Четвъртък, 03 Ноември 2011 14:06

Renault Kangoo Z.E. пристигна... при дилърите във Франция

От
Електрическото Renault Kangoo Z.E. вече се продава във Франция

Само при мисълта, че през 2012 г. на нащия пазар се очакват поне 3-4 нови електромобила от различни марки ни кара да потръпваме, но и да не спираме да работим за подобряване на условията за развитие на електрическата мобилност в България. От общи приказки полза обаче няма, затова да облечем нещата в нещо конкретно и да си поговорим за новите електромобили на Renault. ЕлектромобилИ, защото Renault е първата компания в света, която пуска на пазара гама от електрически превозни средства. Точно така, пуска, защото само преди дни във Франция започнаха доставките на електрическия Renault Kangoo Z.E., с което започна и електрическата революция на Renault. И ако досега електрическата версия на добре познатия у нас 'фирмен товарач' беше достъпна само за тестове в големи компании, сега все може да отиде при дилър на Renault и да си купи електрически миниван. Супер, нали? Няма как да не е така, а още по-хубавото е, че в средата на този месец и големият електрически седан - Renault Fluence Z.E. също ще излезе на пазара. Е, засега във Франция, пък другата година и у нас, ни казват в приятелски разговор от Renault България, където вече започват да се подготвят за ерата на електрическата мобилнот в България...

Сега да видим как нещата в родната за Renault Франция, защото за нас е важно да събираме опит и да наблюдаваме как се развива пазара на електромобили преди масовото им навлизане и в България.

С най-голямата дилърска мрежа в страната, Renault разполага с общо 5,200 'обекта', някои от които много малки, но от Renault казват, че в 370 салона ще има електрически коли, което по наши скромни сметки означава около 7 процента от дилърите, като идеята е всеки във Франция да е на разстояние най-много 100 км от дилър, който предлага електрическите модели. Е, с изключение на някои хора, които живеят в планините, да речем...

Това може и да изглежда като ограничение, но всъщност електрическа кола ще може да се поръча във всеки салон на Renault и да бъде доставена там. По отношение на сервизните услуги, само 250 Renault дилъри в западна Европа ще притежават Expert {tooltip}Z.E.{end-link}Zero Emission{end-tooltip} сертификат, който гарантира познания и способност за извършване на всякаква сервизна дейност по електромобилите. Текуща поддръжка като смяна на накладки и балансиране на джанти и гуми ще се прави при всеки дилър, но при нужда от 'електрическа' намеса, клиентът ще може да оставя колата при най-близкия Renault център, който безплатно (за бизнес клиенти) ще я транспортира до сертифициран Expert Z.E. дилър.

Все още не знаем каква ще е цената на електрическите модели на Renault в България, но цените в други държави няма как да не са някаква индикация и дори по някаква причина у нас да не бъде гласувана правителствена субсидия за покупка на електромобил, цените на електромобилите на Renault определено са приемливи и в разговор с местното представителство дори ни увериха, че политиката на компанията е електрическите коли да се продават на цените на съответните модели с ДВГ, за да са също толкова атрактивни в ценово отношение, вместо да са 2-3 по-скъпи от своите бензинови или дизелови събратя. Е, зад това трябва да има някакъв трик и при Renault той е предлагането на батерията отделно от колата. Иначе казано, Renault не ви продава батериите, а ги отдава под наем и в резултат цената на Renault Kangoo Z.E. (първият наличен на пазара модел) започва от €20,000 без ДДС и без приспадната правителствена помощ. Към тази цена се добавя месечният наем на 22-кВтч (използваеми) батерията, който варира от €72 и €125, в зависимост от изминатите километри и продължителността на договора.

Хм, електромобил казваш... Да, но има и една подробност. От Renault са сметнали, че кола с голям вътрешен обем, като Kangoo, ще се нуждае от 'горивна' опция за отопление. Електрически управляваната затопляща система е стандартна и с нея може да затоплите предварително интериора, но опционален нагревател (работещ с дизелово гориво ще се грижи за комфорта ви в електрическия Kangoo и в студени зимни дни, без да лапа ток от батерията, когато работи на пълна мощност.

Като имаме предвид колко популярен е моделът, особено за доставки, и у нас, има причина да смятаме, че и електрическият вариант ще има голям успех, особено предвид ниската цена за шофиране на електоенергия. Renault планира да произведе 20,000 до 30,000 следващата година, а френското правителство вече си взе половината от тази бройка, с 10,000 електромобила предназначени за френските пощи. Упс, това и за голяма държава като Франция е много, но ние, разбира се, искаме да знаем най-вече какво количество да очакваме в България. А когато узнаем, ще научите и вие.

Прочетено 3044 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 09:43
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.