Как го предпочитате (зареждането) – с кабел или безжично?
От Маргарита НиколоваНаистина, у нас електромобили все още буквално липсват, а ние вече от година пишем за тях. Сигурно ще кажете, че за безжично зареждане пък е хептен рано, но както си говорим сега и отмина тази година, така популярността на електромобилите все пак нарасна и още 2012-та на нашия пазар ще има нови попълнения. И преди да се усетим електрическите коли вече няма да са рядкост и затова ни се струва добра идея още отсега да сме запознати с тенденциите. Дали безжичното зареждане ще стане тенденция скоро още не знаем, но предвид очевидните удобства, които предлага, има не малка вероятно в следващите години да се превърне в предпочитан метод за зареждане на електромобили...
Така смятат създателите на Evatran, компания създала безжична зарядна станция за зареждане на електрически коли. Интересното при Evatran е, че нейните основатели са и хората финансирали собствената си работа, а причината да смятат, че безжичното зареждане ще се наложи над кабелното е в простото следване на технологиите, които освободиха телефоните и компютрите от 'кабелното иго'.
Hertz вече тества безжично зареждане на електромобили със системата на Evatran, която очаква да продаде 2,000 безжични зарядни устройства до края на годината."Всъщност, ние продаваме удобство," казва съоснователят на Evatran Ребека Хъф. "Кабелите се цапат ужасно. Хората ги настъпват. И никой не иска да зарежда когато вали силно."
За момента Plugless Power системата на Evatran 'пасва' само на Chevrolet Volt и Nissan LEAF, но компанията работи за постигане на съвместимост и с други марки и модели в скоро време. Вече са направени 180 онлайн резервации за Plugless Power, а цената на устройството ще бъде около $3,000, което не включва инсталационна такса. За сравнение нашият технически партньор A1 Eco произвежда и продава зарядни станции за кабелно зареждане на до два пъти по-ниски цени за базовите модели, но въпреки всичко безжичните устройства на Evatran не са ужасно скъпи, предвид експерименталния етап.
Добрата новина е, че ако имате електромобил, който не може да се зарежда безжично, с преоборудване тази функция става достъпна, но в бъдеще Evatran смята да разчита на договори за оригинално вграждане по време на производствения процес на колите.
Цената на безжичното зареждане с Plugless Power е само с 6% по-висока от тази на кабелното и ето една изненада: Plugless Power използва индукционна технология отпреди век, типична за днешните клетки за мобилни телефони, както и за електрическите четки за зъби, микрофоните и генераторите. Индукцията се базира на създаване на магнитни полета, но в повечето приложения разстоянието на което се излъчва полето е минимално.
В случая с устройството на Evatran, обаче, говорим за 15 см, което представлява разстоянието между земята (и по-точно вградената в нея подложка) и приемника, монтиран под колата. Въпросното вграждане в настилката пък прави устройствата по-трудно достъпни за вандали и крадци.
Nissan LEAF не се задава към нашия пазар тази година, но когато дойде следващата, най-вероятно вече ще е достъпен с опция за безжично зареждане. Сега остава да поразчоплят по няколко парко места в моловете и когато някой като Evatran започне да продава устройства за безжично зареждане у нас, ще можем да се възползваме от този супер удобен начин за зареждане на електромобили.
eCars.bg