3,000 км eлектрическо рали... викай си му експедиция
От Мартин ХаджистойковНа този етап от развитието на съвременните електромобили мнозина са наясно, че технологиите предлагат ограничен пробег, но това очевидно не притеснява някои хора, които въпреки всички изминават дълги разстояния с електрически коли. Една такава група ентусиасти си има и лидер, на име Луис Палмър, швейцарец, който обиколи света със самоделна (ммм, напомня на някои производствени термини от близкото минало) електро кола, наречена Solar Taxi, задвижвана, както името предполага, със слънчева енергия. Приключението отне на Луис около 18 месеца и сега човекът си има нова страст - последният му проект е рали с електрически коли в Европа. Стартът е даден преди две седмици в Париж и 20-те участващи коли пристигнаха на финала в Прага в неделя...
Маршрутът на електрическите рали ентусиасти минава през Белгия, Холандия, Германия, Швейцария, Лихтенщайн, Австрия и накрая Чешката Република, с изминати над 3,000 км по пътя към финала. Групата е избрала да мине през могъщия Гимсел, високопланински проход в Швейцария (на около 3,500 м. над. вис.) където вече е валял сняг. Няма как да не се досетите какво предизвикателство е било това за обутите с гладки 'летни обувки' за по-ниско съпротивление електромобилчета, но всички са преминали, дори велосипедистите...
Предвид наличните на пазара в момента електромобили, очаквано в ралито виждаме участници с Nissan LEAF, но както и в други подобни събития, и тук участват конветтирани до електромобили конвенционални коли и приятна изненада и пример за такъв е Skoda Superb, както и Audi A2 макар и не конвертираното от А1 Лимитед от Исперих. Няма как да се мине и без Mitsubishi i-MiEV, първообразът на продаващите се у нас срещу €35,000 парчето електрически Peugeot iOn и Citroen C-Zero. Има още изключително рядко 15 годишно електрическо Renault Clio, произведено в малка серия, Think City, Reva и най-интересното Horlacher Sport отпреди 20 години. От последната са направени само няколко бройки с големина малко повече от тази на Smart, но доста по-широка и ниска, а на километража на участвалата в ралито пише 240,000 км. Компания на колите в ралите са правили и няколко пичове с електро колела - да, усещам какво се питате и да, тези хора са покривали същите разстояния като колите всеки ден - 200/250 км!!!
Но това не е типично рали. Името му е WAVE, което означава World Advanced Vehicle Expedition и всичко в него е подчинено на устойчивата мобилност. Тези, които участват го правят, защото могат и за тях е важно да покажат на нас, останалите, че това е възможно. През цялото състезание всички коли са се движили само с електроенергия от възобновяеми източници. Само си представете каква организация е това и за нас това е възможно само с желание, което живее дълбоко в сърцето. Само можем да съжаляваме, че не сме имали щастието да се окажем на пътя на ралито, защото всеки ден преди спиране са подготвяни събития за вечерта, за да могат местните хора да разгледат колите и да разберат повече за състезанието, как колите се задвижват с електроенергия и как се произвежда 'зелено' електричество. В Сулц-Рьотис, Австрия, децата от местното училище се забавлявали с определяне на най-добрата от всички електро коли в ралито и научили някои нови неща. Децата обичат да споделят и ние сме сигурни, че са разказали на родителите си за интересното преживяване. В Щутгарт пък е бил организиран малък семинар за електромобилите в Изследователския институт за автомобилно инженерство и двигатели Щутгарт (FKFS), като добра възможност за студентите да научат повече за способностите на електрическите коли, особено предвид факта, че някой ден те може да работят в автоиндустрията.
Естествено, колите са зареждани на всички възможни места, понякога в затворени гаражи, но най-често на обществени места, за да може всеки минувач да види, че електрическите коли не са 'драма на колела'. Просто включват кабела и толкоз. В минутите за почивка и зареждане всички участници с удоволствие са отговаряли на въпроси за своите електрически коли и с радост завиждаме на тези хора, преживели такива страхотни мигове в това 'социално рали' обгърнато отвсякъде в 'зеленина'. Както подобава на такова прекрасно събитие, нищо не може да развали удоволствието и поради липса на победител всички просто са се съгласили, че Nissan LEAF се е представил най-добре. Наистина, това не е състезание, а една чудесна демонстрация как електрическите коли могат да прекосяват континенти и ние благодарим на тези невероятни хора, които се раздават така, за да може целия свят да научава тези чудесни новини, които просто доказват, че електро колите вече не са един блян, а реална и изключително ефективна форма на придвижване.
[Източник: WAVE2011.net]
[Снимка: Jost Kneel]