Nissan LEAF 2013 – реален пробег, разход и цена на зареждане в България
От Мартин ХаджистойковВреме е за нов блог за Nissan LEAF, с актуална информация за пробега, разхода и цените за зареждане в България. Когато в края на 2012 г. бяха обявени промените в модел 2013 на Nissan LEAF разбрахме, че пробегът на електромобила ще се увеличи с 15%. В нашия блог за новите неща в Nissan LEAF 2013 уточнихме, че става дума не толкова за увеличение на официалните 117 км (в САЩ), колкото за подобрения в различни системи и компоненти, които да гарантират в по-голяма степен този пробег. Сега на стикера на Nissan LEAF 2013 вече има новите официални данни на американската агенция за защита на околната среда (EPA) – пробегът е нараснал малко, до 121 км. Ето, увеличението наистина е скромно, но с усъвършенствана отоплителна система и подобрения в батерията, сега японският електромобил трябва да постига този пробег в много по-голяма степен...
Nissan LEAF 2013 пробег, разход и зареждане | |
---|---|
Пробег | 120 км |
Време за зареждане | 4 ч. (с 6.6 кВт бордово зарядно) |
Разход еквивалент (ср/гр/изв) | 2/1.8/2.2л/100км |
Това последното означава, че дори в студено време или при не толкова благоприятни условия, подобренията гарантират, че пробегът няма да спада колкото преди. Защото, ако знаем, че електро колата ни трябва да изминава 115-120 км, а поради различни фактори пробегът й всъщност е 70-90 км, няма как да се чувстваме комфортно.
Още е зима, а в щатите модел 2013 вече се предлага при дилърите, което означава, че до месец-два вероятно ще разберем дали корекциите наистина гарантират повече пробег на студено. Това е особено актуална тема сега, след разразилата се словесна война между репортер от Ню Йорк Таймс и ИД на Tesla Motors, Елон Мъск. Поводът е злополучният тест драйв на Джон Бродър, според когото оставеният от него нощес в студа, без да е включен в мрежата Model S, е загубил значително количество от заряда в батерията си. Последва отговор от Tesla Motors и аналогичен (и успешен) тест на CNN, с опит за възпроизвеждане на всичко направено от Бродър, но температурите бяха различни. Група собственици на Model S също направиха тест, за да докажат на Бродър, че проблемът не е в колата, но че батериите на електромобилите (сега) имат проблем със студа е пределно ясно и точно затова подобрения като това в Nissan LEAF 2013 са добре дошли.
Важно уточнение за зареждане на Nissan LEAF в България!
Разликата между модел 2010-2012 и модел 2013 е в това, че обновеният модел има опционално 6.6 кВт бордово зарядно устройство, с което зареждането е около два пъти по-бързо (около 4 часа) от това на първия вариант, който се предлагаше само с 3.3 кВт зарядно. Бързото зареждане до 80% става за половин час.
Зареждането на електромобили засега е или лично или обществено. Лично е в собствения ви гараж или пък на фирмения паркинг. Общественото е на публични зарядни станции. Ето за какво да внимавате при обществено зареждане на Nissan LEAF или подобен електромобил в България:
- Как се отчита зареждането: на време, на количество енергия или е с фиксирана такса;
- Каква е цената за зареждане на кВтч, ако има такава информация;
- Ако зареждането е по фиксирана тарифа пресметнете дали цената е добра;
- Внимавайте как операторът/доставчикът/търговецът представя тарифата.
Ето и някои примери за поясняване:
За да може да направите бързо сравнение е добре да знаете какво е максималното количество електроенергия, която може да заредите във вашия електромобил. За Nissan LEAF това е:
- Капацитет на батерията: 24 кВтч (няма промяна спрямо модел 2010-2012)
- Макс. възможен заряд (използваем капацитет): около 20 кВтч
Така, ако една оферта е например "12 лв за пълно зареждане, достатъчно за 150 км пробег", вече знаете, че това няма как да стане, защото официалният пробег на Nissan LEAF с едно зареждане е около 120 км. По-вероятно е зареденият за 12 лв ток да ви стигне за 100 км (ОК, 120 км с модел 2013). При цена на горивата от 2.6 лв/литър, за 12 лв ще заредите около 4.5 литра гориво. Което значи, че (откъм разход) все едно имате (дизелова) кола, която харчи 4.5/100. А такива не е като да няма. Съответно в домашни условия същото зареждане на Nissan LEAF ще ви струва макс. 3.6 лв (20 кВтч по 0.18 лв с ДДС дневна тарифа) или дори под 3 лв на нощна тарифа – разликата в цените може да направите сами. (Разбира се, вероятно ще има хора да постигат и над 150 км с икономично шофиране на Nissan LEAF 2013, но за сравнението използваме официалните показатели.)
В обобщение
От Nissan LEAF 2013 може да очаквате:
- Реален среден пробег от около 120 км със заредена догоре батерия;
- Стандартно (бавно зареждане) за около 4 часа (двойно повече при предишния модел);
- Еквивалент на разход на гориво: 2/1.8/2.3 л/100 км - 2.4/2.2/2.6 за модел 2010-2012 (ср/гр/изв).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин