Имате електромобил? Каним ви на българско слънчево зареждане в Студентски град
От Мартин ХаджистойковСтудентският празник отмина само малко повече от седмица, когато тази покана щеше да е много по на място, ако не друго, заради 'близостта', но и с малко закъснение, ето ви една интересна покана: ако имате електромобил (е, знаем, че не са особено много) заповядайте да си го заредите в Студентски град. Къде? Ммм, пишете ни и ще ви кажем :). Емоция наистина има, но това, за което говорим, е абсолютно реално. И е българско! Имаме си изградена фотоволтаична система, 'окомплектована' професионално с абсолютно обезопасена зарядна инсталация, която с помощта на слънцето ще зареди с чиста електроенергия вашата електрическа кола. Дори да нямате (още) такава, самият факт, че вече има реално действаща система от този тип в София е доказателство, че вече се полагат сериозни усилия за създаване на условия за развитие на електрическата мобилност в България. Защо казваме "имаме си" - просто защото създателите на техно чудесията от A1 Eco и енергийна фирма БИЕС ЕООД канят всеки, който има желание, да изпробва чистото слънчево зареждане със собствения си електромобил. ОК, припомняме - A1 Eco е компанията, чието дело е заемащият почетно място в графата Най-четени на главната страница на eCars.bg, конвертиран до електромобил Audi A2 - наречен от нас българското електрическо Audi A2...
Мнозина са наясно с това, но първо - какво е фотоволтаична система, в случая за зареждане на електромобили. Накратко казано, на покрива на стандартна метална навес конструкция са монтирани фотоволтаични (слънчеви, соларни - наречете ги както искате) панели, свързани към зарядна инсталация, към която пък с кабел може да бъде свързан зарядният порт на електромобил. Въпросните (монтирани под подходящ ъгъл) фотоволтаични панели, преобразуват слънчевата енергия в електрическа и чрез зарядната инсталация я пренасят към батерията на свързания с нея посредством специален кабел електромобил. Процесът се контролира от вградената електроника и тук отваряме скоба, за да кажем, че контролерите трябва да станат задължителен компонент от зарядните системи, което да бъде дефинирано със съответни стандарти. Въпреки липсата на такива на този етап инсталацията на A1 Eco е подсигурена по отношение на безопасността с вътрешна контролна система и при случайно изваждане на зарядния кабел от станцията, например, подаването на електроенергия прекъсва автоматично. Така, ако решило да полюбопитства дете понечи да пробва какво има в някоя от дупчиците на куплунга на зарядната станция с клечка или друг тънък предмет, няма никакъв риск от електрошок.
Наистина, предстои публикуването на пълна спецификация за тази нова и уникална за България система (да не използваме изтърканото "първата" или тем подобни определения), но в този първи посветен на нея материал има още някои 'елементи на пъзела', за които ще ви разкажем.
Един от най-важните аспекти в този проект е неговата всеобхватност. Не става дума просто за навес, под който да се зареждат електро коли. Съвместно с БИЕС ЕООД, A1 Eco работи в множество направления, за да предостави подробна информация за целия оперативен цикъл на изграденото съоръжение. Това означава, че 'в схемата' има и електромобил, в случая, представеният от нас след втората конференция за електрическа мобилност в София конвенционален Nissan Micra, професионално конвертиран до електрическа версия. Ето какви са етапите на проекта:
- Технотест - измерване на разход на бензин, вредни емисии и ниво на шум в ориг. вариант с {tooltip}ДВГ{end-link}Двигател с вътрешно горене{end-tooltip}
- Конверсия - смяна на ДВГ с електромотор
- Техностест сертифициране на електрическия вариант
- Регистрация в КАТ на електрическия вариант
- Текущи измервания на аналогични разходни показатели по т.1 на електрическия вариант
- Паралелно сравняване на техническите данни по т. 1 и т. 5, и оценка на енергийните разходи и вредните емисии от различните системи за последващи разработки
Така, двете компании ще могат да предоставят важни технически показатели, свързани със създаването и използването на системата, степента на безопасност, възможностите за масово приложение и така интересуващите крайния потребител актуални (и в случая многократно проверени) 'разходни параметри'.
Преминаваме към по-конкретни данни по отношение на енергийната ефективност на конвертираната кола и фотоволтаичната система за зареждане.
Тестови условия:
- Годишен пробег в градска среда: 18250 км (50 км ден)
- Зареждане с бензин А95 за задвижване на ДВГ на цена 2.5 лв/л
- Зареждане на електромобила
-- Ел. енергия от градската мрежа по нощна тарифа на цена 0.125 лв/kWh
-- Ел. енергия от фотоволтаични панели
Разход на енергия преди и след конверсията на Nissan Micra | |||
Бензинов двигател | Електромотор | ||
Разход на бензин в градски условия | 8 л/100 км | Разход на ел. енергия в градски условия | 21.6 кВтч/100 км |
Енергийно съдържание на бензина* | 32 MJ/l | ||
Еб = 8 х 182.5 х 32 = 46720 MJ/год. | Ее = 21.6 х 182.5 = 3942 kWh/год. | ||
1 kWh = 3.6 MJ ? Еб = 12978 kWh/год. |
|||
Ценово изражение: | Ценово изражение: | ||
Цб = 8 х 2.5 = 20 лв/100 км | Це = 21.6 х 0.125 = 2.70 лв/100 км | ||
Цб = 8 х 182.5 х 2.5 = 3650 лв/год. | Це = 21.6 х 182.5 0.125 = 492.7 лв/год. |
Продължаваме с още данни - ред е на Енергийната ефективност:
Енергийна ефективност - електрически Nissan Micra | |||
При зареждане от градската ел. мрежа |
При зареждане от фотоволтаичен навес |
||
Икономия на енергия 12978-3942 ? | 9005 kWh/год. |
Пълна икономия на енергия от фосилни източници |
12978 kWh/год. |
Процент на икономия на енергия Еб : Ее = 12978 kWh : 3942 kWh ? |
3.29 пъти (329 %) |
Ценово изражение: 12978 x 0.125 ? | 3650 лв/год. (304 лв/мес.) |
Ценово изражение: Це=.3942 х 0.125 ? |
492.75 лв/год. | ||
Икономия на средства: 3650 - 492.75 ? |
3157.25 лв/год | ||
Процент на икономия на средства: Цб : Це = 3650 : 492.75 ? |
7.4 пъти |
Всички тези показатели имат съответното значение от природосъобразна гледна точка и макар следващият раздел и съответната таблица да са последни в поредицата, по никакъв начин не поставяме влиянието върху околната среда на последно място.
Предотвратени CO2 емисии от замяната на бензинов двигател с електромотор
Тестови условия:
- Годишен пробег в градска среда: 18250 км (50 км/ден)
- CO2 емисии на бензиновия двигател: 143 г/км (по заводска спецификация)*
- Разход за CO2 емисии в автомобилния транспорт: 0.035 €/кг (0.0685 лв/кг)
- Изисквания на Директива 2009/33/ЕО на ЕС от 23 април 2009 г. за насърчаване на чисти и енергийноефективно превозни средства
Предотвратени CO2 емисии: Бco2 = 0.143 х 18250 = 2609.75 кг/год
Ценово изражение: Цco2 = 178.65 лв/год
Зарядната станция облужват средно три електромобила на ден.
Общо количество предотвратени CO2 емисии от дейността на зарядната екостанция за една година:
Натурално изражение: Бco2 = 3 х 2.609 = 7.827 т/год.
Ценово изражение: Цco2 = 535.95 лв/год
* - Наредба #Н-3 от 15 март 2011 г. на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията
След всички тези технически данни да се върнем отново на самата фотоволтаична екостанция за зареждане на електромобили и по-скоро на подкрепата за нейното осъществяване. Емблемата на вратата на преобразения Nissan не е просто 'поредното зелено' лого, лепнато с цел демонстрация на зелена инициативност. Green eMotion е проект, подкрепян от множество компании (като IBM, например), чиято цел е да стимулира развитието на електрическата мобилност в ЕС до 2015 г. (като програмен период на инициативата). Ето какво пише на страницата на проекта за начинанието:
Green eMotion ще свързва текущите регионални и национални електромобилни инициативи, с обобщаване на резултати и сравняване на различните технологични подходи, за да гарантира, че на европейския пазар ще се наложат най-добрите решения. Ще бъде създаден виртуален пазар, за да могат отделните участници да взаимодестват и да се създадат условия за въвеждане на нови високостойностни транспортни услуги и потребителски електромобилни удобства в таксуването.
Ето че този проект има връзка и с България и това са малкият Nissan Micra и неговият слънчев еко зареждащ покрив, чието официално откриване предстои в първите дни на януари 2012 г. За това ще имаме удоволствието да направим отделен скорошен анонс, с който ще дойдат и още подробности за проекта.
eCars.bg