Бързи зарядни през 50 км – как да не си купиш електромобил (с 40% отстъпка)
От Мартин ХаджистойковБутаме и ние в тази посока, но има много преди нас – в Естония са вече са там, имат си изградена мрежа за зареждане на електромобили, при това бързо. Не е като да заредиш резервоара, но е достатъчно бързо, че да не те бави на дълъг път. И още нещо интересно – преди не си стигаше обхвата, сега не ни стига пробега, особено на студено, но най-много електро коли се карат в... Норвегия. Въобще, на север, напук на всеобщото притеснение от малкия пробег, го карат доста добре с електрическата мобилност...
Сега у нас е малко деликатно с тока. Със сметките най-вече. И как ще се подредят нещата е важно и за всеки в личен план, но и за електрическата мобилност – с ток ще си зареждаме колите все пак. Из цяла Европа вече се развива зарядната инфраструктура, но някои просто са много напред. Като Норвегия. Там вече има над 1,110 поръчки за Tesla Model S, например, а това са много пари – над 100 милиона Евро вероятно. ОК, норвежците да не ги мислим, казваш, с техния стандарт и възможности. Но естонците, в известен смисъл, като че ли са по-близо до нас. Не и по развитие на електрическата мобилност, обаче...
Как дръпнаха естонците?
Естонците още през 2011-та се качиха на електромобилната вълна. Тогава правителството на страната обяви закупуването на 507 броя Mitsubishi i-MiEV електромобила. Каква странна бройка само, но по-важното е, че е най-голямата поръчка за малката електро кола на японците. Само че естонците не спряха до там.
Страната им е малка, по-лесно е да я "опашеш" със зарядни станции. ОК, но и България не е много голяма. А в Естониясега вече имат и мрежа от бързи зарядни станции за електромобили, при това на всеки 50 км по магистралите. В населените места пък са им удобно разположени и хич не са малко.Изглежда естонското правителство не само има идея как зареждането на електромобили да става бързо и лесно, но и намери начин да я приложи за рекордно кратко време. При това още в началния стадий на развитие на съвременната електрическа мобилност. Един голям договор в швейцарската ABB и ето ти куп 50 кВ зарядни станции, на които може да се зареждат Nissan LEAF, електромобилите на Renault, Smart, Mitsubishi и други. И най-хубавото е, че новите зарядни колонки на естонците поддържат различните стандарти. Е, някой ден ще сме се един – нали наскоро ЕК избра Тип 2 конектора на Mennekes и препоръча до 2020 г. всички електро превозни средства и колонки да са с него.
Как се заплаща зареждането в Естония?
Бързият отговор е – в цялата мрежа, уницифирано, като може да се избира между три схеми, в зависимост от броя зареждания на месец. При повече (зареждания) се взима пакет за €30, който включва до 150 кВтч. Това е около 40 наши стотинки за кВтч или малко повече от два пъти цената на кВтч по дневна тарифа. Не е особено евтино, но но определено не е скъпо, а и мрежата трябва (някой ден) да е на печалба все пак. За сравнение, у нас на колонките на Фулчарджър тарифата е 12 лв за 22 кВтч, което излиза около 55 ст. на кВтч (с около €10 по-скъпо от естонската оферта за 150 кВтч), за бавно зареждане.
Поуката за нас
В Естония подкрепят много стабилно електрическата мобилност. Правителството инвестира в голяма мрежа от зарядни станции и дава възможност за закупуване на електромобил с до 40% отстъпка. Това са много сериозни стимули и дори да не стигнем до такива и с 5,000 отстъпка от цената да тръгнем, все е добре, но трябва да започнем още тази година. Защото кой би отказал модерна, динамична и незамърсяваща при движението си кола, ако има достатъчно места да я зарежда и доста прилична дотация за покупка? Не искаме да изоставаме много от останалите, нали?
Каква реклама само за Естония – сега цял свят пише за електрическата мобилност там, включително Ню Йорк Таймс... :)
[От: plugincars]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.