Сряда, 08 Юни 2011 17:00

Frost & Sullivan предвижда 2 млн зарядни станции в ЕС до '17

От
Зарядна станция за електромобили

Наскоро водещата компания за пазарни проучвания Frost & Sullivan публикува доклад, озаглавен "Стратегическа технология и пазарен анализ на инфраструктурата за зареждане на електромобили в Европа". Според документа, пазарът на зарядна инфраструктура за електрически коли може да нарасне от сегашните (2010 г.) по-малко от 10 000 зарядни станции, до над 2 милиона през 2017 г., с 3% бързи зарядни и индуктивни устройства.

"Очакваме европейски правителства да предвидят бюджет от €700 милиона за изграждане на зарядна инфраструктура в следващите седем години", казва Анян Кумар, анализатор във Frost & Sullivan. "Това ще бъде един от ключовите фактори в подкрепа на развитието на зарядната мрежа за електромобили"...

Според доклада, в следващите седем години ще бъдат нужни инвестиции в размер на €5 милиарда. С очакваните през 2017 г. 2 милиона зарядни точки, Frost & Sullivan предвижда съотношение от 1.8 коли на зарядна станция. Този сценарий е по средата между други направени проучвания - по-оптимистично с 3.2 милиона зарядни точки и по-песимистично с 1.3 броя до 2017 г.

Прогноза за методи на зареждане

В проучването се казва, че по-голямата част от зарядната инфраструктура (54%) ще бъде от Ниво 1 на зареждане, което означава 10-12A заряд на 230V. Този режим ще се използва основно за зареждане през нощта в гараж в продължение на 6-8 часа. Средното по време зареждане (Ниво 2) ще представлява 43% от зарядната инфраструктура, отново на 230V и съответно 16-32A заряд, достатъчни за зареждане на батериите два пъти по-бързо от Ниво 1.

Прогноза за методи на зареждане
Прогноза за методи на зареждане

Много бързото зареждане (Ниво 3), с различни стандарти и по-високи изисквания за сигурност, ще достигне само 3% от зарядната мрежа до 2017 г. Индуктивното зареждане ще обхваща около 25% от тези 3% за супер бърза услуга.

Повече инвестиции за бързо зареждане с постоянен ток

Анализаторите изготвили доклада заключават, че с постоянен ток може скоростно да се удължи пробега на електромобилите. Въпреки това, Frost & Sullivan препоръчват значително увеличаване на инвестициите в индуктивни зареждане с постоянен ток.

Заради специфичната им цена и употреба, зарядните станции с постоянен ток трябва да бъдат монтирани на стратегически места, за да имат по-висока стойност за потребителите и в същото време да са стабилен източник на приходи за инсталиращата компания (например летища, гари, големи паркинги, молове, такси стоянки, магистрали, сервизни центрове и други).

Има обаче някои съображения по отношение на способностите за справяне с натоварвания на зарядната инфраструктура. Наистина, бързо зареждане за 10-минути от 10% до 90% капацитет на 25кВтч батерия изискват изразходване на около 120кВ от мрежата. Ако средната зарядна станция е способна да обслужва 10 коли едновременно, за 10-минутното им зареждане ще са необходими 1.2МВ. В такъв случай натоварването на зарядната станция ще бъде в диапазона 0-1.2МВ. Ако в един град има 20 бързи зарядни станции, ще има постоянно натоварване в диапазона 0-24МВ по отношение на мрежата.

Как да се финансира инфраструктурата: няколко възможни модела

В различни страни в момента се използват пет варианта на финансиране изграждането на инфраструктура:

  • В САЩ се поставят реклами върху електро колонките, но методът е ограничен до полу-публичните станции.
  • Във Франция се осигуряват субсидии за стимулиране използването на електромобили и изграждане на зарядна инфраструктура.
  • Във Великобритания, местни общини предприемат монтаж на електро колонки на ключови/публични места, като част от програми за опазване на околната среда.
  • Дания и Израел се опитват да правят икономии с използването на само един предпочитан доставчик, който и в двата случая в момента е Better Place.
  • Финансови институции като HSBC смятат да придобият голям дял в инвестициите в зарядни станции, управлявайки печеливши бизнес услуги в сектора, с добра възвращаемост на вложенията.

Предвиждане по страни в ЕС

С предвиждани 440,000 зарядни станции до 2017 г., очакванията са Великобритания да е най-големият пазар по отношение на развитие на зарядната инфраструктура в ЕС, заедно с Франция (330,000) и Германия (250,000). Финландия е в долния край на таблицата с едва 1,000 зарядни станции до 2017 г.

Долната диаграма показва прогнозата за зарядната инфраструктура по страни и нива. Данните най-отгоре на всеки показател са за Ниво 1 + Ниво 2 зареждане.

Прогноза за зарядната инфраструктура по страни и нива
Прогноза за зарядната инфраструктура по страни и нива

Докладът дава и пълна характеристика на настоящия пазар на зарядна инфраструктура във всяка страна с цени, време за зареждане, национални стандарти, енергийни нива и други, което показва, че през 2010 г. разходите по Ниво 1 станции за зареждане започват от €2,500 (Франция) и стигат то €5,000 (UK), докато Ниво 2 зарядни станции струват от €3,500 (Франция) до €7,000 (UK).

В България все още сме на ниво отстраняване на административни пречки при инсталирането на зарядни станции и колонки, но за това ще говорим допълнително и подробно в най-скоро време.

[Източник: Cars21]

Прочетено 1578 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 17:25
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.