Я, колко много Volkswagen електромобили имало...
От Мартин Хаджистойков... в плановете за 2013 и 2014 г.
Където има смисъл, натам се насочват производителите – затова не е чудно, че германците показват бъдещите си електромобили в... Америка. Там си имат супер приличен данъчен кредит от $7,500 за покупка на електромобил. Затова, графиката на снимката отгоре е от демонстрационно събитие за петима журналисти в Лабораторията за електронни изследвания на VW в Белмон, Калифорния. На снимката не се вижда, но зад всичко това седи VW мотото "Ние искаме да станем лидер в електрифицирането"...
Това са думи на Д-р Рудолф Кребс, който оглавява направлението за електрическо задвижване на компанията. И ако сега изглежда странно, на фона на липсващи на пазара електрически модели, мнението на Д-р Кребс, е, че:
В последните години двигателите с вътрешно горене на Volkswagen станаха много по-ефикасни, но това не е достатъчно за постигане на природосъобразните цели на авто индустрията и празнината може да се запълни само с електрифициране!
Който и от старите пожълтели броеве на AutoBild от 90-те, например, да извадя от архива, няма как да не намеря поне едно тройно сравнение Audi-BMW-Mercedes. Сега BMW като че ли е по-напред с електромобилите, но това е само в социалнo и фото отношение – компанията просто отделя много време и средства за предварително популяризиране на бъдещите i3 и i8, които обаче също все още не са на пазара. Но за нас няма никакво съмнение, че привидно не толкова активните основни конкуренти НЕ изостават със своите електромобилни планове. Точно обратното, както става ясно от нещо друго, което Д-р Кребс е разкрил по време на презентацията в Калифорния – преди две години VW Group си е поставила вътрешна цел:
До 2018 г. 3% от продажбите на Volkswagen да са плъгин хибриди и електромобили.
Следващото вече не е новина, но сега е потвърдено официално – производството на Volkswagen e-Up! започва в средата на 2013 г., а продажбите ще стартират в Европа през есента. О, най-после нещо и за нас, макар да не е ясно дали в рамките на тази година Porsche Българияще представи модела и у нас.Ако само 3% за цели пет години ви изглеждат малко – това е точното отражение на мудната нагласа на човечеството към нови продукти, както и трудностите за внедряване на нови производствени системи. Последното, извън всякакво съмнение, е много скъпо и трудно начинание, което в трудни икономически условия за някои се оказа равносилно на фалит.
Другият главен участник в тази радваща VW графика е бестселърът на Европа – Golf. Електрическият ще се казва e-Golf (не е ли супер пасващо ), а производството, по една обяснима причина, ще започне в началото на 2014т-а – e-Golf ще дойде с генерация 7, няма да е като сегашните тест варианти от поколение 6. Всъщност, генерация 7 конвенционални модели вече се продават, но електрическият, за съжаление, няма да е толкова евтин.
Причината VW да не бърза с електромобилите всъщност е пределно ясна. Компанията е лидер, който доставя определено ниво на комфорт и производителност със своите продукти. Поне откъм пробег електромобилите са далеч от възможностите особено на вече доста оптмизираните дизелови модели и дори да искаме няма как да се сърдим на автопроизводителите, че "изчакват". Защото точно ние, потребителите, сме тези, които после наказват. А не една и две големи компании бяха наказани за ранния си електромобилен оптимизъм. Е, все пак не е никак зле, че скоро ще има VW електромобили, макар и със знанието, че компанията ще постави много по-силен акцент върху...
Плъгин хибридите
Тези чеда на автомобилния преход логично са по-лесният избор за производителите. "Новото ефективно" да помага на "най-доброто от утвърденото" Звучи като смислена формула, но не е тайна, че в eCars.bg блоговете за електромобили се четат много повече от тези за хибриди и дори плъгин хибриди. А иди че ни разбери, хората... – компаниите смятат, че ще търсим повече плъги хибриди, но защо тогава поне читателският интерес е по-слаб към тях?
Каквито и размишления сега да ни минават през главите, графиката показва многозначително пътя на VW – плъгин хибридите идват!
Влизащият в производство тази година плъгин Porsche 918 Spyder е много интересен за "аудиторията", но огромната част от нас ще си останат само с въздишките по това супер скъпо чудо. Но има нещо много по-интересно:
От 2014 на пазара ще има плъгин хибрид версии на Audi A3, Audi A6, Audi A8, Audi Q7, както и VW Golf и Passat.
Не липсва ли нещо тук? Къде е Audi A4? Кой знае, може да се появи в някоя подобна графика скоро?!?
В Европа още няма особено много плъгин хибриди – Toyota Prius плъгин отсрамва положението достойно – но в щатите вече се шуми много около тях. Ето че и е коментари в eCars.bg вече виждаме колебания за избор – Opel Ampera срещу Mitsubishi Outlander плъгин, например. Те, GM, държат много силно на електромобил с удължен пробег, но това, което искаме да кажем, е, че плъгин хибридите вече са обмислян вариант на покупка.
И в това обмисляне електрическият пробег е важен компонент. Така де, той дори би трябвало да е основния. Иначе просто се мяташ на мъркащо дизелче... Засега информацията по този параметър при VW е пробег от около 50-70 км. Хм, това звучи дооооста добре като за плъгин хибриди, но пък Audi, например, е по-скъпа марка като цяло, та може и да си позволят малко по-силни батерийки, които в същото време да не надуят прекалено цените.
Разбира се, ние далеч не сме първите, които смятат плъгин хибридите за междинно решение, но в потвърждения на това, че нещата стават бавно, ето едно обяснение: Според Д-р Кребс, стойността на един електромобил е пет пъти по-голяма от тази на един ДВГ модел и в това отношение плъгин хибридите са "междинка", която ще позволи на VW чрез намаляване обема на батерията да предложи полу-електро варианти на повечето от своите модели.
Стана дума за това, че големите германски компании са във вечна битка. Но те си приличат и по подхода, разбира се. Mercedes ще предлага своя електро B-Class с електро задвижване на Tesla Motors и в тази връзка VW също няма да се занимава със собствени разработки, а батерии, например, ще използва от външни компании. Така е по-лесно да си избираш между конкуриращи се продукти, без да инвестираш огромни средства в нови технологии. Е, стига де, ясно е, че германците работят по свои батерии – естествено, че няма да ни го кажат сега...
Като цяло, "трябва да мислим отвъд колата", казва докторът. Какво пък значи това? Ще да е нещо, свързано с многообразието от нови възможности за предлагане на услуги и печалби от електрическата мобилност. Известно е, че германските автопроизводители инвестират във ВЕИ мощности. например. Както и в смарт-грид проучвания и разработки. В този смисъл "отвъд" означава, че няма да пропуснат възможността да започнат да ни предлагат и неща, които доседа не са можели. Като пакети за зареждане от собствени или партньорски мрежи, захранвани от възобновяеми източници. Да, хем ще ни продават коли, хем енергия за тяхното задвижване. Затварят си кръга много добре, ние да му мислим ...
И накрая, към началото – заявката на VW до 2018-та да е лидер в новата игра наречена електрическа мобилност. Според вас възможно ли е това?
Анкетата работи без презареждане на страницата
[Oт: Plugincars]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.