Tesla Model S: Европейски цени през 2012, доставки след юни 2013
От Мартин ХаджистойковВ края на октомври първите тестови бройки Tesla Model S се появиха в Мюнхен.
Напоследък около чисто новия електрически седан на Tesla Motors се шуми много. Model S дори спечели супер престижния приз (при това с 11 от 11 гласа на журито, като абсолютен прецедент) Кола на годината 2013 на Motor Trend. Хапливата Consumer Reports също се добра до кратък тест и похвали колата, макар и с леко язвителното, "да не забравяме, че електрическите коли все още са доста ограничени откъм пробег"... На церемонията по връчването на Motor Trend наградата ИД на Елон Мъск сподели, че съвсем естествено компанията сега гледа в посока понижаване на цените с масов модел и допълнително увеличаване на пробега, но по-важен според него е повратният момент в историята, който Tesla Motors създава с първия си изцяло самостоятелен електрически седан. И в тази връзка Елон силно се надява, че това е знак за големите автопроизводители, "които могат да започнат да ни копират и да засилят своите електромобилни програми"...
И след дългото чакане, изведнъж, на 25 октомври на Facebook страницата на Тesla Motors се пръкна снимка на Model S от Мюнхен. Няколко демо бройки са вече в Европа. Доколкото знаем дори първите европейски тест драйв приключения вече са започнали, а сега научаваме и за първата публична лекция на Елон Мъск в Европа, в Оксфорд.
Едно от най-важните неща от това събитие в университета е щипката ценна информация за европейския пазар:
Tesla Model S цени за Европа ще бъдат обявени следващия месец, а доставките се очаква да започнат през втората половина на 2013 г.
И сега на Facebook страницата на eCars.bg има едно Tesla Motors видео (от церемонията по награждаването на Motor Trend) и ако не сте гледали Елон, там може да видите неговата лека припряност пред публика. Така е било и в Sheldonian theatre в Оксфорд според колегите от TheGreenCarWebsite, където представяйки се набързо, Мъск, типично за него, не е пропуснал да омаловажи огромната си роля в енергийния и транспортен сектор.
И сега компанията на човека продал PayPal на ebay се движи добре, въпреки че тепърва предстои да излезе на печалба, но Елон, отново типично за себе си, гледа напред и смята, че в сферата на електромобилите има потенциал за огромен пробив с помощта на супер кондензаторите, при това в близко бъдеще. Teslaвече се справя достатъчно добре и с наличните днес технологии при литиево-йонните батерии и сега целта на компанията е да свали цените чрез увеличаване на производството, вместо на енергийната плътност на батериите. Това ни звучи доста икономически правилно!Друго икономически целесъобразно решение, според Елон, е задвижването на електро коли дори без чиста електроенергия, защото е по-ефективно да произвеждаш енергия на ниво централа – два до три пъти, по-точно. Но абсолютната цел на Елон, като собственик на SolarCity, е производството на възобновяема енергия.
На въпрос от публиката, Елон отговаря и защо не смята, че биогоривата не са алтернатива на електричеството. Като управител на соларна компания той критикува биогоривата като индиректен метод за добиване на енергия с използване на растения вместо слънчевата светлина и земя, която иначе е предназначена за земеделие. Според Елон енергийната неефективност на биогоривата е такава, че в най-добрия случай те имат 0.2 процента ефективност в сравнение с около 20 процента ефективност за соларните панели в наши дни. Съответно, прогнозирайки, че "слънцето ще бъде най-големият източник на енергия в бъдеще", Мъск вече се грижи за задвижването на електро колите с чиста енергия с наскоро обявената Tesla Supercharger мрежа за шофьори на Model S в САЩ.Малко остава до обявяването на европейските цени на Model S, значи, да си дойдем на думата, защото е нормално да ни интересува повече какво става и предстои в Европа. Практиката показва, че обикновено цените в Америка са по-ниски от европейските и затова силно се надяваме да не се получи така, че американските цени на Model S да се запазят и в Европа, но с € знак отпред. Няма да е фатално при сегашния курс Евро-Долар, но не е малко като горница, а далеч не навсякъде в Европа имаме държавни стимули за покупка на електромобил. Поне на този етап.
Има индикации, че можем да видим и по-големия Model X на автосалона в Женева следващата година, но това все още не е потвърдено. Засега бизнес формулата на Tesla работи много добре с придвижване от малкия култов и доста скъп Roadster към в някои варианти наполовина по-евтиния Model S. В дългосрочен план Tesla има намерение да произвежда и по-евтин (и по-малък от Model S) електромобил, най-малкото заради конкуренцията, която големите автопроизводители неминуемо и съвсем скоро ще гарантират. Целта е просто електромобилите да започнат да ни харесват повече от колите с ДВГ. Затова Мъск заключава:
eCars.bg / Elektromobili.bg