Където бачкаме, там (няма ли да е по-лесно) да зареждаме!?
От Мартин ХаджистойковУсловията на живот варират в различните държави. У нас, например, масово живеем в блокове. Зареждането на електромобил в личен гараж е много лесно и способства за разпространение на електрическите превозни средства. Но мнозина нямат гаражи. Затова трябва да се търси подходящо решение, съобразно обстоятелствата и то може да е "служебно"...
Предложението
Когато има други преди нас в нещо, можем да почерпим опит. В САЩ продажбите на Nissan LEAF и Chevrolet Volt стартираха в самия край на 2010 г., а на пазара там оттогава насам се появиха още електромобили. Само за две години станаха ясни много неща в света на електрическата мобилност и ето че се стигна до конкретна нова идея по отношение на масовото зареждане на ЕПС. Само ден преди да се оттегли, бившият енергиен министър на САЩ Стивън Чу направи едно последно усилие за по-широк достъп до зарядната инфраструктура за електромобили. Той обяви, че 13 големи американски компании са се обединили за новото Предизвикателство за зареждане на работното място (Workplace Charging Challenge), чиято цел е до пет години да има десетократно увеличение на броя американски работодатели, предлагащи на своите служители възможност да зареждат своите електромобили където работят.
Условията
Токова решение би било подходящо и за нашите условия. И тук се различаваме доста, предполагам, защото там, където много от нас работят, няма служебни паркинги – паркираш където намериш е ежедневна болка, спохождаща много хора в България. Но предложението наистина е по-добрия вариант, защото монтиране на електро колонки около блоковете няма да е лесно. Първо, трябват много пари, които държавата или общините да заделят. Нужни са и много предварителни процедури и промяна в законодателството и общинските наредби. Но тези неща бледнеят пред проблема с местата. Те са меко казано кът и познай дали на места за електромобили няма да бъдат паркирани всякакви коли. Има го и момента с безопасността. Около блоковете играят деца, а пък има и не особено доброжелателни хора, които обичат да чупят. Въобще, изобщо...
Как работи
Затова, без да изоставяме "кварталния", да видим как би работил другият вариант – зареждане по месторабота. Американската инициатива е подхваната само от големи компании, за които хем е по-лесно да изградят зарядна инфраструктура, хем имат място за това. Но трябва да се започне отнякъде, а по-малките фирми могат да се включват постепенно. Всъщност, за притежателите на електромобили, които не разполагат с гаражи, пълното зареждане ще става през деня, вместо през нощта. Така и така сме по осем часа на работа, има предостатъчно време колите ни да се зареждат. Тук има един плюс и един минус. Плюсът е, че ако големите фирми ползват преференциални цени на тока могат да осигурят евтино или поне не завишено зареждане на своите служители, а минусът е, че мрежата ще се товари допълнително през деня, а идеята е електромобилите да ползват ток повече през нощта (което би балансирало натоварването и така ще се продава много повече ток нощем, когато иначе почти не го използваме и производството е неефективно).
Каква е подкрепата
Бидейки инициирана от политик, тази инициатива явно има някаква политическа подкрепа. Точно за да подпомогне разгръщането на зарядна инфраструктура американското енергийно министерство стартира Workplace Charging Challenge, която както вече стана дума си има ясна цел. Като част от програмата министерството призовава американските работодатели да се включат като партньори в инициативата, ангажирайки се с предоставяне на мощности за зареждане на електромобили на своя персонал.
Ето какви са изискванията към подписалите партньори:
- Ангажимент за покриване на нуждите от зареждане на своите служители и разработване на план за монтиране на зарядни станции. Партньорските планове ще включват задаване на цели за монтаж на зарядна инфраструктура, с определен минимален брой източници за част от шофиращите електромобили служители на един или повече фирмени обекти;
- Предприемане на стъпки за изпълнение на плана за монтаж за зарядни точки за служители;
- Споделяне на опита по прилагане на плановете и постигане на целите, както и на добри практики.
Как да го приложим в България
При нас нещата седят по съвсем друг начин – първо ни трябват още електромобили и то много повече от шепата, с които разполагаме сега. За тази цел вносители и дилъри ще трябва да положат съответните усилия. Иначе остава да си купуваме от чужбина... Вероятно приемането на предложената субсидия от 5,000 лв за закупуване на електромобил ще увеличи интереса, но това е само едната страна на нещата. Има шансове много повече хора да се заинтересуват, ако имат удобството да зареждат където работят, в добавка към домашното или общественото. Ако ще следваме този пример, по-логично е и при нас големите компании да подхванат инициативата, което в някакъв мащаб може да направят също правителството и общините. Има предостатъчно фирми със собствени паркинги и дори с по една електро колонка тук там да стартираме, пак ще го подкараме достатъчно добре. С времето и с увеличаване на търсенето, ще се увеличават и мощностите, като в процес търсим най-добрия баланс на методи за зареждане на електромобили и осигуряване на чиста електроенергия за тях в България.
От: plugincars
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.