Осем стъпки до масовия електромобил - формулата на Renault
От Мартин ХаджистойковНаскоро бензинът у нас чукна 2.7 кинта за литър. Кофти работа, че чак в Лукойл се запритесниха. Но това като че ли не е толкова страшно...
"Нашите очаквания са електромобилите с удължен пробег да станат конкурентни на колите с ДВГ до 2015 г., с период на възвращаемост под 4 години при цена на горивата около €2,5/литър, без никаква субсидия," казва Николас Мейлан, старши консултант във Frost & Sullivan по време на третата международна eCarTec конференция и изложба в Париж, 3-5 април. Хм, че то 2.70 сладка работа бре. Я къде е 5 лева...
Майтапа настрана. Електромобилите вече не са екзотика и е време всички акционери да намерят атрактивни предложения и работни модели за създаване на масов пазар. Колегите от cars21.com обобщават ключовите послания от конференцията...
През март 2012 за първи път някои бензиностанции в Париж продават горива на цени над €2,0/литър. Това означава, че още днес във Франция, със субсидия от €2,500 за хибриди инвестицията по тяхното закупуване се възвръща за по-малко от четири години.
Ключови стъпки за масовизиране на електромобилите
Renault е първата авто компания, която предлага на пазара четири различни изцяло електрически модела още сега. Три вече се продават, само ZOE все още не при дилърите. По време на конференцията компанията обясни подробно какви са ключовите стъпки за създаване на масов пазар на електромобили. "Ние вярваме, че за масово разпространение на електрическите превозни средства са нужни 8 условия," казва Томас Орсини от Renault, сред които:
- Предлагане на икономични превозни средства: Renault ще може да предлага такива чрез масово производство, наем на батерии и правителствени инициативи в периода на първоначално представяне. Целта е да се намалят продажните цени на електромобилите до тези на моделите с ДВГ и в случая със схемата за лизинг на батерията на Renault, да се постигне ценово ниво на електро моделите (включително лизинга на батериите) по-ниско от това, което плащаме за горивото, задвижващо конвенционалните модели. Всъщност, шофиращите електрически модел на Renault повече от 40-50 км на ден вече постигат това.
- Гарантиране на достатъчно дълъг реален пробег: По отношение на прогнозния пробег, електромобилите страдат от същите неточности в брошурите, като конвенционалните коли с разхода: тестовете и реалната употреба дават различни резултати. Необходимо е потребителите да бъдат информирани за това "как да използват електромобил", с интелигентно използване на еко режимите, предварителна подготовка на колите, трениране на екологично шофиране чрез оптимизиране на регенеративния ефект на спирачките и др.
- Изграждане на инфраструктура с добро покритие: Към края на 2011 г. в Европа съществуват 15,000 обществени зарядни станции (които до голяма степен покриваме с нашия заряден локатор, като български представител на общността за зареждане PlugSurfing), с планирана наличност на 50,000 до края на 2012 г.
- Създаване на пазар за електромобилни автопаркове: Електромобилният пазар е все още твърде нов за {tooltip}B2C{end-link}Бизнес-клиент{end-tooltip} работен модел и до 2015-2020 подкрепата за създаване на автопаркове ще бъде критично важна за разпространението на електромобилите. Това важи с особена сила за автопаркове, превозните средства в които изминават предварително планирани разстояния, като пощенски или други услуги за доставки. Компании с такъв предмет на дейност са идеален кандидат за целта.
- Включване на цялата дилърска мрежа: Цялата дилърска мрежа на Renault (във Франция), например, вече е Renault Z.E. сертифицирана. Електромобил може да се купи и поддържа при всеки дилър на Renault в страната. У нас предлагането на електромобили на марката се отлага за 2013 г...
Това са доста неща за свършване, при това бързо и ефективно. Добрата новина е, че за много кратък период от само няколко години вече има сериозен напредък - вижте само какво става с цените на бързите зарядни станции - а за още няколко има потенциал за постигане на истински видими резултати.
[Източник: cars21]