Електрическите коли са различни от конвенционалните в технологично отношение. Това ги прави също различни за продажба и сервиз. Съответно, дилърите на различни автопроизводители, които искат да продават електрически модели, трябва да покриват определени изисквания, сред които квалификация на персонала, набавяне на нужното оборудване и др. Така процедираха Nissan и GM, както и Renault със своите дилъри, и сега на ред е Ford, която вече започна на продава електрическия Focus, засега само в САЩ и то далеч на във всички щати. Това, разбира се, е само началото, след известно чакане моделът ще дойде и нас, най-вероятно през 2013 г...
От Ford обичат да споделят. През 2011 г. марката направи голяма Facebook кампания, питайки ни как искаме да звучи електрическия вариант на Focus. Ъмм, ако се чудите какво значи това, понеже електро колите, особено при ниски скорости, са безшумни, от съображения за сигурност автопроизводителите монтират предупредителни звукови генератори, за да знаят пешеходците, че се приближава електромобил. Самият ИД на Ford пък, Алън Мълали, наскоро също реши да сподели нещо за модела – информацията, че цената на батерията е между $12,000-15,000. И така споделянето продължава, като този път става дума за изискванията, които компанията поставя към онези от своите дилъри, които искат да продават Ford Focus Electric. Ето какви са те:
- Да монтират две или повече зарядни станции – една в салона за клиенти и една в сервиза;
- Да участват в енергийно допитване за установяване на възможностите за икономия на енергия, с цел понижаване на въглеродния отпечатък на автосалона, както и понижаване на оперативните разходи, същевременно увеличавайки енергийната ефективност;
- Да гарантират, че 80 процента от търговския и сервизен персонал е добре обучен за електромобилните технологии. За сервизния персонал това означава и допълнително обучение за работа с високоволтови инсталации;
- Да разполагат по всяко време с поне един Ford Focus Electric 2012 за демонстрации и промо събития;
- Да осигурят инфо материали за електрическия Focus в салона за клиенти, включително на дигитални носители, както и с обозначения на витрините.
Всичко това е много хубаво, защото моделът все още не регистрира продажби, макар че реално е на пазара от няколко месеца, но с вече 67 оторизирани дилъри това най-вероятно ще се промени бързо, а и от Ford са наясно, че в началото продажбите ще вървят бавно. Е, ние в България пак ще трябва да чакаме, за да видим как се развиват нещата, но ние ги следим отблизо и ще ви информираме, включително за индикации за поява на модела у нас.