Кога и на мен ще ми доставят бирата с електро камион?
От Мартин ХаджистойковПод прозорците ми има магазин за хранителни стоки. Зареждат го всякакви доставчици, включително и с камиони. ОК, чак 18-тонни не са, но вдигат достатъчно шум. Знаеш как е между сградите, все едно някой ти върти бормашина до ухото. Вибрации, шум, газове... А може да не е така. Може да е тихо и чисто, а се появи и реален вариант...
За швейцарската BRUSA в eCars.bg вече и ставало дума. За това BRUSA бързо зарядно, например. Наскоро се появи и информация, че компанията пуска серия 750V компоненти за електро системи, за която правим отделен блог, но ето го резултата от тази серия – камион на име E-FORCE, разработен заедно с EFORCE ONE AG и Designwerk GmbH. Предназначен е по-скоро за доставки на не особено дълги разстояния, но не е концепт – само до месец с по един такъв ще се оборудват швейцарската верига COOP и Feldschl?sschen – най-голямата пивоварна в страната. Бираджиите дори са заявили още електро камиони за следващата година. Но първо да тестват. Ето какво:
BRUSA компоненти на задвижващата система на E-FORCE електро камиона:
- 2 x BRUSA HSM1-10.18.13 електромотора – 150 кВ (201 кс) и 305 Нм всеки;
- 2 x BRUSA DMC534 инвертора
- 2 x BRUSA NLG6 бордови бързи зарядни всяко по 22 кВ;
- 1 x BRUSA BSC614-24V DC/DC конвертор за захранване на спомагателната 24-V система.
И сега за най-важния компонент: E-FORCE е базиран на IVECO Stralis шаси, на което са монтирани две 120 кВтч, 400V LiFePo4 батерии. Заедно с другите BRUSA компоненти, те дават сила за (електронно ограничена) максимална скорост от 87 км/ч.
От горната графика се вижда, че там, където батериите са там, където обикновено се намират резервоарите за гориво. Вижда се още и че са доста големи, направо са си като резервоари. Това е защото е нужна доста електроенергия – енергийната консумация е:
- 60-90 кВтч/100км градско;
- 80-110 кВтч/100км извънградско.
Да, нещата при електромобилите са обратно на тези при ДВГ превозните средства – разходът е по-голям на магистралата. Но средните показатели на горните стойности биха дали:
- 75 кВтч/100км < 15 лв/100км
- 95 кВтч/100км < 20 лв/100 км
Ммм, ако за тези пари сипваш гориво, значи в лошия случай (дневна тарифа и магистрален разход) се получава няма и 8 л/100 км гориво – ако някой знае за 18-тонен дизелов камион, който харчи толкова малко, да свирка (средният разход на Iveco Stralis 440, например, е около 29 л/100 км...). А в града, където тези камиони ще се използват повече, се получава и еквивалент на под 6л на сто...
Сравнението е грубо и може да не е уместно за някои, но нали все гледаме сметката. Електро камиони от типа на този, за който става дума в блога, засега ще са насочени предимно към регионални и градски доставки. Регионални вероятно свързваш с нужда от по-голям пробег и този на E-FORCE изглежда доста добре – около 300 км с едно зареждане. Нямам представа точно колко енергия може да се допълва, докато трае едно товарене, разтоварване, но ако това отнема час, ще е прилично количество. Иначе, ако батериите са изтощени, двете 22 кВ бордови зарядни на BRUSA ги пълнят догоре за около 6 часа – по-подходящо е за нощно време, а през деня да се кара на допълване.
Сега нали ни предстои ЕКО РАЛИ БЪЛГАРИЯ, в което ще се качваме с електромобили по магистрала Хемус към Правец, та се сещам за баирите. И затова ми звучи доста добре, че E-FORCE е изкачил успешно три пъти прохода Готард (2,106 м)m (6,909 ft). Сигурно е доста скъпа машина сега (не зная цените), но експлоатационните и техническите показатели са доста привлекателни – само като се направи една бърза сметка с икономията от еквивалента на над 20л/100 гориво, няма как да не искаш такъв камион.
Ще е чудесно да докарват бирата дори с по-малък от този камион и под моя, и твоя прозорец – очаквам с голямо желание този момент. Засега в България започваме с 20 електрически Kangoo на Спиди. Надявам се това да повлече крак и електро доставките бързо да станат популярни у нас.
[От: Green Car Congress]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.