От предната ни публикация днес става ясно, че различни консултантски компании променят своите предвиждания за развитие на електрическата мобилност и пазара на електромобили в краткосрочен и дългосрочен план. Да, ясно е, че електромобилите няма да кацнат като ято птици, завръщащи се след зимния си преход на юг, както и че ще има дълъг преходен период. Под преходен в случая имаме предвид чисто и просто хибридните превозни средства и този пореден пети бюлетин от кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! е точно за видовете хибриди...
Самото понятие хибрид използваме по много различни поводи и обикновено то означава наличие на някаква комбинация. При автомобилите тя се състои от двигател с вътрешно горене и {tooltip}електромотор{end-link}Или електрически задвижващ модул{end-tooltip}. Ето и подробностите...
Зареждаеми хибриди
И така, след като разгледахме различните видове електромобили, 'надолу в класацията' (по пробег изцяло на електроенергия) следват хибридите. Започваме със зареждаемите хибриди и представката 'зареждаеми' означава просто, че батерията им може да се зарежда. За да ги отличим тук и сега от електромобилите с удължен пробег, въпреки привидната прилика, след изчерпване на заряда в батерията зареждаемите хибриди се задвижват директно от двигателя с вътрешно горене (при електромобилите с удължен пробег двигателят с вътрешно горене задвижва генератор, който зарежда батерията с електроенергия, необходима за работата на електромотора, който продължава да движи колелата).
Зареждаемите хибриди могат да изминават до двайсетина километра само на електроенергия и ако ежедневният ви пробег е в тези рамки, спокойно може да превърнете своя зареждаем хибрид в електромобил. Иначе, след изчерпване на заряда в батерията управлението поема двигателят с вътрешно горене, който задвижва директно колелата и зарежда батерията с електроенергия чрез системата за регенеративно спиране. Така е възможно постоянното използване на предимствата на тази смесена технология и както при електромобилите с удължен пробег, със зареждаемите хибриди няма да имате притеснения от пробега, защото ако се налага да пътувате на дълги разстояния, може да го правите като с всеки конвенционален автомобил, само че по-ефективно.
Хибриди
Хибрид е превозно средство, което се задвижва отделно или заедно от двигател с вътрешно горене и електромотор. Източникът на енергия се избира автоматично в зависимост от скоростта, натоварването на двигателя и нивото на заряд на бордовата батерия, която не може да се зарежда директно с електроенергия – тя се осигурява и поддържа от системата за регенеративно спиране. Хибриди се предлагат с двигатели с вътрешно горене, задвижвани с бензин, дизел, газ, метан и други алтернативни горива. Хибрид може да карате и само на електроенергия, но с ниска скорост (до около 50 км/ч) и на разстояния до 2-3 км. Безспорно най-известният хибрид в света е 'пионерът' Toyota Prius, който вече ще се предлага и като зареждаем хибрид от настоящата година. Ето и повече за различните видове хибриди:
Пълен хибрид
Пълният хибрид притежава всички описани отгоре свойства и в допълнение може да изминава кратки разстояния само на електроенергия при по-ниски скорости. Това е валидно (и възможно) най-вече за бавното движение в градския трафик, когато електромоторът може да задвижва превозното средство вместо двигателя с вътрешно горене, като по този начин не се генерират никакви вредни емисии.
Умерен хибрид
Отново, както и при пълните хибриди, и при този тип батерията не може да се зарежда директно с електроенергия, а задвижването става само с помощта на бордовия двигател с вътрешно горене.
Микро хибрид
Това са конвенционалните автомобили, оборудвани със стоп/старт система, която изключва двигателя с вътрешно горене при напълно спиране и го стартира отново за милисекунди при натискане на педала за ускорение. Микро хибридите разполагат и със система за регенеративно спиране, зареждаща батерията с електроенергия.
Модели със стоп/старт система
Последни в нашия списък са превозните средства, които разполагат само с модерна стоп/старт система, чийто начин да действие описахме накратко отгоре, а едно допълнение е, че сърцето на тази система е специален стартер, разработен да издържа на много по-голям брой стартирания на двигателя с вътрешно горене. Това са конвенционални коли, които в градския трафик пестят гориво и вредни емисии, с които ви запознаваме само информативно – реално те не разполагат с никаква електромобилна технология.
Следва малка уикенд почивка за кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!, която ще използваме за 'нанасяне на последните щрихи' в Elektromobili.bg.
Весел уикенд.
Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!