Peugeot iOn и Citroen C-Zero не се плашат от бързо зареждане
От Мартин ХаджистойковУ нас вече има продадени няколко нови електрически коли серийно производство - Peugeot iOn и Citroen C-Zero. Карали сме ги, возили сме се, но не толкова, че да придобием впечатления за всички параметри. Тази седмица ще мръднем до GLOBUL, за да поприказваме с хората, които използват електрическия Peugeot iOn, за да разберем какво мислят за колата след няколко месеца употреба. Междувременно в така акруалната тема за бързото зареждане на електрически коли се включиха и от Mitsubishi. Всъщност, нека да ви припомним - Peugoet iOn и Citroen C-Zero са копия на Mitsuhishi i-MiEV...
Наскоро коментирахме бързото зареждане на Nissan LEAF и по-скоро очакванията честото му практикуване да води до допълнителни 10% загуба на капацитет на батерията след 10 години употреба на електрическата кола на Nissan, нещо, което в Mitsubishi въобще не смятат за такъв проблем.
"Очакваме ежедневното бързо зареждане да не оказва значителен ефект върху живота на батерията", казва Браян Арнет, мениджър на продуктова стратегия в отдел електрическа мобилност на Mitsubishi Motors North America.
Според него, очакванията на Mitsubishi са батериите на компанията да задържат 80% от своя оригинален заряд след десет години — отчитайки факта, че батерията може често да бъде зареждана бързо. Няма да е много добре, ако всеки път зареждате батерията, казва той, но не и в контекста на удължаване на пробега през деня, между нощните зареждания. С други думи, ако по принцип си зареждате батерията нощем със стандартно зарясно, а през деня само "допълвате" с бързо зареждане, то няма да се отразява неблагоприятно на батерията.
Зареждане до 80 процента за 20-30 мин
Няма да отречете, че възможността да заредите почти изтощената батерия на своя електромобил за 20-30 минути, докато обядвате, не звучи никак лошо (разликата от 10 минути има отношение към температурата на батерията).
За сравнение, Nissan LEAF може да се зареди до 100 процента, ако ви се чака още час, но в Mitsubishi/Peugeot/Citroen са ограничили зареждането на комплекта батерии до 80 процента, с което избягват топлинните проблеми, които забавят процеса с наближавана на пълния капаците (и могат да намалят живота на батерията).
Интерфейсът
Chademo интерфейсът, използван в наличните на нашия пазар Peugeot iOn и Citroen C-Zero, както и в предстоящия (за нас) Nissan LEAF, вече се превръща в стандарт за бързо зареждане. Mitsubishi, Peugeot и Citroen вече са продали около 15,000 електрически коли в Европа и Япония и вече разполагат с голямо количество информация за батериите от мрежата от стотици бързи зарядни в Япония.
В Европа нещата с бързите зарядни станции на са толкова напреднали, но японците така или иначе водят в тази област, след като още през 90-те години на миналия век пуснаха на пазара първия си хибрид - Toyota Prius.
Другият голям играч при електрическите коли, обаче, Tesla Motors, обяви, че ще пусне предстоящия Model S 2012 на пазара със собстерн интерфейс за бързо зареждане. Дали това би било някакъв проблем от гледна точка несъвместимост предстои да видим, а междувременно ще продължаваме да събираме всякаква възможна информация за бързото зареждане на електрически коли, която може да ви е полезна.
eCars