Renault Kangoo Z.E. пристигна... при дилърите във Франция
От Мартин ХаджистойковСамо при мисълта, че през 2012 г. на нащия пазар се очакват поне 3-4 нови електромобила от различни марки ни кара да потръпваме, но и да не спираме да работим за подобряване на условията за развитие на електрическата мобилност в България. От общи приказки полза обаче няма, затова да облечем нещата в нещо конкретно и да си поговорим за новите електромобили на Renault. ЕлектромобилИ, защото Renault е първата компания в света, която пуска на пазара гама от електрически превозни средства. Точно така, пуска, защото само преди дни във Франция започнаха доставките на електрическия Renault Kangoo Z.E., с което започна и електрическата революция на Renault. И ако досега електрическата версия на добре познатия у нас 'фирмен товарач' беше достъпна само за тестове в големи компании, сега все може да отиде при дилър на Renault и да си купи електрически миниван. Супер, нали? Няма как да не е така, а още по-хубавото е, че в средата на този месец и големият електрически седан - Renault Fluence Z.E. също ще излезе на пазара. Е, засега във Франция, пък другата година и у нас, ни казват в приятелски разговор от Renault България, където вече започват да се подготвят за ерата на електрическата мобилнот в България...
Сега да видим как нещата в родната за Renault Франция, защото за нас е важно да събираме опит и да наблюдаваме как се развива пазара на електромобили преди масовото им навлизане и в България.
С най-голямата дилърска мрежа в страната, Renault разполага с общо 5,200 'обекта', някои от които много малки, но от Renault казват, че в 370 салона ще има електрически коли, което по наши скромни сметки означава около 7 процента от дилърите, като идеята е всеки във Франция да е на разстояние най-много 100 км от дилър, който предлага електрическите модели. Е, с изключение на някои хора, които живеят в планините, да речем...
Това може и да изглежда като ограничение, но всъщност електрическа кола ще може да се поръча във всеки салон на Renault и да бъде доставена там. По отношение на сервизните услуги, само 250 Renault дилъри в западна Европа ще притежават Expert {tooltip}Z.E.{end-link}Zero Emission{end-tooltip} сертификат, който гарантира познания и способност за извършване на всякаква сервизна дейност по електромобилите. Текуща поддръжка като смяна на накладки и балансиране на джанти и гуми ще се прави при всеки дилър, но при нужда от 'електрическа' намеса, клиентът ще може да оставя колата при най-близкия Renault център, който безплатно (за бизнес клиенти) ще я транспортира до сертифициран Expert Z.E. дилър.
Все още не знаем каква ще е цената на електрическите модели на Renault в България, но цените в други държави няма как да не са някаква индикация и дори по някаква причина у нас да не бъде гласувана правителствена субсидия за покупка на електромобил, цените на електромобилите на Renault определено са приемливи и в разговор с местното представителство дори ни увериха, че политиката на компанията е електрическите коли да се продават на цените на съответните модели с ДВГ, за да са също толкова атрактивни в ценово отношение, вместо да са 2-3 по-скъпи от своите бензинови или дизелови събратя. Е, зад това трябва да има някакъв трик и при Renault той е предлагането на батерията отделно от колата. Иначе казано, Renault не ви продава батериите, а ги отдава под наем и в резултат цената на Renault Kangoo Z.E. (първият наличен на пазара модел) започва от €20,000 без ДДС и без приспадната правителствена помощ. Към тази цена се добавя месечният наем на 22-кВтч (използваеми) батерията, който варира от €72 и €125, в зависимост от изминатите километри и продължителността на договора.Хм, електромобил казваш... Да, но има и една подробност. От Renault са сметнали, че кола с голям вътрешен обем, като Kangoo, ще се нуждае от 'горивна' опция за отопление. Електрически управляваната затопляща система е стандартна и с нея може да затоплите предварително интериора, но опционален нагревател (работещ с дизелово гориво ще се грижи за комфорта ви в електрическия Kangoo и в студени зимни дни, без да лапа ток от батерията, когато работи на пълна мощност.
Като имаме предвид колко популярен е моделът, особено за доставки, и у нас, има причина да смятаме, че и електрическият вариант ще има голям успех, особено предвид ниската цена за шофиране на електоенергия. Renault планира да произведе 20,000 до 30,000 следващата година, а френското правителство вече си взе половината от тази бройка, с 10,000 електромобила предназначени за френските пощи. Упс, това и за голяма държава като Франция е много, но ние, разбира се, искаме да знаем най-вече какво количество да очакваме в България. А когато узнаем, ще научите и вие.