Вторник, 27 Ноември 2012 17:52

Поддръжката на електромобил е с 35% по-ниска спрямо ДВГ кола

От
poddruzhka remont elektromobili
При електромобил това действие е рядкост – Снимка: еCars.bg

По-скъпо на старта, но по-евтино във времето!

Това, че преди всичко се интересуваме колко струва една кола, е неизбежно – началният разход, или хайде да го наречем инвестиция, винаги измества всичко останало. Мнозина няма да се интересуват колко по-евтино напред във времето ще им излиза с електромобил, щом е по-скъп "на старта". За онези, които се интересуват, обаче, има добра новина - в дългосрочен план поддръжката и ремонтите на електромобил са с около 35 процента по-ниски от тези на сравнима конвенционална кола. Следват цифрите...

За тях разбираме от проучване на Institut f?r Automobilwirtschaft (IFA), публикувано на 20 ноември 2012, според което разходите за поддръжка и ремонт на електрическа кола са с около 35 процента под тези за подобен автомобил с ДВГ. Това си е доста приличен процент за всеки, който обича да си прави сметката, а ми се иска да вярвам, че това е масово – така си е по-изгодно, нали? По-евтината поддръжка ще изпъкне още повече, когато цените на електромобилите паднат, защото в същото време разходите за тяхната поддръжка няма да се вдигнат, освен ако дилъри или производители не започнат да спекулират по някакъв начин... Засега у нас сме на етап предложение за 5,000 лв отстъпка при покупка на електромобил, което никак няма да е лошо съвсем скоро да стане официална инициатива.

ОК, вече минавам направо към конкретната информация. Институтът е калкулирал данните на база тестове с малка кола с живот 8 години и годишен пробег 8,000 км. За ДВГ коли поддръжката и ремонтите са за около €3,650, а за електромобили слизат на €2,350. Ето и основните причини за това:
  • Отпадане на смяна на двигателно масло;
  • Няма нужда от подмяна на части по изпускателна система;
  • Регенеративното спиране намалява износването на механичните спирачки;
  • Наличие на по-малко движещи се части и съответно евентуални повреди;
  • Електрическите системи на изискват честа поддръжка.

Обективното положение

Освен двате стойности отгоре тук няма нищо ново и е редно да кажем, че макар и минимално, при електромобилите съществува такова нещо като смяна на течности – на редуктора (едностепенната трансмисия) например. Още един важен елемент засяга последното предимство – нуждата от по-малко поддръжка на електрическата система. Чудесно е и се надаваме да е така, но трябва да имаме предвид, че това зависи от качеството. Ако след време по някаква причина то започне да спада, ремонтите може да зачестят. Докато електромобилът е в гаранция ОК, но след това може да не е толкова безболезнено. Разбира се, силно се надяваме автопроизводителите да не правят компромиси с качеството, което пък за съжаление се случва. И понеже изследванията са едно, а реалността друго, ето нещо по-директно:

Опитът на Американски пощи

През 2010 г. Американски пощи тестват шест електромобила в ежедневната работа, като част от своя автопарк, и в края на тестовия период засичането показва, че средните разходи за поддръжка на електрическите превозни средства са 0,058 €/км – около 54 процента по-ниски от конвенционалните возила в автопарка на организацията. Така вече се добива точна представа, нали?

Ами електромобилите с удължен пробег?

За модели като Opel Ampera/Chevrolet Volt все още няма подробна тестова информация и причината за това е, че техният (1.4L Ecotec) двигател играе ролята на генератор и изисква много по-малко поддръжка от тази на коли задвижвани само с такъв двигател. Все пак при електромобила с удължен пробег бензиновият двигател се използва много по-малко и това е причина за по-бавното му износване. В сервизната книжка на Ampera намерихме данни за поддръжката според които маслото и филтрите се сменят на много по-дълъг период от време, в сравнение със стандартни коли. А и при електромобила с удължен пробег зависи как караш. Ако си като Джей Лено с половин резервоар гориво в продължение на почти година (18,000 км), си много по-близо до тези 35 процента в заглавието.

Всичко останало, от личен опит, с времето ще коментираме все повече във форума на eCars.bg, където в един момент може да се натрупа ценна колекция от електромобилни преживявания, които споделяйки да си помагаме ефективно. Защото това е важно и нужно за всеки!

eCars.bg / Elektromobili.bg


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако имаш регистрация в eCars.bg, значи сме те абонирали автоматично. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на бюлетина.

Прочетено 2969 пъти Последна корекция Вторник, 27 Ноември 2012 19:34
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.