Особено с днешните цени на горивата, постоянно сравняваме разхода на коли и други превозни средства, в търсене на по-икономично придвижване, по възможност без да жертваме комфорт или екстри. С настоящите цени на тока пък електромобилите са много по-евтини за каране дори от най-икономичните конвенционални коли, но с навлизането на все повече електрически модели на пазара неминуемо започва да възниква въпросът колко харчат различните електромобили. Наистина, когато говориш за еквивалент на горивен разход в диапазона 0.5 – 1.5 л/100 км звучи наистина смешно, като се има предвид, че рекордьори от типа на Audi A2/VW Lupo постигат 3л/100км, но все пак е интересно колко точно енергия изразходват наличните на пазара в момента електромобили. Френското списание Challenges дава отговор на този въпрос със сравнителна графика...
Нямаме оправдание за това, че сами не сме си дали труда да подготвим подобен интересен сравнителен материал и само можем да се надяваме, че свършената от колегите работа ще бъде наистина от практическа полза. Като мерна единица за електромобилен разход те използват вече навлизащите като тенденция кВтч/100 км и най-интересното е, че на първото място има неочакван "играч". Накратко, на почетната стълбичка се качват:
- Mia Electric
- Lumeneo Neoma
- Renault Zo?
Като се замислим, обаче, не особено бързият и дори тромав (наистина)мини ван Mia Electric не е чак толкова нелогичен победител, предвид далеч не динамичните си качества. И понеже в заглавието има точен въпрос, ето и отговора - засега най-много "дърпа" току излезлият на пазара първи семеен електро седан от този клас в света – Tesla Model S. Мда, който иска да ускорява до 100 км/ч за 4.5 секунди, трябва да е готов и за по-голям разход на енергия...
Цялото това нещо е супер интересно, защото в таблицата има модели от всякакви класове, а по принцип сравненията правим между идентични коли, мотори, скутери и т.н. Така, товарният Renault Kangoo Z.E. се оказва в средата на таблицата с никак не лош показател за разход на електроенергия, близък до този на доста по-малкия smart electric drive! Това ясно показва технологичния напредък на Renault, а малко ироничното тук е, че той се дължи в не малка степен и на електромоторите на германския гигант Continental.
Честно казано при сегашните цени на електричеството в първите години на разпространение на електромобили (тази и следващите няколко, например), най-вероятно ще обръщаме основно внимание на цената за зареждане. Сега нямаме избор – цените на бензиностанциите са каквито са и нямаме алтернатива, но с електромобилите нещата са много по-гъвкави, защото можем да ги зареждаме в собствения си гараж, на обществена зарядна станция, на паркинга на търговски обект и дори от обикновен (подходящо заземен) битов контакт. Затова просто ще сравняваме по-скоро цените за зареждане, отколкото да следим разхода. При 2-3 лв цена за зареждане в домашни/фирмени условия (при средна цена между тарифите около 0.15 лв/кВтч) за 100 км пробег, но 12 лв на обществена зарядна станция или нещо по-средата на търговски обект, да речем, наистина ще си правим сметката по този показател. Защото не очакваме масово хората да пресмятат разхода по параметъра кВтч/100 км – ако една електро кола харчи 10 кВтч, а друга 15 кВтч/100 км, разходът при първата е около 1.5 лв, а за втората 2.25 лв, а това (засега) е достатъчно евтино. Но в никакъв случай не приканваме никой да омаловажава разходния показател кВтч/100 км – всеки може да го отчита и да си прави допълнително сметката.
Обратно към графиката, доста добре продаващия се в Германия (и не само) Renault Twizy изразходва 5 кВтч, при 9 кВчт за най-близкия му (засега) конкурент – Mega City (не става дума за концепцията на BMW, на чиято база е изработен прототипа i3). Renault Zo?, чийто пазарен дебют се отлага от края на тази година за началото на следващата, консумира само 10.5 кВтч/100 км, което прави около литър гориво за същото разстояние, а Bollor? Bluecar, използван в програмата за споделяне на електромобили Autolib в Париж, "иска" 12кВтч/100км. И в средния клас, Renault Fluence Z.E. се нуждае от 11.9 кВтч, за да измине 100 км, при 13.7 кВтч за Nissan LEAF и 14.3 кВтч за електрическия Ford Focus. Наистина, на този етап Renault се справя по-добре!
Всъщност, една от причините да не направим подобно сравнение е, че в България все още се продават само Citroen C-ZERO, Peugeot iOn и Opel Ampera – с навлизане и на други модели и възможността да ги тестваме подобаващо, както направихме с Ampera, ще ни даде възможност да представим реалния разход на тестваните електромобили, защото *(виж таблицата) – в сравнението на Challenges са използвани официалните данни на автопроизводителите. Нямаме причина да ги пренебрегваме, но при "офериран" пробег от 150 км и реален ( в масовия случай) около 120 км, за определен електромобил, винаги е добре да се проверява всичко, защото така се получава по-точно впечатление за реалните възможности.
И така: