Петък, 22 Март 2013 14:27

Вариант 1: Взимаш си маркова електро кола за €40000; 2 - споделяш я с други?

От
paketi mobilnost elektromobili
Малко с електро кола, малко с велосипед и повече пеша
В този блог: Вероятната цена BMW i3 е около €40,000, но компанията не се цели само в продажбите. Време е за "пакети за мобилност".

Точно в тези пакети за мобилност е новата визия на BMW за по-модерни предложения съобразно нашите променящи се нужди. На пръв поглед може и да звучи странно, но BMW не иска "само" да продава електрическия i3. Защото цялата "i" идея, която вече навършва пет години (да, "i" концепт беше показан за първи път през 2008-ма), е насочена към по-разнообразна мобилност за всеки от нас. Или поне за хората, които ще възприемат тази концепция. Ако си сред тях, в този блог може да намериш повече за новото предизвикателство...

Идеята

За BMW сега "голямата задача е тази година да стартираме Проект i – BMW i3". Това казва Д-р Херберт Дийс, натоварен точно с проект в BMW. Той е убеден, че компанията ще започне да предлага първия си електромобил по план в края на 2013 г. Но в този Проект i има нещо отвъд самите електромобили – начинът, по който ще ги използваме като част от нашия постоянно променящ се живот. 

Нещата са свързани – колкото голяма е за нас промяната да преминем на електромобили, толкова голямо е и предизвикателството за компании като BMW да ги произвеждат. С едно допълнение: пазарната реализация на i3 не е като на някой от досегашните модели на BMW. Не става дума за стандартната последователност производство->продажби – с новите ЕПС в уравнението влизат и неща като обучение, популяризиране, интензивни анализи и подобрения... Но и нещо ново – както BMW научи (и продължава) от своите Mini E, ActiveE и DriveNow тест програми – вече има не малко хора, които гледат на колите по различен начин.

За да бъдат в крак с тези нови виждания, авто компаниите се превръщат в компании за мобилност.

  Д-р Херберт Дийс

За какво точно промяна у нас говорим?

"Утвърденият модел е да произвеждаме кола, да я продаваме на клиента и повече да не го безпокоим", продължава Д-р Херберт. Ето и каква е идеята за промяна:

"Ние революционизираме това. Мислим така: ОК, може би нашият клиент не иска да си купува кола, но все така да може да кара BMW. Или просто да я използва от точка А до точка Б и след това да се прехвърли на друг вид транспорт. С нашата нова 'i' подмарка ние се фокусираме точно върху тези желания и това търсене на нови и гъвкави мобилни решения."

Промяната. Дали в BMW предвиждат отсега някакви нови модели в нашето поведение? Задава ли се екологична промяна към по-ефективен начин на живот поне откъм мобилност? Защото ето какво имаме в момента: свръх авто производство, нереализирана продукция и закъсали авто компании, като следствие от намалената ни покупателна способност и пренасищането с возила от какъв ли не тип.

И тук става интересно – социалното споделяне в мрежата е абсолютен феномен, защо да не го прехвърлим и в мобилността? Промяната би била в това по-малко да купуваме новите електро коли, а просто да ги използваме максимално ефективно. Така че да са ни от полза винаги, когато имаме нужда от тях, но без "бремето" на личното притежание.

В заключение

Понятието личен автомобил едва ли ще умре скоро и дори въобще. Но с всичките тези неща, за които става дума в този блог, въпросът наистина е можем ли да се променим дотолкова, че да харесаме масово идеята за споделяне на коли. Имам предвид в България, разбира се. Защото колко българи ще си купят маркова компактна електро кола за €40,000? Не зная, но идеята, че мога и да не давам по 1,500 лв на месец за лизинг ми се струва доста привлекателна. Просто ще използвам електро кола за някакви маршрути все си взимам "лично такси". Стигам донякъде и оттам се прехвърлям на (електро) автобус, да речем. Или просто изваждам от багажника сгъваемото (електро) колело, с което съм стигнал до паркинга, откъдето съм взел електромобила, и продължавам с него.

Остава само да видим какво ще ни предлагат в пакетите си за мобилност автопроизводителите. За тях ще са нужни модерни системи за обществен транспорт – направление, в което има много да работим в България. Да го направим! Така можем да стигнем до тази интересна промяна в живота ни с комбинацията "по-ефективно мислене + електромобили".

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Прочетено 2222 пъти Последна корекция Петък, 22 Март 2013 16:49
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.