През последните няколко години се изписа много за BMW i3. Видяхме и много снимки, а BMW направи милиони тестове километри с MINI E и BMW ActiveE – тестовите платформи за първия съвременен BMW електромобил. От самото начало всичко в BMW i3 е подчинено на електромобилната концепция: LifeDrive структурата, карбоновото купе, електрическата задвижваща система и литиево-йонната батерия – всичките тези компоненти са изработени по програмата BMW eDrive. Цената на удоволствието BMW i3 продължава да е неизвестна, но официалните технически параметри са обявени. Да ги видим...
BMW i3 визитка | |
---|---|
Мощност | 125 кВ (170кс) |
Батерия | 22 кВтч 360V |
Пробег Стандарт | 130-160 км |
Пробег ECO PRO+ | до 200 км |
Пробег ECO PRO+ и ДВГ | до 300 км |
0-60 кмч/ч | 3.8 сек |
0-100 км/ч | 7.2 сек |
Макс. скорост | 150 км/ч |
Бързо зареждане (50 кВ) | < 30 мин до 80% |
Стандартно зареждане | до 8 ч до 100% |
Как ускорява BMW i3?
След външния вид, който винаги е първи по предизвикване на реакция, веднага искаме да разберем колко е мощно и колко вдига. Електромоторът на BMW i3 развива максимум 125 кВ (170 кс) и 250 Нм въртящ момент. Това се отразява в следното чудесно ускорение:
- 0-60 км/ч за 3.8 секунди;
- 0-100 км/ч за 7.2 секунди.
Електромоторът тежи само 50 килограма и изглежда да е сред най-динамичните в електромобилния свят в момента, поне в масовия сегмент. Разработен е изцяло от BMW, има специфична хибридна синхронна структура и запазва линейна мощност и при най-високи обороти.
Колко тежи BMW i3?
Кой ти гледа колко тежи кола, когато я купува, но тук има значение – такова, че поставяме теглото веднага след динамиката, защото батериите на електромобилите все още са тежки. В BMW, за да получат въпросната доста прилична динамика, използват леки карбонови панели за купето, които с по-ниското си тегло от тези на металните неутрализират допълнителното тегло, за което виновник е батерията. С ниското си централно разположение пък тя подобрява поведението на пътя, с типичното за BMW перфектно 50 : 50 балансиране на теглото. Съответно електромоторът е монтиран до задвижващите валове отзад и това оптимизира допълнително системата. Много хубаво, както се казва, остава само да го изпробваме, за да се уверим лично. Но ще трябва да почакаме, защото от BMW България споделиха, че BMW i3 не го планират дори за 2014-та. Ако това е успокоение, вероятно ще внесат по поръчка, но засега не е известно кога ще има официална премиера за България.
Батерия и пробег
Тези двете спорят успешно за горното място с теглото, но ето че дойде и техния ред. Всъщност, то всичко е така свързано, че е трудно да му дадеш приоритет – говорим за една до болка тествана и оптимизирана система, в която всеки детайл е свързан с останалите и има своето специфично значение.
Според BMW литиево-йонната батерия на i3 ще осигурява пробег от 130 до 160 км – стандартно за сегашно поколение електромобил – при ежедневно нормално шофиране. Не свързваме марката BMW точно с "нормално" шофиране, предвид мощността на повечето модели и склонността към нейното "усвояване" . И при коли с ДВГ динамичното шофиране вдига разхода, но предстои да разберем какво ще означава това при BMW i3.
Компанията твърди още, че в ECO PRO режим ще можем да изцедим допълнителни 20 км, плюс още няколко в ECO PRO+. Режими не е като да липсват, а има и още една добавка по отношение на пробега – удължител. Това е малък двигател, който в движение поддържа заряда в батерията след спадането му под определено ниво. По-точно, става дума за дву-цилиндров 650cc бензинов двигател с мощност 25 кВ/34 кс, монтират до електромотора, над задната ос. Целта на двигателчето е да увеличава пробега до общо 300 км, но с едно важно уточнение: идеята на BMW е да го използваме не за да шофираме още 100 или повече км след изчерпване на заряда в батерията, а да можем да стигнем спокойно до зарядна точка.
Каране с един педал?
В официалния документ с техническите данни за BMW i3 има още много неща, но този блог ще завършим с още едно най-интересуващите ни – самото шофиране. При BMW i3 (както и при други електромобили) нещата са опростени дотолкова, че може да се шофира с един педал. То сега не е ясно дали ще е просто, защото още сме прекалено свикнали с трите педала при ръчните скорости или двата при автоматика. BMW i3 също си има два педала, но задвижващата система е конфигурирана така, че да прави възможно и лесно шофирането само с педала за ускорение.
Най-лесно се обяснява с това, че за намаляване на скоростта вместо да натискаш спирачката отпускаш десния педал и режимът за регенериране на енергия се активира моментално. Съответно електромоторът започва да работи като генератор и да пълни батерията с електроенергия. Но как точно спира колата? Ето как:
Докато произвежда ток, електромоторът осигурява и прецизно контролиран спирачен ефект.
Но има и още по-интелигентен ефект: При висока скорост регенерирането е точно толкова, че колата да се движи по инерция с оптимална ефективнот, а при ниски скорости се увеличава, за да действа силно, като крачната спирачка. Така, ако на известно (не голямо) разстояние отпуснеш педала за ускорение, колата ще спре сама, без да се налага използването на крачната спирачка. Нужна е известна практика, разбира се .
В обобщение
Това са някои от акцентите свързани с вече официално представените технически данни на BMW i3. Ще добавим само едно уточние за SIM картата, за която стана дума на Facebook страницата на eCars.bg – BMW казва, че i3 е най-комуникативния електромобил правен някога, с вградена SIM карта, която позволява всякаква свързаност между водача, колата, зарядни и транспортни инфраструктури и навигационни система.
И накрая, ето линк към пълния BMW i3 документ с много повече подробности за системата. Сега чакаме и официалното представяне на модела на 29-ти юли, но ако съдим по някои вече появили се в мрежата снимки, за съжаление голяма част от концептуалния чар май няма да ни огрее.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.