Електромобилите в българските медии – как върви информирането
От Мартин ХаджистойковДокато работим по разни графики и други неща за новата фотоволтаична станция пред Интер Експо Център, която ще открием на 9 юли с партньора на Национална Информационна Платформа Elektromobili.bg, Консорциум Зелена Енергия, Теди Иванов от А1 Есо ми обърна внимание на видео за електромобилите в Капитал. Такова като за масовата аудитория, в стил репортаж по вечерните новини с информация за зарядните станции в София, наличните на нашия пазар електромобили и разни общи технически параметри за поясняване на (части от) технологията. Видеото си върши работата, но понеже за нас в информаията там няма нищо ново, коментарите под видеото и краткия текст са много "по-ценния материал за анализиране"...
Мнения по темата наистина не липсват, което определено показва, че има интерес, ако не друго, поне за коментиране. Заглавието на публикацията "С електромобил в София" не стеснява коментарите до пределите на столицата, а по-скоро е в общото поле на мненията за електромобилите като цяло. Още в началото очаквано има нечие "вещо" пояснение колко замърсяващи са всъщност електромобилите, но докато си обикалях по разни места от тук до Мюнхен и обратно, видях как хората си имат зарядни станции и си карат електромобили, пък ние още разсъждаваме кое чисто и кое мръсно. А не е като да си нямаме камара прилично димящи колици по нашите пътища, че да се кахърим за електро колите.
Един голям коментар прави впечатление и определено ми прилича като да е на нашия приятел от фотоволтаичната асоциация Ники Газдов и с доста гласували с плюс вече си има отличителен син фон. Иначе дискусията се върти около КПД-та, важността на петрола и ефективността на електромобилите. Интересно е да се видят мненията на повече хора, но ще ви кажа къде е разминаването. Когато купуваме кола, никога не мислим за тези неща. Като се качи в електромобил пък човек, оооо, моля ви, всичко се забравя на секундата. След пет дена в Opel Ampera просто не искахме да го връщаме обратно, но няма как. Колата е супер динамична, тиха и стабилна. Ами представете си Tesla Model S, която има два пъти по-бързо ускорение...
Някак се получава така, че когато засечем дискусия (коментари) се палят разни словесни войни със сметки за грамове въглероден двуокис на километър, сравнения между двигатели и електромотори, петролни залежи и електродобив и какво ли още не. Това е много хубаво, важно е хората да са любознателни, да обсъждат, питат, сравняват и избират. И в тази връзка електромобилите ще придобият повече популярност с внасянето на повече модели от утвърдени марки. Когато всеки може да иде да пипне, да покара, да се увери сам. Пък после да каже на приятели, да пише във Facebook за преживяването. Ето, вижте, Tesla Model S сега няма как да си го купи човек. С резервация за $5,000 сега влизаш в лист на чакащите с евентуална доставка средата на 2013 г. Не е като да няма интерес, нали? Ясно е, че електро колите не са 100% чисти, защото производството на ток не е чисто. Обаче като гледам какво става по светофарите, как се дава газ по улиците – ами, не ми прилича като на масова грижа за околната среда и хората, та да търсим кусур за чистотата на тока. Малко е лицемерно, като че ли. Да не говорим, че това е при централите – когато си караш електромобила в града той не мята облаци и не ломоти като трактор в стил дизел от средата на 90-те, че и доста "по-насам"... И освен това има възобновяеми енергийни източници, които, разбира се, са определени като скъпи. Но май чистотата на въздуха е по-скъпото и ценно нещо, а евтиното ("невъзобновяемият" ток), какво всички знаем, е скъпо.
И не щеш ли, хоп, в един коментар линкове към две статии в eCars.bg! О, приятно е да види човек, че го цитират и е полезен с нещо, още повече когато има и благодарности за въпросните линкове. Така де, това ни е целта, да подсилваме информационно всеки за електрическата мобилност. За да стават коментарите под статиите по-задълбочени и конкретни, вместо да приличат на бойно поле петрол срещу ток !
eCars.bg