Пътят на малкия електромобил – oт ел. Peugeot 205 през 80-те, до Renault ZOE сега
От Мартин ХаджистойковВсе говорим за първите масови съвременни електромобили и техните възможности. Но електрически модели имаше и през 80-те години (и по-рано, разбира се) на миналия век, просто не бяха никак популярни и се произвеждаха в много малки количества. Какви бяха възможностите тогава, какъв напредък имаме днес? Ако съдим по бестселъра на Peugeot, супер известния 205, през 80-те електро колата определено не се е справяла зле. Или поне така показват брошурите на компанията...
Нашите братя по (онлайн) перо от френския TechVehi постоянно изнамират интересни електромобилни неща – имат си не малко избор при тях, все пак. Ето поредното, което хваща окото – рядък документ от "Research and Scientific Affairs Office" на PSA, в който има любопитни факти за някои електрически модели на компанията. Като например, знаехте ли, че преди разработването на електрическия 106 са били изпробвани електро варианти на легендарния 205? И резултатите са били учудващо добри!
Електрическият 205 – батерии, мотор и способности
Някога представен като кола за града и околностите, електрическият 205 разполагал с Nickel-Iron батерии от SAFT, осигуряващи двойно повече пробег от оловните. Под предния капак били монтирани дванадесет 6V батерии с тегло 300 кг, за общ капацитет от 230Ah и обявено презареждане за 10 часа от 16A източник.
Още тогава електромоторът с постоянна мощност 8 кВ (макс. 17.5 кВ) изпълнявал и така масовата вече днес функция за регенериране на енергия при намаляване на скоростта. По вече познатия начин, с намаляване на скоростта електромоторът се превръща в генератор, а натискът върху педала на спирачката разпределя спирачното усилие между електромотора и механичната спирачна система. Последната се активирала във "втората част от хода спирачния педал"!
Е, оказва се, че дори днес някои такива техники все още не са масови, като според колегите от TechVehi сега (вероятно поне сред френските електромобили) само Renault ZOE има такава технология!
Интересното е, че теглото на електрическия 205 било все така 850 кг, с места за 5 и разбира се, функционален багажник. Сега повечето електромобили ги ограничават откъм максимална скорост до нещо от сорта на 130-140 км/ч, та за времето си 205 Electric е бил в много добра форма съв своите 100 км/ч.
Като знаем как са нещата с пробега е малко трудно да повярваме, че електрическият 205 е бил способен на 140 км с едно зареждане, особено предвид технологиите по онова време. Тези 140 км според Peugeot са били възможни при постоянна скорост от 70 км/ч, а при 40 км/ч обещанието е за цели 200! Ъмм, 40 км/ч, казваш...
Толкова обещават сега и за Renault ZOE (210 км пробег по NEDC), но признават, че при нормално шофиране и добри условия новият френски електромобил ще дава около 150 км с едно зареждане на батерията. С вече започналите продажби тук таме се появява по някое видео и отзив и е твърде вероятно да има успели с тези 200 км, било то и с известни компромиси!
В заключение
Електрическият 205 вероятно е бил доста интересно и атрактивно чудо за годините си, с всичките тези чудесни характеристики преди сума ти време! И сега със сигурност ще се намерят желаещи да карат електромобил с такива способности, особено ако е на добра цена. Тази на Renault ZOE звучи така и ако €21,300 не ви се струват като най-примамливата оферта, поне са доста по-надолу от 35-40. Остана да добавим само лизинга на батерията за около €75/месец. Сега може да се обадите на Renault България и да ги питате кога смятат да ни предложат един от четирите съвременни електромобила на компанията у нас – атрактивният ZOE?
[От: TechVehi]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.