Може ли електрически ван да изкара една смяна без дозареждане? (видео)
От Мартин ХаджистойковCoca Cola проба за цял ден доставки, без презареждане, с електро ван от Nissan!
Вероятно ще се съгласите, че няма да е никак лошо да си имаме електрически (мини)ванове за градски доставки. Без да пренебрегваме селото, разбира се, ама с тия градове... все за тях бърборим. Пробегът в рамките на една работна смяна е важно нещо, обаче, затова са нужни тестове, които да покажат дали сегашните възможности на електрическите ванове покриват изискванията на компаниите. Такава проба са започнали Nissan и Coca-Cola, след подписано в края на 2012 г. споразумение за съвместен тест на електрическия Nissan e-NV200, чийто очакван пробег е около 110 км с едно зареждане. Не е много, но точно в това е предизвикателството, нали? А, и още една "малка" подробност – покриване на целодневна смяна доставки, без презареждане...
По подобие на земеделската e-NV200 проба, и този тест се прави в Япония. Целта на Coca-Cola, е да провери дали електромобил може да изпълнява безпроблемно функциите на превозно средство за регионални доставки, само с нощно зареждане – без да се налага презареждане през деня. В Япония да не зареждаш през деня е много важно, заради силното натоварване на електро мрежите през деня. Не че няма и други държави с подобен "проблем"...
Много ни се иска да проверим това, дето от Nissan казват за електрическия ван, който смятат да произвеждат в Барселона – че е супер тих и по-бърз в ускорението от ДВГ вановете. За икономичността няма какво да говорим – еквивалент на 2-3 л/100 разход на гориво е несравним дори с най-икономичните дизелови ванове. А те вдигат доста шум и, за жалост, не малко от тях, дим... При електро вановете, съответно, липсва и често не особено приятната поддръжка на дизеловите двигатели или свързани с тях системи. Не е някаква наша "дизел анатема", просто по-доброто за всички нас ни се вижда като по-умно решение .
Сега електрическият e-NV200 се води още концепция, но добрата новина е, че производството е официално одобрено и Nissan вече подготвя поточната линия в Барселона. Тя се очаква да заработи по някое време през пролетта, а доставките да започнат в края на 2013-та.
Това, че тестът има за цел да провери дали e-NV200 ще покрива ежедневните курсове, без да се налага презареждане на 24 кВтч батерията е чудесно, но вероятно още по-хубаво е, че този електро ван ще бъде оборудван с технология за бързо зареждане. То не значи 4-5 минути, както сме свикнали на бензиностанцията, но ако може да заредите изтощена батерия до 80% за трийсетина минути няма да е никак зле, нали?. Срещу не чак толкова много време може двойно да увеличавате пробега на своите електро ванове, което в големите фирми (и не само), вярваме, е от огромно значение. Това противоречи на идеята за дневно презареждане от натоварената японска електро мрежа, особено с доста по-ресурсоемкото трифазно зареждане, но на този етап "бързата опция" вероятно ще е сред най-търсените за бизнес цели.
С нетърпение очакваме актуални цени и технически данни за e-NV200, който ще се предлага в три версии:
- Товарен
- Комби, с два реда седалки
- Пътнически с два реда седалки за до 5 пасажера
Това, че ще се произвежда в Европа, е много важно за цените – надяваме се да са в рамките на €35,000.
В заключение, ето още едно интересна или може би противоречива тенденция. В щатите миналата година се появи нова компания – VIA Motors. В нея нещата движи бившият зам. председател на GM Боб Лъц, който през 2008-ма каза "електрифицирането на автомобила е неизбежно" и впоследствие прокара развитието и реализацията на Chevrolet Volt. Тази компания се занимава само с едно – предлага конверсия на GM SUV, ванове и пикапи. Само че цените са над $70,000...
Съвсем наскоро се появи и друга компания, в която участва и електромобилната застъпничка Челси Секстън. Тя е пък за конверсия на подобни модели, но на Ford. Предполагаме, цените ще са подобни.
Съответно, в щатите се очаква Nissan e-NV200 се се предлага за около $35,000. Има и $7,500 данъчен кредит, от който фирмите нямат проблеми да се възползват. Ще има и бързо зареждане, та, за какво ти е два пъти по-скъп товарен електромобил с удължен пробег, да му се не види? Всъщност, точно обратното, искаме да видим, затова очакваме с нетърпение развитието на пазара и битката между електрическите ванове и конверсиите. Знаем, че и вие, де !
А, говорехме за теста на Coca-Cola :
[От: Inside EVs]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.