22 кВтч литиево-йонна батерия; 125 кВ (170 кс) електромотор, задвижващ задните колела; опционален, задно монтиран, 600-кубика двуцилиндров двигател за удължаване на пробега.
- Mercedes-Benz B-Class E-Cell Plus: Литиево-йонна батерия с неясен засега капацитет; 100 кВ (136 кс) електромотор, задвижващ предните колела; предно монтиран 1.0 литра турбо трицилиндров двигател за удължаване на пробега.
- Volkswagen Golf Blue eMotion: 26.5 кВтч литиево-йонна батерия; 85 кВ (116 кс) електромотор, задвижващ предните колела, без удължител на пробега.
Новаторство
- Audi A2 Concept: Както и BMW с i3, Audi планира автономен режим на задвижване, макар че го нарича "пилотиран" задвижващ режим, за да подчертае, че в крайна сметка за всичко, което се случва на и с колата, е отговорен шофьорът.
- BMW i3 Concept: Ще предлага не само стандартния набор от контролирани с помощта на мобилен телефон приложения, но и Traffic Jam Assistant функция, която ще управлява колата самостоятелно при ниски скорости, както и stop-and-go traffic, стига ръцете на водача да са на волана.
- Mercedes-Benz B-Class E-Cell Plus: Тук влиза пълният набор Mercedes-Benz електронни системи, включително адаптивен автопилот, откриване на мъртва точка, асистент за поддържане на лентата, активен асистент за паркиране и Pre-Safe система за предотвратяване на катастрофи. Засега няма информация за специфични електрически фукнции.
- Volkswagen Golf Blue eMotion: Може би в бъдеще...
И победителят е...
Всъщност реално състезание още няма, но на стартовата права имаме по един електромобил от четирите големи германски марки (Opel, за която тук не става дума, реално изпревари всички със своя Ampera, който ще се предлага на нашия пазар от юни 2012 г., според споделената от местното представителство с нас информация). Все пак BMW и Audi получават известна преднина с изцяло новите си разработки, включващи варианти за чисто електрическо задвижване (плюс опция за бензинов удължител на пробега). Всяка от компаниите представя новаторски концепции и макар BMW да изглежда по-напред, особено предвид супер кратката си електромобилна (6 години) история, до влизане в прозиводство сме убедени, че Audi няма да се остави да бъде задмината лесно.
Това важи и за адаптиращите стандартни свои модели Mercedes-Benz и Volkswagen, съответно с електрически варианти на B-Class и Golf. В този 'втори лагер' като че ли (поне засега) залагат на утвърденото, а подходът им определено ще означава и по-малко разходи.
Засега, както вече споменахме, най-близката германска електромобилна алтернатива е очакваният скоро Opel Ampera, и, разбира се, битката на германските автоконцерни далеч не е само домашна...
eCars.bg