Понеделник, 05 Август 2013 11:56

След 4 дена тест драйв, ще си купим ли Twizy?

От
renault twizy otzivi
В този блог: Няколко дена с Renault Twizy и вече знаем важните неща. Да ти разкажем!?

Свят ни се зави от Twizy кръгчета на Автосалон София 2013 през юни, но сега е друго – за 4 дена с електромобила разбрахме много повече. Единственото, което сега не можем да направим, е "студен" Twizy тест. Изглежда важен за решението за покупка, но дали чак толкова много?

ОК, има и още нещо, което не направихме – да закараме Twizy някъде извън града, да видим докъде ще стигне. Изтощаващ тест, с други думи. Малко са кът зарядните станции все още, обаче, а не ни се искаше да таралянкаме и минивана – не и този, с който разполагаме. С електрическия Kangoo Z.E. бихме го направили със сигурност. Един малък генератор отзад да възбудим отново батерията на Twizy за обратния курс и действаме. Когато се получи тази схема, няма да пропуснем шанса да я изтестваме.

Това ще го правим, като му дойде времето, а сега, след първия тестов ден, в който пробвахме нещата с баирите и икономичността, ето и останалите ни Twizy приключения, с малко подробности за старт:

Какво има и какво няма Twizy?

Откъм "имане", какво ще кажеш за 4 гуми, 2 седалки, волан с еърбег, фарове, стоп, чистачка, 2 жабки, 2 тон колони, конектори за мобилен телефон, аудио и USB? Моделът, който карахме има и реотан в предното стъкло и bluetooth дистанционно, с което да си пускаш MP3-ки от някое от вече изброените отгоре устройства. Седалките не се плашат от вода, а шофьорската дори има дупка – излизаш от морето, качваш се и тръгваш, водата от банския ще си се изтече без грижи Laughing.

Twizy няма... прозорци (предлагат се винилови, като допълнителен аксесоар). Няма и радио, климатик и други такива авто глезотии.

Не ни липсваха особено, а и по-важното е, че успяхме да пробваме неща като как се кара, как се зарежда, колко изминава и какви удобства и неудобства има. Започваме с карането.

Twizy каране

Различно ли е от стандартните коли? И да, и не. Да, защото имаш волан и два педала като при автоматик кола – нищо ново и различно. Натискаш бутон D, освобождаваш ръчната и... ток. Не, защото:

  • Няма смяна на предавки (защото няма скоростна кутия Wink);
  • От старта първо натисни педала до половината и после до края (виж защо отдолу);
  • Пълниш батерията с ток при отпускане на педала за ускорение;
  • Спираш чрез горното като отпускаш по-рано, вместо да натискаш спирачката в последния момент
  • Колата е по-тясна и иска известно напасване към "аксесоарите" по нашите улици

Всичките тези неща са интересни, затова да споделим по нещо за всяко от тях.

Предавки. Това с предавките няма огромно значение за самото каране, но е добре да го знаеш. Когато натиснеш D, редукторът (нещо като едностепенна трансмисия) "включва на предна" и Twizy просто върви напред до набиране на максималната скорост (80 км/ч по документи, но прави и над 95 км/ч). Бутон R е за задна, а с N изключваш от скорост.

Ускорение. Когато светне зелено и искаш да се изстреляш, първо натисни педала до средата. Ако натиснеш до долу в началото не се получава рязко изстрелване, защото електромоторът на Twizy все пак е с 18 кс мощност. Най-трудният момент за него е да задвижи масата на колата от спряло положение. Стигнеш ли 25-30 км/ч натисни рязко – така ускорението се усеща по-динамично. От видео се разбира по-добре за какво говорим.

Първо виж това:

А сега това (със старт от движение)

Е? Laughing

Регенериране. Това е възможно само при електромобилите. Няма как да го правиш с ДВГ кола. Идеята е в това, че при всяко отпускане на педала за ускорение електромоторът започва да работи като генератор и пълни батерията с ток. Специфичното при Twizy е, че регенерирането е сравнително слабо, около 6%, и тук е момента да споделим нещо много важно за шофирането, свързано с регенерирането. Понеже при Twizy то е по-слабо, с отпускане на педала за ускорение колата намалява скоростта си значително по-бавно, отколкото при по-големите електромобили. При Kangoo Z.E., например, регенерирането е толкова силно, че и при спускане при стръмен наклон ванът спира много бързо. При него и други електромобили е възможно т. нар. каране с един педал – спиране само с отпускане на този за ускорение.

ВАЖНО: При Twizy това е доста по-трудно, защото колата намалява доста по-бавно при регенериране. Почти винаги се налага използване и на крачната спирачка. Все така е добре винаги да се спира с отпускане на педала за ускорение по-отдалеч, но това често не е достатъчно за окончателно спиране.

Маневри и паркиране.Twizy е доста по-тесен от колите, които сме свикнали да караме и окачването му е твърдо. И добре че е такова, че го прави изненадващо стабилен. Не очаквахме, но на павета си вози много добре. За съжаление многобройните неравности и дупки по нашите пътища влошават усещането. Ето няколко специфични съвета:

  • Минавай много бавно през неравности, като "легнал полицай", иначе задната ос подскача и приземяването е твърдичко;
  • За "обкрачване" на канали и дупки минавай малко по-надясно – въпреки централната позиция на шофьора открихме, че ако се целиш централно, почти винаги минаваш с десните гуми отгоре (Ох!);
  • За уленение гледай къде се намират гумите през малките отвори в предната час на вратите (супер полезни са);
  • И нещо страхотно – можеш да паркираш напряко, между другите коли Laughing.
renault twizy lesno parkiraneTwizy може да се паркира и напреки – кое е минито, сега :)?

Сега за зареждането – как, къде и кога!

Twizy зареждане

twizy kabel zarezhdane Twizy няма преден капак. Има предно капаче. Отваряш го и вътре послушно навит седи син спираловиден кабел с обикновен щепсел накрая (най-добре го пъхай в гнездото му, за да си е застопорен). Зареждането става, като включиш щепсела в обикновен контакт. Това е всичко. Може да чуеш леко свистене, то е от перката, която охлажда зарядното. Ако батерията е изцяло изтощена, ще са нужни 3.5 часа, за да се зареди догоре. Ето някои съвети за зареждане:

  • Включвай щепсела директно в контакт (в потребителското ръководство пише да не се използват удължители и разклонители... хм, кой ли ти спазва тия неща);
  • Включвай Twizy само в обезопасени и проверени контакти;
  • По възможност не изтощавай батерията докрай и не я зареждай догоре. Отразява й се много добре на живота да не пада под 20% и да не се зарежда повече от 80%;
  • Не опъвай зарядния кабел твърде много – черният тънък ограничителен кабел вътре в спиралата ще ти покаже колко можеш да разтегнеш.

Twizy разход

Нали е на ток, нещата са по-различни отколкото при ДВГ колите. Батерията на Twizy е с използваем капацитет 6.1 кВтч (от 7 кВтч общо). Не можахме да тестваме това, защото закупеният енергомер отказваше да отчита зареждането на Twizy, но ако приемем, че Twizy има 80% ефективност (не всичкия ток отива до колелата, 20% се губи, което все така е много висока ефективност от тази на ДВГ колите), реално би трябвало да зареждаме 7.7 кВтч – поне по отчитане на енергомера.

Естествено, Twizy може да изхарчи най-много максималния заряд в батерията – 6.1 кВтч. Разликата в разхода идва от стила на шофиране. Ако много натискаш може да минеш и само 50 км с този заряд или пък 80 км или повече, ако го даваш по-икономично. Предвид разликата в количеството заряд, който отчита енергомера и този, който стига до колелата (загубата от 20%), да вземем едни 7 кВтч за ориентир. Така получаваме следния разход за едно зареждане на Twizy (цени август 2013):

  • Дневна тарифа – 7 кВтч х 0.19 ст/кВтч ~ 1.3 лв
  • Нощна тарифа – 7 кВтч х 0.15 ст/кВтч ~ 1 лв

ВАЖНО: Понеже Twizy изминава 80 км с едно зареждане, добавяме 25%, за да ги направим 100 км. Съответно, при средно 1.15 лв (м/у дневна и нощна тарифа) за 80 км с добавяне на 25% получаваме средно 1.45 лв/100 км или малко над 0.5 л/100 км еквивалент на горивен разход.

Twizy пробег

Където и да спрем с Twizy почти веднага спират хора и започват да ни разпитват. В огромния процент от случаите първият въпрос е "Колко километра минава?" Renault казва 80 км (в умерено или по-топло време), но дали е така? Пробвахме три пъти и резултатът беше следният: 60-65 км пробег и оставащ около 20 км. Без да пестим резки стартове и каране с около 80 км/ч, например. Казват още и че ако натискаш Twizy здраво пробегът може да падне до 50 км. Е, оказа се, че дори ако караш наполовина динамично, пак си ги докарва 80 км. Отчитаме и натрупания ни опит, разбира се. Регенерираме във всяка възможна секунда, ускоряваме с вече описаната горе техника и се научихме да поддържаме дори 60-70 км/ч скорост само с едно деление на индикатора за икономичност (от три). Дали пробегът може наистина да падне до 50 км? Вероятно да. Сигурно ще иска напън и неподходящо каране, но при нас не се получи така.

Е, ще си купим ли Twizy?

Има си хас, кой ако не ние Laughing? Пробвахме каране на деца до училище, жени на работа, пазаруване (дваме с две торби), два дена без зареждане, динамиката, пробега, музиката дори си направихме сенник. Twizy върши много добра работа за всичките тези неща, ускорява прилично и с двама души по 80 кила, не се плаща да го паркираш на синя зона, няма данък, и с левче и нещо на 100 км, отговорът е, ДА. Остава да видим какви ще са финансовите предложения на Renault, разбира се, а колкото това дова дали ще го караме зимата (или в по-кофти време), ако го вземем – отново, има си хас, затова са шапките и ръкавиците, нали? А освен това има възможност да му се сложат винилови прозорци, да ни пазят от вятъра и дъжда.

Twizy определено дава кеф, всички се обръщат по него, много хора разпитват с голямо любопитство – възприема се добре и с усмивка. Затова се надяваме се повече хора да си купят – с електромобили ще стане по-тихо и приятно за всички ни по улиците.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Прочетено 3000 пъти Последна корекция Вторник, 06 Август 2013 20:30
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.