Четвъртък, 19 Януари 2012 09:24

Какво е да получиш първи ключове за електро модел на BMW

От

Том Молоуни със своите електрически MINI E и BMW ActiveE

Познавате ли Том Малогъни? Хм, и аз не го познавам. Но, благодарение на свободния интернет, който в САЩ изглежда са решили да 'поозаптят', имам възможността да разбера. И след това да предам на вас. Том живее в Ню Йорк (Ню Джърси по-скоро) и има ресторант (италиански) там. Не с това е известен по мрежата, обаче. Той е човекът, навъртял най-много километри на своя лизингов електрически MINI E - почти 117,000. Това е повече, отколкото всеки друг е постигал в това отношение и предостатъчно, та BMW да обърне внимание. Такова внимание, че когато си прибира обратно малкия MINI E, да връчи на Том първите ключове за ActiveE електромобил...

Том далеч не е само шофьор на електрическа кола. Неговите редовни блогове и статии в PluginCars.com са изиграли не по-малка роля за привличане вниманието на BMW и са безценен източник на информация за всеки, който се интересува от електромобили, защото са пълни със статистика и съвети от интензивно използване на електрическа кола в реални условия.

Както вече споменах не познаваме Том и сме прекалено далеч от него, но с BMW електромобил на улицата любопитството на всеки колега е огромно и онези, които са някъде там, близо до Том, имат шанса да изпробват неговата нова придобивка. Това са колегите от Green Car Reports и ние, разбира се, няма да чакаме електрическият ActiveE да дойде в България, ами още сега ще ви разкажем за него, благодарение на техният тест.

Том нарича ActiveE "електрически танк", доста по-солиден и завършен от вече 'пенсионираното' му електро MINI E, което "определено се усещаше като конверсия." Танк? О, Том! Щом 1-Серия е танк, какво ли ще е усещането 'нагоре' в класовете. Електро седмицата вероятно ще е като кораб. Разбира се, по никакъв начин не осмиваме определението на Том, а точно обратното, но то ни гъделичка дори още повече и само можем да съжаляваме, че сега не можем да проверим лично това усещане.

Дизайн - само 'краските' издават 'тока'

Отвън BMW ActiveE изглежда като стандартен бял BMW 1-Серия купе и единственото, което го отличава са няколко графики. Зарядният порт е на мястото, където иначе сипваме гориво - няма как да се объркате. Ако пък се наведете отзад, няма да видите и накрайник на ауспух...

Както и при електрическия Renault Fluence Z.E., който имахме възможността подробно да разгледаме по време на Автосалон София 2011, и в BMW явно са решили, че на този етап е по-добре електромобилите им да не се различават особено от конвенционалните модели. Интериорът на ActiveE е стандартен за 1-Серия, седалките се нагласят ръчно, но предните са отопляеми, за да се ограничава нуждата от използване на отоплителната система на колата, с което пък да се пести енергията в батерията за удължаване на пробега.

Арматурното табло на електрическия BMW ActiveE
До болка познато, но малко 'по-електрическо'

На арматурното табло, там където обикновено е скоростомерът (или оборотомерът), има 'енергомер', чиято лява (зарядна) част показва регенерирането на енергия, а отдясно е "eDrive", където се вижда колко енергия батерията доставя на електромотора. За разлика от по-малкия MINI E, ActiveE има четири използваеми места, а батерията е поместена в тунела, под задните седалки и на мястото на горивния резервоар. Е, някой ден ще се събира и само на мястото на последния, когато технологиите при батериите започнат да достигат енергийната плътност на течните горива.

EcoPro mode: учудващо задоволителен

Електромоторът на BMW ActiveE задвижва задните (очаквано и традиционно при BMW) колела и мощността от 125 кВ (168 кс) осигурява добра динамика и в нормален, и в "EcoPro" режим, предназначен за съхраняване на енергия.

И тук идва едно от първите впечатления на колегите - повечето електро коли или зареждаеми хибриди, които са карали са донякъде 'непривлекателни' в еко режим, но не и ActiveE. Колата се усеща по-тежка и 'по-уверена', и при намаляване на количеството подавана енергия продължава да се държи добре.

Искате малко BMW 'живинка'? Няма проблем - изключвате еко режима и колата става по-пъргава и всичкият този солиден въртящ момент, с който електромоторът разполага от нулеви обороти веднага е на ваше разположение за забавни 'изпълнения'. Това е и режимът, в който ActiveE работи по подразбиране, което означава, че ако сте избрали еко режим, при изключване на колата той ще бъде деактивиран и при повторното й стартиране ще трябва да го избирате отново. Някои електро модели са направени точно по обратния начин, но, да, тук говорим за BMW...

Не е като да няма обаче някоя и друга черта, наследена от MINI E - при силно ускорение има секунда две забавяне, преди пълната мощност да бъде на разположение. Колегите твърдят, че не е дразнещо, но не е и като при Tesla Roadster. Това, разбира се, не е справедливо сравнение - ActiveE тежи почти два пъти повече от спортния (базиран на Lotus шаси) Roadster, който на всичкото отгоре разполага с 40 процента повече капацитет на батерията и 1/3 по-мощен електромотор.

Шофирането с един педал всъщност е лесно

Спомням си някои от блоговете на Том, в които той обясняваше как му е отнело известно време да свикне с тази функция на своя електро MINI E, но изглежда ActiveE прави нещата по-лесни тук. Хората от Green Car Reports твърдят, че е лесно да караш електрическата 1-Серия с един педал точно както и Tesla Roadster. Според тях, също така, регенеративното спиране е сравнително агресивно и отнема само няколко минути да се научиш в кой момент да вдигаш крака от педала, за да спира колата точно зад предната на светофара. Ето затова създаваме и elektromobili.bg, който посвещаваме на информацията за електромобили, защото очевидно има разлика в управлението, зареждането и поддръжката спрямо конвенционалните коли и не е зле да сме информирани за тези неща.

Електрическото оборудване изисква известни настройки и затова окачването на ActiveE е усилено, за да се справя с доста различното разпределение на теглото и мощността, в сравнение с голите с ДВГ. При малка кола като 1-Серия добавеното 'електро' тегло осигурява по-стабилно усещане, отколкото при оригинала и с по-нисък център на тежестта ActiveE завива по-стегнато и 'изправено'. Всички тези неща създали у тестващия екип усещането, че ActiveE е по-добра кола от Nissan LEAF, което, отново, засега няма как да проверим.

Пробегът - внимавайте с крачето

Както при сегашните ни коли 'тежкият' крак означава по-често спиране на бензиностанция, така и при електромобилите ще трябва да внимавате колко силно натискате педала на газта за ускорение. Том, например, все още свиква с множеството настройки, които може да се избират с помощта на BMW iDrive контролера, но вече си е настроил аларма за скоростта при достигане на120 км/ч, за да не хаби енергия, оставяйки колата да се плъзга над 125 - Хъ! Какво е това? Ами, ето още едно нещо, което ще иска разяснение - затова, и днес, както всеки друг ден, продължаваме да пълним elektromobili.bg с информация, за да можем възможно най-скоро да ви я представим.

И понеже тази част от статията е за пробега, в САЩ EPA дава 94 мили (151 км) пробег на ActiveE, в сравнение със 74 мили (119 км) за същия при Nissan LEAF, чиято батерия обаче има 24 кВтч капацитет, срещу 32 кВтч за електро версията на 1-Серия. И за да ви дадем показател от реалната употреба – с колата Green Car Reports прави тест при 3°C януарска температура, с пълна батерия на инфо екрана светват 72 мили (116 км) пробег в нормален и 98 мили (158 км) в "EcoPro" режим.

Ето това е първо реално впечатление от електрическа кола на BMW. За някои, от първа ръка, за други - очаквайте включване...

...А дотогава - с програма от студиото.

[eCars.bg от Green Car Reports]

Снимки: Том Молоуни

Прочетено 4041 пъти Последна корекция Сряда, 06 Април 2016 19:41
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.