Електромобил в сажди – кой би искал да кара това?
От Мартин ХаджистойковНа пръв поглед заглавието на този блог не подхожда много на "Полезно и ефективно", нали? Не звучи никак полезно, камо ли ефективно. Много полезно, обаче, е едно голямо проучване, което ефективно показва от колко голямо значение е с какъв ток се зареждат/задвижват електрическите превозни средства. Ако някога сте хващали въглища с ръка, знаете колко цапат. Сега ще разберете колко цапат и ако зареждате електро колата си с ток, направен от тях...
Проучването, за което става дума, се казва Shades of Green и е публикувано от изследователската група Shrink That Footprint. Преди да ви разкажем повече, основното, което разбрахме от изпълнения с графики PDF, който ще намерите в края на блога, е, че въглеродните емисии от ЕПС са най-ниски в Парагвай, Исландия и Швеция и на-високи в Индия, Южна Африка и Австралия. Ами в България? Ъммм, няма ни в списъка, но той така или иначе обхваща само 20 държави...
Толкова ли е мръсно?
Отчитайки всички емисии, генерирани при доставката на електроенергия и производството на електромобили, този анализ сравнява въглеродните емисии от електрически превозни средства в двадесет водещи държави. Заключението ни, разбира се, е в края на този блог, но само проучване показва по същество, че в страните, в които токът се произвежда основно от въглища, въглеродните емисии, генерирани от зареждане на ЕПС с ток от мрежата, са като тези на бензиновите коли. Обратно, в държави с ниско въглеродно електричество те са по-малко от половината дори на модерните хибриди. Освен разликите в производството на електрическа енергия, генерираните при производството на електромобили емисии също влияят на общото количество емисии.
За мръсното... ето колко е мръсно:
Вероятно ще се учудите, но най-зелената държава за каране на електромобил е Парагвай. Исландия също почти не отстъпва – в двете държави емисиите само 70 г CO2e/км, и това са единствено и само емисии, генерирани при производството на електромобили, не от това на тока. Идващия от ВЕЦ ток в Парагвай генерира нищожните 1/6 от грама въглеродни емисии, което е значително по-ниско дори от слънчевия ток. Така, в "чистата" част на графиката са държави като Канада и Бразилия с доминиращо производство на електроенергия от водни електроцентрали, както и Франция с множеството й ядрени централи. В тези държави емисиите от електромобили са в диапазона 89-115 г CO2e/км, 70 грама от които са генерирани при производството на превозните средства.
С доминиращо производство на енергия от въглища пък Индия, Южна Африка, Австралия, Индонезия и Китай са ужасно място за каране на електромобил. Генерираните от ЕПС емисии в тези държави са в порядъка 370 – 258 г CO2e/км, докато в САЩ през 2012 се очакват под 200. Звучи все така супер притеснително...
Ток срещу дизел и бензин
Това вероятно е по-търсеното сравнение. В проучването има подробни сравнения на емисиите от електромобили и бензинови/дизелови превозни средства и резултатите отново са фрапиращо различни – от еквивалент на 10.3 л/100 км разход на гориво в Индия, надолу до 1.1 л/100 км в Парагвай. Разход едно на сто звучи чудесно, нали?
Ето едно кратко подреждане (еквивалент на бензинов разход за електромобили):
- Парагвай: 1.1 л/100 км;
- Франция: 1.9 л/100 км;
- Канада: 2.7 л/100 км;
- Германия: 5.0 л/100 км;
- Китай: 7.9 л/100 км;
- Индия: 10.3 л/100 км.
В заключение
В държавите с доминиращо производство на електроенергия от въглища емисиите от електромобили са четири пъти по-високи от тези в страните с ниско въглеродно електричество.
Това е добро напомняне, че електрическите коли сами по себе си не са технология за намаляване на въглеродния отпечатък – за максимално усвояване на потенциала им трябва да бъдат зареждани с ниско въглеродна енергия.
В държави с "въглищен" ток електромобилите не постигат нищо за намаляване на въглеродните емисии в сравнение с ДВГ превозните средства. В страни с широк енергиен микс се равняват на най-добрите бензинови хибриди и на най-икономичните дизели, а където се добива ниско въглеродно електричество, превъзхождат над два пъти двигателя с вътрешно горене.
Макар и често пренебрегвани, емисиите от производството на превозни средства стават все по-значим фактор за електромобилите и следва да се взимат предвид, за да можем изцяло да оценяваме ползите от новите превозни средства.
И за финал – разход 1.1 наистина звучи и супер икономично, и супер чисто, нали? Вода му е майката...
{pdf}http://www.ecars.bg/images/Shades-of-Green-Full-Report.pdf{/pdf}eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.