Електрически Mercedes със задвижваща система от Tesla Motors
От Мартин ХаджистойковПреди няколко дни човекът начело на Tesla Motors, Елон Мъск, изненада всички с твърдението, че има 6,500 депозита за Tesla Model S 2012, както и че до 2013 г. компанията ще излезе на годишна печалба, но на този етап нещата не седят точно така, след като обявените финансови резултати за третото тримесечие на тази година показват почти двойно по-големи загуби за компанията. Има обаче и още интересни неща, като например експериментално споразумение за доставка на задвижваши електрически системи за бъдещ модел на Mercedes-Benz...Упс!
Така или иначе информацията за последното е оскъдна, та да се върнем на цифрите, които показват нетна загуба от $65.1 милиона за периода юли-септември, при $34.9 милиона за същия период година по-рано. Е, не пречи да го наречем инвестиция, че това със загубите винаги звучи плашещо.
Има и нещо друго - споразумения от този тип са брак по сметка за всички. С малки изключения, големите автопроизводители, които с десетилетия развиваха своите модели с двигатели с вътрешно горене, изостават в първите етапи на надпреварата наречена електрическа мобилност. Nissan LEAF е единственият масов изцяло електрически модел от утвърден производител, който излезе на пазара през декември 2010 г. (ОК, да - тройката Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn/Citroen C-Zero няма как да прупоснем, още повече, че последните два са единствените серийни електромобили, които вече се продават в България), а Tesla пусна своя Roadster още през 2008 г. Цената му е около $100,000, но още тогава характеристиките му бяха впечатляващи. Затова фактът, че компании като Toyota и сега Daimler сключват договори за доставка на задвижващи системи за електрически модели, показва ясно, че докато насмогнат със своите собствени разработки и планирания пазарен старт на моделите си след 2-3 години, те ще имат на разположение системи за вграждане и тествове още сега. Вие преценете с кое от двете ще се занимават повече...
Да се върнем на думите на Мъск, който в интервю по Bloomberg Television на 28 октомври твърди, че цялото количество от новия Model S, чиято базова цена е около $50,000, е разпродадено и не става дума за 1,500, а за 6,500 броя. Това ни напомня и на скорошната новина, че в Opel смятат да удвоят първоначално предвижданото за производство количество от 8,000 броя от електромобила с удължен пробег на име Ampera, до примерно 15,000, заради огромния интерес и над 6-те хиляди направени депозита. Дали твърденията, които идват от разни места, че нямало интерес към електро колите и пазарът едва се развивал са верни? Ами, по всичко личи, че ако на пазара има по-голямо количество, от него няма да остане нищо.
Колкото до сделката с Mercedes, наистина оскъдната информация на този етап е, че Tesla е получила "писмо за намерения" от Daimler AG за "пълна задвижваща система за линията Mercedes", каквото и да означава това. Данни за програмата може да бъдат обявени "в края на тази година", казва в конферентен разговор Мъск.
Ще трябва да следим редовно изказванията на Мъск или съобщенията на сайта на Tesla Motors или Daimler, за да разберем за кой клас от гамата на Mercedes става дума, защото не е тайна, една от най-търсените комбинации между думата електрически и авто марка в Google е "електрически Mercedes"...
[От: Bloomberg]