Електромобилен бизнес – в Австрия дават електро колонки под наем
От Мартин Хаджистойков
Организацията с нестопанска цел Асоциация за играждане на семейни жилища и Wien Energie създадоха първите зарядни точки за електромобили със система за отчитане в жилищен комплекс (но не с размерите на Люлин...), което иначе казано представлява отдаване на електро колонки под наем.
Предлагат се пет стандартни и една бърз заряден порт, а една от колонките е вече заета. Консумираната електроенергия се отчита в киловат часа с помощта на TANKE карта от Wien Energie. И за да е истински атрактивно предложение - електроенергията за зареждане на колонките идва от 100% сертифицирани възобновяеми източници...
В eCars.bg вече не веднъж, сега вече и чрез Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!, сме посочвали сегашната цена за изминаване на 100 км на електроенергия. В зависимост от тарифата при разход 15-20 кВтч на 100 км за повечето нови електро модели, стоте километра излизат 2-3 лева. Това прави в някои случаи дори под литър гориво като еквивалент, което далеч не е по силите и на най-икономичните дизели. Друго невъзможно нещо е зареждането на последните с 'възобновяем дизел' - каквото и да правим все сме в най-добрия случай малко под 100 г/км CO2. Автопроизводителите обаче коректно посочват известно количество въглеродни емисии за електро колите, които не се генерират от самите електромобили, но от централите, произвеждащи електроенергия, но когато тя идва от възобновяеми източници емисиите 'отпадат' от схемата. Важно е обаче да търсим варианти за нормално таксуване на зареждането на обществени станции, защото ако у нас бъдещи оператори надуват спекулативно цените няма да можем да се възползваме ефективно от предимствата на електрическите превозни средства. За щастие отсега има компании, които изявяват желание да предоставят електро колонки и зареждането на тях за година, две, така че добри инициативи и желание не липсват.
Съответно, изчисленията на асоциацията за Австрия показват, че изминаването на 100 км с електрическа кола в страната струва около €2.5 - 3.5, докато с конвенционален автомобил разходът в най-добрия случай се удвоява. Ако път искате да видите нещата в по-далечна перспектива - за година то прави средно 700 лв на година при сегашните цени на електрическата енергия. Ако пък си имате фотоволтаична станция на покрива на гаража - тези 700 лева се изпаравят - остава ви само да изплащате самата инсталация, ако сте я закупили на лизинг.Едно му е хубавото на това ново електромобилно движение (поне засега) - има много желаещи да предоставят атрактивни услуги, които облекчават много шофьорите и тази на асоциацията е точно такава - потребителят плаща само наем и не се занимава с инсталации или административни процедури. Издъпнителният директор на асоциацията Бернард Рафелсбергер обяснява за Oekonews.at:
Асоциацията работи с възобновяема енергия и вече имаме монтирани множество фотоволтаични панели. По нашата стандартна оперативна процедура вече окабеляваме всички нови парко места за презареждане на електромобили, за да са готови отсега за разпространението на бъдещите технологии. Изграждането на зарядни станции за електромобили с Wien Energie и Schrack Technik е логичното развитие на това направление.
От: Gas 2.0