Всъщност, електрически Nissan има отдавна... ъммм - от 47-ма
От Мартин Хаджистойков
В неделя и посред тази стабилна зима новините не са кой знае колко и затова, сгушени в домашния уют може да погледнем малко назад. Е, не чак толкова малко. Днес свързваме електрическата мобилност и Nissan с първия масов съвременен електромобил на компанията - LEAF - но това определено не е първият опит на японската компания в това направление. Защото само няколко години след края на Втората световна война, Nissan произвежда и продава изцяло електрическия, да го наречем лекотоварен, Tama. Защо споменаваме войната и защо точно тогава Nissan решава да прави електромобил? Отговорът е прост - следвоенен недостиг на горива...
Както се вижда лесно и на снимката, батерията на Tama е разположена под пода, а 'способностите' й се измерват с 40 волта и максимум 162 ампера. Монтираният отпред 36 волтов електромотор пък имал мощност от не особено атрактивните в днешно време 3.3 кВ (4.5 кс) или колкото една карета, теглена от четири коня. Затова и максималната скорост на Tama била 35 км/ч...
Това не особено скоростно постижение има една положителна черта - пробег от цели 65 км с едно зареждане на батерията. Задвижването се предавало чрез двустепенна ръчна скоростна кутия и, отново, въпреки че изглеждат смешни днес, по онова време тези параметри били абсолютно достатъчни.
С времето, обаче, петролните добиви отново набират скорост и хоп, електромобилите заспали отново зимен сън. Може да изглежда така и в момента, но ви уверяваме, че след тази зима електромобилното събуждане ще е много интензивно .
eCars.bg
