Електромобилната конференция – много сигнали, много посоки
От Мартин ХаджистойковКолко много работа ни предстои по популяризирането и разпространението на електромобилите в България днешната конференция Електрическите превозни средства като фактор за устойчиво градско развитие разкри на множество нива и този втори по рода си форум в България досега препотвърди множество заявки, както и множество очаквания. Цял ден изпълнен с много презентации на конкретни продукти и технологии, събитието, организирано от КАПИТАЛ и БАЕПС с партньорство с ИКЕМ събра на едно място експерти, политици, представители и потребители. Както всички лектори, които участваха във форума и ние благодарим на организаторите за инициативата и професионалната подготовка и провеждане на събитието, на което бяхме официален медиен партньор, въпреки че се идентифицираме не като медия, а потребителска инфо платформа. Темите бяха наистина много и макар в края на всеки панел да не кипеше от въпроси, такива определено не липсваха и за нас беше много интересно да видим представители на различни ангажирани с мобилността браншове в залата...
Конференцията откриха Илин Станев, редактор в Капитал и министър Трайчо Трайков, а оглавяваното от него МИЕТ участва във форума и с още един свой представител - Юлиян Николов, директор "Икономическа политика". Лекторският състав беше доста пъстър, а модераторът на първия панел, председателят на португалската асоциация за електрически превозни средства Робърт Стуси показа нагледно какво означава да имаш богат опит в областта на електрическата мобилност. На събитие с толкова много участници определено е трудно да запаметиш всичката важна информация, а такава не липсваше, особено под формата на представяне на работещи в други държави е-мобилни проекти, от които само ще спечелим, ако почерпим опит.
Темите варираха от електромобилна история, през представяне на проекти, специфични технологии и предизвикателства пред електрическата мобилност и адресиране на множество аспекти, в чието направление има яснота какво трябва да се свърши сега и в бъдеще. Не обичаме да използваме думата проблем и затова нека говорим за справяне с предизвикателства, каквито по отношение на разпространението на електрическите превозни средства и зарядната инфраструктура за тях има не малко.
Ние, като потребители, сме решили да отдадем eCars.bg на потребителската част от нещата и затова ще се опитаме да преведем различните сигнали от конференцията, идващи най-вече от бизнеса на по-познат за всички нас език - все пак потребителят е основният двигател на пазара и ние добре осъзнаваме това.
Да изброяваме в тази статия аспектите на електрическата мобилност просто няма да ни стигне мястото или най-малкото ще я превърнем в мини уики на е-мобилността. Има разбира се някои основни направления, за които да се 'хванем', така че да излезе сбита и представителна картинка на нещата.
Да започнем с това колко хора си представяме, че знаят нещо за електрическите превозни средства, колко нужни са подобен род форуми и с какво те помагат на потребителя да научи повече за електромобилите и всичко около тях. Всъщност модераторът на първия панел, Робърт Стуси, направи една бърза 'анкета' питайки залата кой откъде идва и какво работи (най-общо казано) и може да си представите, че поне половината от зрителите знаят туй онуй за електро колите. Интересно за нас наистина беше присъствието на представител на една от най-големите компании за таксиметрови превози в София, който след като разбра, че ИКЕМ реализира проект с 6 електрически таксита в Перник, запита, признавайки си, че е очаквал такова нещо в София, кога има вероятност такъв проект да тръгне в столицата. Това ни държи близо до потребителската част на нещата, защото таксиметровите превози са използвана от всички нас услуга и браншът би могъл да е много добър катализатор за разпространението на електрическите коли.
Мисълта ми прескача лудо из многото казани по време на форума неща, но просто няма как да опишем всичко, колкото и да ни се иска. Един от основните спорове - яйцето и кокошката на електрическата мобилност или кое е първо, коли или зарядна инфраструктура - беляза и този форум донякъде. Какво мислите вие е важно обаче? Ние можем да ви кажем, че повечето реални тестове на различни серии електрически коли в по-голям мащаб (с по няколкостотин участници) показват, че липсата на зарядна инфраструктура не е чак такъв недостатък. Хората, тестващи електромобилите са твърде различни, но възможността за нощно домашно гаражно зареждане удовлетворява повечето ранни ползватели и с постоянно демонстрираните данни от статистиката, която показва, че масово изминаваме (около 80%) до 50 км дневно, логиката подсказва, че това като че ли наистина не е кой знае какво притеснение.
Ако ви е станало интересно дотук, значи ще потърпите още малко - сега отиваме на една обобщителна среща след конференцията, след която ще пишем за някои от другите важни въпроси, които вълнуват потребителското съзнание, когато става дума за електромобили.
Следва продължение...
eCars.bg